Nowy silnik 1.2 12V HTP już w ofercie 2003-03-23 Škoda Auto rozpoczęła już dostawy samochodów Škoda Fabia z trzycylindrowym silnikiem benzynowym 1.2 12V HTP. Ta kolejna jednostka napędowa jest przedstawicielem zupełnie nowej generacji silników zaprojektowanych i produkowanych w Mlada Boleslav przy współpracy z koncernem Volkswagen. Pierwszym silnikiem nowej rodziny, który Škoda Auto wprowadziła do sprzedaży w sierpniu ub. roku była wersja 1.2 HTP/40 kW, która zastąpiła jednostki napędowe starszej generacji jak 1.0 MPI/37KW i 1.4 MPI/44kW. Silniki 1.2 HTP występują w dwóch wersjach - z dwoma lub czterema zaworami na cylinder. Mimo zaledwie trzech cylindrów, charakteryzują się one stosunkowo dużą mocą, odpowiednio 40kW/54KM i 47kW/64KM, a także korzystnym momentem obrotowym, osiągającym wartość aż 112 Nm. Duża wartość momentu obrotowego już w zakresie małych prędkości obrotowych silnika (HTP - High Torque Performance) i przebieg charakterystyki tego momentu sprzyjają dużej elastyczności, co ma bezpośredni wpływ na płynność jazdy. Zastosowanie wałka wyrównoważającego i specjalnego rozwiązania kadłuba o dużej sztywności, złożonego z dwóch części, zapewnia uzyskanie niewielkiego poziomu hałasu i drgań. Głowica i blok silnika wykonane są z aluminium, co znacznie obniża jego masę. Silnik 1.2 12V HTP ma pojemność skokową 1198 ccm, moc maksymalną 47kW/64KM przy 5400 obr./min oraz maksymalny moment obrotowy 112 Nm przy 3000 obr/min. Wszystkie silniki Škoda nowej generacji spełniają ze znaczną rezerwą najsurowsze normy emisji szkodliwych spalin EU 4, które w krajach UE obowiązywać będą od 2005 roku. Škoda Fabia wyposażona w ten silnik osiąga maksymalna prędkość 160 km/h i zużywa średnio 5,9 l/100 km. Zużycie paliwa w mieście osiąga 7,6 l/100 km, a poza miastem 5,1 l/100 km (według normy EU 99/100).