70. RMC - Loebl czy Makinen? 2002-01-20 Trzeci dzień 70. Rajdu Monte Carlo rozpoczął się niespodziewanie od afery. Za wymianę opon w czasie przeznaczonym regulaminowo na tankowanie ... prowadzący S. Loeb otrzymał dwie minuty kary... Citroen złożył jednak do komisji sędziowskiej protest, z uzasadnieniem braku precyzyjnych przepisów dotyczących właśnie możliwości zmiany kół w czasie i miejscu przeznaczonym na tankowanie aut. Jednak decyzja, kto naprawdę wygrał rajd zapadnie "przy zielonym stoliku", bowiem wniosek o ukaranie Francuza oraz odwołanie Citroena musi rozpatrzeć specjalna komisja FIA. Ostatni dzień rajdu przebiagał pod znakiem walki o zwycięstwo (Loeb - Makinen) oraz trzecie miejsce na podium (Sainz-Gronholm-C.Mc.Rae). Ostatecznie triumfatorem 70. Rajdu Monte Carlo został zasłużenie młody debiutant, francuski kierowca Sebastian Loeb, broniący honoru Citroena. Tym samym potwierdził spore możliwości tego zespołu, z dobrą prognozą na przyszłość. Trzykrotnemy triumfatorowi rajdu, Tomi Makinenowi zabrakło tym razem szczęścia, chociaż jadąc po raz pierwszy nowym Subaru Impreza WRC, potwierdził, że również w tym roku będzie pretendował do tytułu mistrza. Praktycznie wiekszość zespołów fabrycznych, poza Fordem i Peugeot, przeszły proces zmian personalnych. Peugeot został wzmocniony aktualnym mistrzem Świata, ale Richard Burns, chociaż ukończył rajd na dobrym ósmym miejscu, jak widać potrzebuje czasu na bliższe poznanie nowego auta. Na tym tle również całkowicie odnowiony zespół Škoda Motorsport wypadł chyba na miarę aktualnych możliwości. Dziesiąte miejsce powracającego do wielkich rajdów obiecującego Fina, Toni Gardemeistra, pozwala myśleć o przyszłości. Senior w zespole, Kenneth Eriksson, miał problemy z samochodem. Psuła mu się skrzynia biegów, nie zawsze trafiał z optymalnym doborem opon. Obiecująco wystartował młody mistrz Czech, Roman Kresta, który potrzebuje jednak wiekszego doświadczenia i panowania nad własna fantazją. O trudach tegorocznego rajdu najlepiej świadczy fakt, iż nie ukończyło go 30 załóg, w tym kilka czołowych jak m.in. Schwarz-Hiemer i Loix-Smeets (Hyundai Castrol World Rally Team). Klasyfikacja generalna 70. Rajdu Monte Carlo:1.Loeb/Elena Citroen Xsara WRC 3h58:44,8 88,4 km/h 2.Makinen/Lindstrom Subaru Impreza WRC +00:45,9 3.Sainz/Moya Ford Focus RS WRC +02:01,6 4.C.McRae/Grist Ford Focus RS WRC +02:43,9 5.Gronholm/Rautiainen Peugeot 206 WRC +02:53,3 6.Solberg/Mills Subaru Impreza WRC +03:15,5 7.Panizzi/Panizzi Peugeot 206 WRC +04:06,0 8.Burns/Reid Peugeot 206 WRC +05:02,3 9.Delecour/Grataloup Mitsubishi Lancer WRC +06:21,6 10.Gardemeister/Lukander Škoda Octavia WRC +07:28,3 11.Thiry/Prevot Peugeot 206 WRC +08:10,8 12.Martin/Park Ford Focus RS WRC +08:48,2 13.Eriksson/Thorner Škoda Octavia WRC +10:55,7 14.A.McRae/Senior Mitsubishi Lancer WRC +12:13,5 15.Kremer/Wicha Ford Focus RS WRC +15:11,9