FSI w teorii 2006-04-05 FSI to skrót od angielskiego wyrażenia Fuel Stratified Injection, które można przetłumaczyć jako uwarstwiony wtrysk paliwa. Poniżej w skrócie opisujemy jak działa silnik wykorzystujący tę technologię. Wtryskiwacze podają benzynę bezpośrednio do komory spalania. Denko tłoka jest specjalnie ukształtowane. Sprawia, że strumień wtryśniętego paliwa odbija się od tłoka, ulegając zaprogramowanemu zawirowaniu. W efekcie chmura bogatej mieszanki kieruje się ku świecy zapłonowej. Gdy znajdzie się w jej sąsiedztwie, na elektrodach świecy przeskakuje iskra. Bogata w benzynę mieszanka zapala się bardzo łatwo. Czoło płomienia doskonale rozchodzi się na pozostałą w komorze, znacznie większą część mieszanki, tak ubogiej w paliwo, że nie zapaliłaby się od iskry. Przy częściowych obciążeniach silnik FSI działa wykorzystując zaledwie 1/3 dawki benzyny wymaganej do utrzymania pracy w silnikach z tradycyjnym wtryskiem paliwa do kolektora ssącego. Przy wyższych obrotach i większym obciążeniu silnika tryb ekonomiczny zostaje wyłączony i układ wtryskowy podaje normalną, pełną dawkę benzyny. Sprytna elektronika, pozwalająca starannie odmierzyć dawkę i moment podania benzyny oraz skrupulatnie kontrolować przebieg cyklu pracy, umożliwiła podwyższenie stopnia sprężania do 11,5-12,5:1 bez negatywnych konsekwencji. W efekcie silniki FSI oferują średnio moc wyższą o 15%, zużywając przy tym 10% paliwa mniej niż jednostki benzynowe o porównywalnej pojemności skokowej. Nie bez znaczenia jest także niższa toksyczność spalin (zwłaszcza emisja dwutlenku węgla odpowiedzialnego za powiększanie efektu cieplarnianego, wprost proporcjonalna do zużytego paliwa). Škoda Octavia jest obecnie jednym z najtańszych samochodów koncernu Volkswagena, w których można korzystać z zalet technologii FSI.