Milionowa Škoda Fabia 2004-04-01 8 kwietnia 2004 roku o godzinie 10:00 z taśmy produkcyjnej w zakładach Škoda Auto w Mladá Boleslav zjechał milionowy egzemplarz modelu Škoda Fabia. Jubileuszowe auto - srebrna Fabia RS wyprodukowana na bezpośrednie zamówienie - zostało odebrane osobiście przez Klienta z Wielkiej Brytanii, podczas uroczystej ceremonii. Od czasu swego debiutu rynkowego Škoda Fabia zdobyła szereg ważnych wyróżnień. W listopadzie 1999 roku otrzymała prestiżową "Złotą Kierownicę", a także znalazła się w finale paneuropejskiego konkursu "Samochód Roku 2000". Została wybrana samochodem roku nie tylko w Czechach, lecz także w Danii, Wielkiej Brytanii i Chorwacji, na Słowacji, Litwie oraz Ukrainie. W roku 2000 zajęła trzecie miejsce w klasyfikacji ogólnej konkursu Auto 1, organizowanego przez grupę czasopism Auto Europe, zwyciężając w plebiscytach krajowych w Czechach i Austrii. Niemieckie czasopismo specjalistyczne Autoflotte przyznało Fabii tytuł "Najbardziej Ekonomicznego Samochodu" (Most Efficient Car). W Wielkiej Brytanii Fabia uznana została za najbezpieczniejszy samochód w swojej klasie (czasopismo "Which?") oraz zdobyła tytuł "Najlepszego Auta Miejskiego" (Best Supermini) w trzech kolejnych latach - 2000, 2001 oraz 2002. Bezpieczeństwo Fabii potwierdziły również przeprowadzone przez niezależną organizację EuroNCAP testy zderzeniowe, w których auto wyposażone zaledwie w jedną poduszkę powietrzną otrzymało aż cztery gwiazdki. Prezes zarządu Škoda Auto, Vratislav Kulhánek, powiedział przy tej okazji: - Cieszę się, że nasza milionowa Fabia została wyprodukowana dla Klienta z Wielkiej Brytanii. Cieszy mnie to nie tylko dlatego, że kraj ten należy do naszych największych rynków sprzedaży. Wielka Brytania stanowi przykład kraju, w którym w pełni widoczna jest transformacja marki Škoda. Przed rokiem 1991 byliśmy przedmiotem drwin, natomiast dziś samochody Škoda cieszą się pełnym szacunkiem Klientów na tym wymagającym rynku i są z powodzeniem porównywane z wyrobami najbardziej znanych i liczących się producentów na świecie. Premiera Fabii, która okazała się jednym z najbardziej udanych samochodów w historii firmy, miała miejsce na międzynarodowym salonie samochodowym we Frankfurcie, 14 września 1999 roku. Wersja Combi zaprezentowana została publicznie rok później na międzynarodowym salonie samochodowym w Paryżu, a wersja Sedan - w lutym 2001 na salonie w Genewie. Dyrektor koncernu Škoda Auto odpowiedzialny za produkcję i logistykę, Karl-Günter Büsching, poinformował obecnych na ceremonii dziennikarzy i zaproszonych gości: - Od ponad czterech lat Fabia stanowi silny punkt naszego programu produkcyjnego. Dzięki swej wysokiej jakości i solidności, pomogła ostatecznie przekonać Klientów, że marka Škoda jest pełnoprawnym członkiem rodziny koncernu Volkswagen. Przekonujące było również samo uruchomienie produkcji we wrześniu 1999 roku, a pierwsze 100 000 egzemplarzy Škody Fabia zostało zmontowanych w okresie 11 miesięcy od rozpoczęcia produkcji seryjnej. Sukces ten przyjmujemy za standard dla wszystkich kolejnych debiutów, w tym także dla uruchamianej właśnie produkcji Octavii nowej generacji. Jubileuszowa Škoda Fabia RS napędzana jest silnikiem wysokoprężnym o mocy 96 kW, współpracującym z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów. Wyposażenie samochodu obejmuje reflektory ksenonowe, czołowe i boczne poduszki powietrzne, system elektronicznej stabilizacji toru jazdy ESP, specjalne fotele kubełkowe oraz szereg elementów tuningu wizualnego wnętrza i nadwozia. Z łącznej liczby miliona wyprodukowanych egzemplarzy Škody Fabia, około 622 000 stanowią samochody z nadwoziem typu Hatchback, 300 000 - Combi, a 76 000 - Sedan. Ponadto wyprodukowano ponad 2 000 samochodów użytkowych Fabia Praktik. Udział modelu Fabia w całkowitej produkcji firmy Škoda Auto wynosi niemal 60%. Oprócz macierzystych zakładów Škoda Auto w Mladá Boleslav, Fabia montowana jest w zakładach Eurocar w ukraińskiej miejscowości Salomonowo oraz w bośniackim Sarajewie.