Jak powstała Fabia WRC? 2003-07-18 Kulisy realizajcji projektu nowego samochodu rajdowego Škoda Fabia WRC zdradza Thomas Ingenlath, szef projektantów Škoda Auto... - Jak długo powstawała Fabia WRC? - Od chwili stworzenia pierwszych szkiców do finalnego produktu nadwozia i wnętrza pojazdu zajęło nam to dziewięć miesięcy. - Ile osób pracowało przy realizacji projektu? - Ostatecznie wykorzystany został projekt Daniela Petra i on był do końca odpowiedzialny za jego stworzenie. To projektant zupełnie zwariowany na punkcie sportów samochodowych. On też był autorem designu Octavii WRC. Nad stworzeniem modeli pracowało sześciu modelarzy, którzy zaproponowali sześć różnych wersji nadwozia. Oczywiście pracowano także w tunelu aerodynamicznym i ostatecznym modelowaniu kształtu karoserii. - Fabia WRC powstała na bazie Fabii RS. Jakie są różnice? - Samochód rajdowy ma napęd na cztery koła, a Fabia RS na przednią oś. Chcąc więc zamontować wszelkie niezbędne podzespoły napędu musieliśmy znaleźć miejsce na jego umocowanie. Stąd też znaczne modyfikacje objęły część podłogową auta. Rajdowe auto jest także szersze od modelu bazowego, a więc zmodyfikowane zostały obie części boczne. Zmodyfikowane zostały także zderzaki, zawieszenie, kształt błotników. W wielu przypadkach wzorowaliśmy się nawet na tak klasycznych autach rajdowych jak Audi Quattro czy Lancia Integrale. Wszystkie zmiany techniczne tutaj trudno wprost wymienić. Dotyczy to także wnętrza, które zostało nie tylko znacznie "odchudzone", ale otrzymało niezbędne i funkcjonalne wyposażenie. - Jakie są typowe komponenty dla marki Škoda? - Staraliśmy się wykorzystać jak najwięcej elementów Škody Fabia, by stworzyć szybką maszynę przypominającą model produkcyjny. Duże koła i solidna sylwetka, stworzyły fajne auto, na którym pracowaliśmy z największą przyjemnością. - Jaka była kolejność projektowania auta? - Po selekcji szkiców, w ciągu czterech tygodni powstał pełnowymiarowy model. Jednak na tym etapie ulepiliśmy model, który miał dwie różne połowy. Chcieliśmy w ten sposób mieć najlepsza możliwość ostatecznego wyboru. Następnie uzupełniliśmy drugą połowę i już mieliśmy cały model wyjściowy. Kolejnym etapem były próby w tunelu aerodynamicznym, które zadecydowały o ostatecznych kształtach m.in. spojlerów, błotników i tylnej części auta. Wszystko ostatecznie zostało zeskanowane i komputerowo zoptymalizowane. Škoda Auto od lat przy pracach projektowych wykorzystuje system komputerowy CAD.