Zabrakło siedmiu kilometrów! 2002-02-03 Za wielkiego pechowca może sie uważać były mistrz Świata, Kenneth Eriksson. Jego Octavia WRC odmówiła bowiem posłuszeństwa ... 7 kilometrów przed linią mety... W tym momencie Szwed zajmował doskonałą piąta pozycję w klasyfikacji generalnej, co oznaczało pierwsze cenne punkty zarówno w klasyfikacji indywidualnej jak i zespołowej. Oto jego wrażenia: - Zauważyłem, że temperatura silnika przekorczyła 140 stopni C. Po kilkunastu sekundach silnik stracił kompresję i ostatecznie zgasł...Jestem zupełnie załamany tym co sie wydarzyło. Do ostatnich metrów nasze międzyczasy były bardzo dobre. Szkoda, bo w tym rajdzie udowodniliśmy, że Octavia WRC jest niezłum autem i szczególnie na luźnych nawierzchniach może okazać się wielka niespodzianką. Do feralnego momentu auto sprawowało się bez zarzutu, znakomicie współpracowało mi się z Tiną. To mi dodaje otuchy i nastraja optymistycznie przed następnymi rajdami. Jedynym kierowcą jadącym w barwach zespołu Škoda Motorsport, który zameldował sie na mecie okazał się weteran Stig Bolmqvist. Ten 55-letni dzisiaj Szwed w najważniejszym rajdzie swojego kraju startował już po raz trzydziestydrugi. - Tegoroczny rajd nie był typowy ze względu na zmienne warunki atmosferyczne. Wszystcy przygotowywali się do jazdy po grubej warstwie śniegu i niskich temperaturach, a tymczasem aura spłatała figla. Śnieg znikał momentalnie, warunki były z godziny na godzinę mniej zimowe. Na wielu odcinkach śnieg zamienił się w szuter. Octavia WRC okazała się znakomitym samochodem do jazdy również w takich warunkach. Po raz pierwszy miałem przyjemność jechać za kierownicą tego auta przed rokiem w Finlandii. Dzisiaj widzę jak się ono od tego czasu zmieniło na lepsze. Szczególnie dotyczy to prawdzenia. Zespół stracił pierwszego kierowcę podczas drugiego dnia rajdu. Toni Gardemeister wypadł z trasy na ostatnim odcinku specjalnym dnia. - Na liczniku miałem około 200 km/h, gdy zobaczyłem horyzont, a tuż za nim ostry zakręt. Nie udało się opanować auta, straciliśmy przyczepność. Kilka koziołków i zatrzymaliśmy się na drzewach. Cieszę się, że obaj z wypadku wyszliśmy cało. Na pierwszy rzut oka wyglądało to bardzo groźnie. Szkoda, bo była szansa na miejsce w pierwszej dziesiątce. Nie miał najszczęśliwszej miny także szef zespołu Škoda Motorsport, Pavel Janeba: To ogromna dla nas strata. Szczególnie żal punktów, które z tak ważnego rajdu mogą mieć przy ostatecznej klasyfikacji wielką cenę. Z drugiej strony, cieszą wyniki, jakie Octavie WRC osiągały na odcinkach specjalnych. Coraz bardziej stajemy się groźni dla najlepszych. Wierzę, że nasze dzisiejsze straty odrobimy podczas najbliższych startów. Nastąpiła także weryfikacja wyników w efekcie kary nałożonej na piątego w klasyfikacji generalnej Fina Janne Tuohino. Oto ostateczna klasyfikacja generalna 51. Rajdu Szwecji:1.Gronholm/Rautiainen Peugeot 206 WRC 3h07'28"6 114,8 km/h 2.Rovanpera/Pietilainen Peugeot 206 WRC + 01'24"5 3.Sainz/Moya Ford Focus RS WRC + 02'25"8 4.Burns/Reid Peugeot 206 WRC + 02'33"9 5.A.McRae/Senior Mitsubishi Lancer WRC + 04'14"7 6.C.McRae/Grist Ford Focus RS WRC + 04'15"0 7.Tuohino/Vihavainen Ford Focus RS WRC + 04'23"4 8.Kankkunen/Repo Hyundai Accent WRc + 04'36"9 9.Lindholm/Hantunen Peugeot 206 WRC + 04'56"6 10.Duval/Fortin Ford Focus RS WRC + 06'33"3 11.Pykalisto/Mertsalmi Toyota Corolla WRC + 06'54"0 12.Kuchar/Szczepaniak Toyota Corolla WRC + 06'54"0 13.Solberg/Menkerud Toyota Corolla WRC + 07'05"4 14.Paasonen/Kapanen Mitsubishi Lancer + 08'10"3 15.Blomqvist/Goni Škoda Octavia WRC + 08'14'5 ... 29.Kulig/Baran Mitsubishi Lancer + 22'24"5 45.Dytko/Dytko Mitsubishi Lancer + 36'34"0 Klasyfikacja kierowców po 2 eliminacjach RSMŚ: 1.Marcus Gronholm (Finlandia) Peugeot 206 WRC 12 (2,10) pkt. 2.Tommi Makinen (Finlandia) Subaru Impreza WRC 10 (10,0) 3.Carlos Sainz (Hiszpania) Ford Focus RS WRC 8 (4,4) 4.Sebastien Loeb (Francja) Citroen Xsara WRC 6 (6,0) 5.Harri Rovanpera (Finlandia) Peugeot 206 WRC 6 (0,6) 6.Colin McRae (Wielka Brytania) Ford Focus RS WRC 4 (3,1) 7.Richard Burns (Wielka Brytania) Peugeot 206 WRC 3 (0,3) 8.Alister McRae (Wielka Brytania) Mitsubishi Lancer WRC 2 (0,2) 9.Petter Solberg (Norwegia) Ford Focus RS WRC 1 (1,0) Klasyfikacja zespołów fabrycznych po 2 eliminacjach: 1.Peugeot 20 pkt. 2.Ford 16 3.Subaru 12 4.Mitsubishi 3 5.Hyundai 1 6.Škoda 0