Podsumowanie finansowe udanego dla Škoda Auto roku 2005 2006-02-24 Wyniki finansowe Škoda Auto a.s. oraz Grupy Škoda Auto sporządzone według Międzynarodowych Standardów Raportowania Finansowego IFRS zostały przedstawione publicznie na corocznej konferencji prasowej, która miała miejsce 23 lutego w Mladá Boleslav. Na czele skonsolidowanej Grupy Škoda Auto stoi firma matka – Škoda Auto a.s., a jej skład uzupełniają powiązane z nią podmioty: Škoda Auto Deutschland GmbH, Škoda Auto Slovensko s.r.o., Škoda Auto Polska SA oraz Škoda Auto India Private Ltd. Dzięki przynoszącej sukcesy polityce modelowej – w szczególności znakomitemu przyjęciu przez rynek nowej Škody Octavia oraz opartemu na osiąganiu celów programowi wprowadzania oszczędności „ForMotion”, po konsolidacji Grupa Škoda Auto zanotowała trend wzrostowy, osiągając w 2005 r. wyniki na rekordowym poziomie. Grupa Škoda Auto osiągnęła w 2005 r. zysk przed opodatkowaniem na poziomie 10,1 biliona koron (+108% w porównaniu do poprzedniego roku). Łączny dochód wzrósł o 14,5% do 187,4 bilionów koron, przy wzroście obrotów o 9%. Rynkowy mix modelowy zmienił się na korzyść Škody Octavia. Zysk operacyjny wzrósł o 84,2% do 10,9 bilionów koron. Komentując osiągnięte w 2005 r. zyski, Holger Kintscher, Członek Zarządu Škoda Auto odpowiedzialny za sprawy ekonomiczne, powiedział: „Osiągając rekordowy poziom zysków, całkowicie likwidując zadłużenie firmy, wydatnie zwiększając w ostatnim roku rozliczeniowym rentowność poszczególnych produktów, Škoda stworzyła solidne fundamenty pod rozwój i sukces firmy w przyszłości.” Škoda Auto eksportując w 2005 r. samochody, oryginalne części zamienne oraz inne komponenty o wartości 152,8 biliona koron utrzymała pozycję największego eksportera w Czechach z udziałem w ogólnej wartości eksportu Republiki Czech na poziomie 8,2%. Na koniec 2005 r. Škoda Auto zatrudniała 22 554 stałych pracowników (+7,9%) oraz 3 460 osób (-5,6%) w ramach umów tymczasowych. W firmach podwykonawczych, na dzień 31 grudnia 2005 r. znajdywało zatrudnienie 728 osób (+9,6%). Detlef Wittig, Prezes Zarządu Škoda Auto, podkreślił duży potencjał firmy: „Rok 2006 upłynie pod znakiem Roomstera, który zostanie zaprezentowany szerszej publiczności na Międzynarodowej Wystawie Samochodowej w Genewie, a następnie od połowy roku będzie stopniowo wprowadzany na kolejne rynki. Aby zapewnić ciągłość rozwoju firmy w nadchodzących latach, bardzo dużą uwagę poświęcimy ekspansji na nowych dla nas zagranicznych rynkach, takich jak Rosja i Chiny. Równolegle kładąc nacisk na zwiększanie produktywności i efektywności oraz kontynuując wprowadzanie programu oszczędnościowego”. W ostatnim roku Škoda Auto dostarczyła Klientom prawie pół miliona samochodów – łącznie 492 111 modeli Škody Fabia, Škody Octavia, Škody Superb – co oznacza, pomimo ogólnej tendencji zniżkowej na rynku, wzrost na poziomie 9%. Najlepiej sprzedającym się modelem była Škoda Fabia z liczbą 236 698 sprzedanych samochodów (247 600 w 2004 r.). Niewiele mniej nabywców znalazła Škoda Octavia – 233 322 aut sprzedanych na całym świecie, co oznacza wzrost o 28,4% (181 683 sztuk w 2004 r.). Škoda Superb trafiła do 22 091 Klientów (22 392 w 2004 r.). W Europie Zachodniej, wyniki sprzedaży Škody wzrosły o 14,8%, do łącznej liczby 276 216 sprzedanych samochodów. Do najbardziej liczących się rynków można zaliczyć Niemcy, Wielką Brytanię i Hiszpanię, gdzie Škoda zwiększyła swój udział w rynku i zanotowała nowe rekordy sprzedaży. W Czechach, sprzedano łącznie 65 166 auta marki Škoda, co oznacza w porównaniu do 2004 r. wzrost o 0,8%. W Centralnej i Wschodniej Europie (wyłączając Czechy), Škoda Auto również odnotowała wzrost, sprzedając 185 713 samochodów. Po raz pierwszy w historii Škoda została również liderem rynku w Polsce. Poza rodzimym czeskim oraz polskim rynkiem, Škoda jest numerem jeden na Słowacji, w Bułgarii oraz w Bośni i Herzegowinie. Škoda Auto/Grupa Škody – zysk przed opodatkowaniem (w milionach CZK)