To był dobry rok 2003-01-31 W 2002 roku Škoda Auto Polska S.A. zwiększyła swoje udziały w polskim rynku. Fabia okazała się jednym z najpopularniejszych samochodów. O tym, jaki był to rok dla generalnego importera, rozmawiamy z Leszkiem Płonką, członkiem Zarządu Škoda Auto Polska S.A. * * * * * * * * * * * * * * * * * * Škoda w rankingu najlepiej sprzedających się marek samochodów w roku 2002 awansowała w Polsce na drugie miejsce. Był to więc chyba dobry rok dla firmy Škoda Auto Polska? Sprzedaliśmy łącznie 35 975 samochodów, a więc tylko o 1,10 proc. (398 aut) mniej niż w ciągu dwunastu miesięcy roku 2001. Wynik ten byłby zapewne jeszcze lepszy, gdyby w naszej ofercie nadal znajdowała się Škoda Felicia. Przypomnę, że model ten jeszcze w roku 2001 sprzedany został w liczbie 4 455 egzemplarzy. Jak wiemy, to Felicia zastąpiona została nowocześniejszym modelem Fabia? Naszą siłą napędową w roku 2002 stała się właśnie Škoda Fabia we wszystkich trzech wersjach nadwozia. Sprzedanych zostało 26 241 egzemplarzy, w czym aż 16 678 to wersja hatchback. Imponujący udział w rynku wynosi aż 24,83 proc. Liderami w swoich segmentach okazały się także dwa pozostałem modele? Zdecydowanym liderem klasy średniej wyższej okazała się Škoda Octavia (9098 egz. ) z imponującym udziałem rynkowym 20,39 proc. Tego modelu sprzedaliśmy o 1 559 egz. więcej niż przed rokiem. Nieoczekiwanie także, znajdująca się w naszej ofercie od maja roku 2002, Škoda Superb z liczbą 636 sprzedanych egzemplarzy osiągnęła w swoim segmencie ponad 19,78 proc. udziału. Efekty sprzedaży są związane nieodłącznie z siecią dystrybucji produktu? W ciągu ponad ośmiu lat działalności Škoda Auto Polska stworzona została nowoczesna sieć sprzedaży i usług serwisowych. Dzisiaj sieć tę tworzy 96 ośrodków na terenie całego kraju. Większość z nich powstała od podstaw, bądź tez przeszła gruntowną modernizację według najnowszych standardów europejskich. W roku 2002 do użytku przekazanych zostało sześć nowoczesnych obiektów w m.in. Gdyni, Warszawie, Kędzierzynie-Koźlu, Lublinie oraz Szczecinie. W sieci dystrybucji i usług serwisowych zatrudniamy najlepszych specjalistów, dlatego także nasi Klienci po latach wracają po nowy produkt. Potwierdzeniem dobrego zarządzania są certyfikaty ISO? W roku 2002 nasze przedsiębiorstwo otrzymało certyfikat jakości według nowej normy ISO 9001:2000. System ten pozwala usystematyzować nasze działania i w pełni kontrolować wszystkie istotne procesy przebiegające w całej firmie oraz obiegiem dokumentacji. Czy istnieją dalsze plany certyfikacji? Przystępujemy do programu opracowanego przez koncern Volkswagen oraz jedną z największych jednostek certyfikujących w Europie - TUV Manegement Service, a obejmujący wszystkie marki koncernu Volkswagen. Jesteśmy pewni, że wdrożenie tego programu ujednolici poziom obsługi Klienta w całej sieci sprzedaży Škoda Auto Polska. Ułatwieniem zakupów jest zapewne program indywidualnego zamówienia ? Nasi sprzedawcy mają do dyspozycji nowoczesny program OVEX, który pozwala na indywidualny dobór kompletacji i wyposażenia zamawianego samochodu. Każde zamówienie powstaje praktycznie na cztery tygodnie przed data produkcji konkretnego samochodu. Jednak jeszcze pierwsze dwa tygodnie dopuszczają możliwość modyfikowania zamówienia. W tym okresie można jeszcze zmienić m.in. kolor nadwozia i tapicerki, a także wyposażenia w układ ABS, centralny zamek, klimatyzację itp. Klient, który bierze udział w "tworzeniu" swojego samochodu czuje się bardziej związany z marką, a jak wiadomo zadowolony i wierny Klient to cel naszego działania. Czy oznacza to, że każdy dealer zamawia samochody u importera, a ten bezpośrednio u producenta? Funkcjonujący od kilku lat program OVEX umożliwia zamówienie każdego samochodu bezpośrednio w systemie produkcyjnym fabryki. Oznacza to, że każdy samochód marki Škoda zanim powstanie na linii produkcyjnej ma już swojego odbiorcę na świecie. Czego należy oczekiwać w branży samochodowej w roku 2003? Mamy nadzieję, że będzie to kolejny okres coraz większej stabilizacji na rynku sprzedaży nowych samochodów. Zapewne i ostateczne wyniki będą lepsze niż w minionym roku. Co zatem Škoda oferuje w roku 2003? Wyjątkowo ten rok nie zapowiada nowych modeli. W ofercie znajdą się jednak nowe jednostki napędowe, jak dla przykładu trzycylindrowa 1.2 HTP (High Torque Performance) spełniająca normę EURO 4 przeznaczona do Škody Fabia. Pojawią się nowe atrakcyjne barwy nadwozia, pokrycia wnętrza oraz cały szereg efektów modernizacji poszczególnych modeli.