V.Kulhanek: to był dobry rok! 2002-02-06 Kolejny rekord produkcji odnotowała w 2001 roku Škoda Auto. Zakończono kolejne inwestycje w Mlada Boleslav i Kvasinach. Rozpoczęto produkcje silników w nowej ... fabryce. Odbyła się premiera kolejnego modelu .... Oto co na ten temat powiedział dziennikarzom czeskiego miesięcznika "Automobil revue", Prezes Zarządu Škoda Auto, Vratislav Kulhanek: - Dziesięć lat współpracy z koncernem Volkswagen, to doskonała okazja do podsumowania? - Wyprodukowaliśmy 462 321 samochodów, co stanowi dotychczasowy rekord i kolejny etap wzrostu wielkości produkcji. Nic nie zmienił natomiast fakt sprzedaży dalszych 30 proc. akcji. Stuprecentowy udział Volkswagena w naszym życiu codziennym nic nie zmienił, bowiem od początku naszej współpracy Volkswagen posiadał wszelkie kierownicze kompetencje. W 1991 roku zaczynaliśmy od jednej rodziny samochodów (Favorit) i dwóch silników. Dzisiaj mamy trzy modele i dwadzieścia jednostek napędowych do wyboru. Nasze samochody montujemy także w: Polsce, Indiach, Jugosławii i na Ukrainie. Przygotowujemy do realizacji projekt związany z montażem na terenie Rosji. - Škoda Auto zatem nie odczuwa recesji? - Udało nam się zwiększyć sprzedaż w Niemczech i Wielkiej Brytanii i utrzymać dominacje rynkową w Czechach (53 proc.). - Dużą inwestycją okazała się fabryka silników, której losy jeszcze kilka lat temu były zachwiane? - Ostatecznie zwyciężył zdrowy rozsądek i aktualne potrzeby całego koncernu. Od stycznia ub. roku w Mlada Boleslav produkowane są silniki najnowszej generacji, a od maja ub. roku również skrzynie biegów. Aktualnie wdrażana jest produkcja seryjna silnika trzycylindrowego o pojemności skokowej 1,2 l. Nasze silniki montowane są do samochodów całego koncernu Volkswagen oraz oczywiście na potrzeby własne. Docelowo będzie tutaj pradukowanych 500 tys. silników rocznie. - Od lat mówi się wiele o budowie toru testowego? - Od dwóch lat mamy już gotowy projekt oraz określone warunki jego budowy. Oczekujemy na stosowne decyzje Ministerstwa Ochrony Środowiska i w momencie ich otrzymania rozpoczniemy prace na terenie byłego poligonu wojskowego Milovice. Prace ziemne mogą się rozpocząć jeszcze pod koniec br. - Superb to nowa wizytówka Škody Auto? - Z naszych badań wynika, że reakcje na pojawienie się tego auta są bardzo pozytywne. Planujemy produkcję na poziomie 25-30 tys. egzemplarzy rocznie, ale w przypadku wzrostu zainteresowania jesteśmy je w stanie zweryfikować. Chciałbym tu przypomnieć, iż docelowe plany produkcyjne Octavii nie przekraczały 70 tys. egz. Zwiekszyliśmy je do 170 tys! Z całą pewnością nie będziemy się martwić, gdy sytuacja sie powtórzy. - Škoda Motorsport to kolejny rozdział. - Miniony sezon należał do najlepszych w historii, a nasz zysk punktowy był dwukrotny w porównaniu z rokiem 2000. Armin Schwarz i Bruno Thiry wykonali wielką pracę, zmodernizowane zostały samochody. W tym roku chcemy na trasach RSMŚ zaistnieć jeszcze bardziej. Uczestniczymy w całym programie z trzema załogami. Cieszyłbym się, gdyby nasi kierowcy częściej kończyli eliminacje RSMŚ w pierwszej szóstce. Natomiast zespołowo chcielibyśmy awansować o kolejny stopień. na podstawie: Automobil revue, Praha, styczeń 2002