70. Rajd Monte Carlo - Kresta zaskoczył! 2002-01-18 Pierwsza próba inauguracji tegorocznych RSMŚ, która odbyła się na liczącym 28 740 m odcinku Selonnet-Turriers przyniosła wiele zaskakujących niespodzianek ... Wśród światowej elity kierowców na szóstej pozycji finiszował Roman Kresta....    Jak wszystko wskazuje, tegoroczny Rajd Monte Carlo przejdzie do historii jako typowo asfaltowy, chociaż wszyscy liczyli na oblodzone nawierzchnie odcinków specjalnych. Pierwszy z nich zakończył się wygraną trzykrotnego triumfatora, Hiszpana Carlosa Sainza (Ford Focus RS WRC). Tuż za nim finiszował czterokrotny zwycięzca, Fin Tommi Makinen (Subaru Impreza WRC). Nieoczekiwanie najwyższą pozycję wśród kierowców zespołu Škoda Motorsport zajął młody Roman Kresta (Škoda Octavia WRC Evo2). Na mecie 1 OS sędziowie zmierzyli mu szósty czas. Tuż za byłym kolegą z zespołu niezwykle doświadczonym Arminem Schwarzem. Ostatecznie Kresta awansował na drugą pozycję, bowiem Gilles Panizzi (Peugeot 206 WRC) za dłuższy o 13 minut pobyt w strefie serwisowej spowodowany wymiana skrzyni biegów i usunięciem wycieków oleju, otrzymał 130 sekund kary. Na 9. pozycji finiszował Toni Gardemeister (Škoda Octavia WRC Evo2), a na 14. senior zespołu, Kenneth Eriksson.   - To był praktycznie prolog do tego, co może się jeszcze wydarzyć - powiedział na mecie 1 OS szczęśliwy Roman Kresta. Wyniki w Rajdzie Monte Carlo uzależnione są od wyjątkowo zmiennych warunków atmosferycznych i drogowych. Oczywiście cieszę się bardzo z takiego wyniku, ale nadal moim najważniejszym celem jest minięcie linii mety rajdu, a do końca jeszcze bardzo daleko.    Na liście startowej tegorocznego Rajdu Monte Carlo widnieje też prywatna Škoda Octavia WRC, którą w ubiegłym sezonie w Mistrzostwach Czech startował Emil Triner. Jadąca nią włoska załoga Errani-Casadio już na 1 OS straciła do prowadzącego 3 minuty 53 sekundy i sklasyfikowana została na odległej 42 pozycji. Po 2. OS na trasie pozostało 47 załóg, gdyż ze zgłoszonych na starcie 57, kilka bądź nie stanęło na starcie (Bugalski i Radstrom), bądź nie pokonała problemów technicznych (Didier Auriol).    Drugi OS został odwołany, ponieważ organizatorom nie udało się na czas przejazdu zawodników usunąć grupy kibiców okupujących ostre zakręty na trasie Sisteron-Thoard. Klasyfikacja generalna po 2 OS: 1. Sainz/Moya Ford Focus RS WRC 17:54,3    96,3 km/h 2. Makinen/Lindstrom Subaru Impreza WRC  +00:00,9 3. C.McRae/Girst Ford Focus RS WRC  +00:04,6 4. Schwarz/Hiemer Hyundai Accent WRC +00:10,1 5. Kresta/Tomanek Škoda Octavia WRC +00:13,1 6. Loeb/Elena Citrone Xsara WRC +00:13,6 7. Loix/Smeets Hyundai Accent WRC +00:15,5 8. Gronholm/Rautiainen Peugeot 206 WRC +00:16,8 9. Gardemeister/Lukander Škoda Octavia WRC +00:20,1 10. Delecour/Grataloup Mitsubishi Lancer WRC +00:21,6 11. Rovanpera/Pietilainen Peugeot 206 WRC +00:23,4 12. Burns/Reid Peugeot 206 WRC +00:27,9 13. Solberg/Mills Subaru Impreza WRC +00:34,2 14. Eriksson/Thorner Škoda Octavia WRC +00:35,5 15. Thiry/Prevot Peugeot 206 WRC +00:38,3