Škoda Octavia 4x4 doceniona przez czytelników „Auto Bild Alles Allrad” 2006-04-07 Ponad 35 tys czytelników prestiżowego niemieckiego magazynu „Auto Bild Aloes Allrad” wzieło udział w plebiscycie, w którym spośród 105 modeli w dziewięciu kategoriach należało wybrać najlepsze auta z napędem na cztery koła roku 2006. W plebiscycie na najlepsze modele osobowe z napędem na cztery koła Škoda Octavia 4x4 zajęła pierwsze miejsce na liście pojazdów kompaktowych. Nowa Škoda Octavia zadebiutowała na rynku w połowie 2004 roku. Pomimo stosunkowo krótkiego stażu rynkowego ten najnowszy model Škody ma na koncie wiele prestiżowych nagród i wyróżnień. Do tych najważniejszych można zaliczyć 2 miejsce w plebiscycie „Auto 1 of Europe” edycja 2005 organizowanym przez grupę pism motoryzacyjnych Auto Bild i pierwsze miejsce w opinii jury techników-specjalistów tego konkursu oraz „Złotą Kierownicę” przyznaną przez Auto Bild. Fakt zwycięstwa przyznanego przez Techników i Inżynierów w konkursie „Auto 1 of Europe” nad takimi autami jak np. Mercedes SLK czy też Audi A6 świadczy o wysokim poziomie technicznym i jakościowym jaki prezentuje ten model. Octavia Combi 4x4 to nawiązanie do sukcesu jaki odniósł poprzednik tego modelu, na naszym rynku sprzedano w ciągu 4 lat ponad 800 szt. Škody Octavia z napędem na 4 koła. Rynkowy debiut poprzedniej generacji tego modelu miał miejsce w 1999 roku w Polsce sprzedaż rozpoczęła się dwa lata później. O tym jak solidne i godne zaufania są to samochody świadczy fakt użytkowania ich w bardzo trudnych warunkach przez służby ratunkowe TOPR i GOPR. Octavia Combi 4x4 – bezpieczeństwo Poruszając się Octavią Combi 4x4 nie sposób nie docenić zalet typowych dla aut z napędem na cztery koła. Najważniejszą zaletą jest oczywiście kwestia bezpieczeństwa – już przednionapędowa wersja Octavii prowadzi się doskonale we wspomnianym już konkursie „Auto 1 of Europe” kierowcy rajdowi ocenili m.in. walory trakcyjne Octavii na równi z BMW serii 1. Nic dziwnego, że napęd 4x4 gwarantuje niemal idealne walory trakcyjne, samochód prowadzi się pewnie, doskonale „trzyma” się nawierzchni co pozwala na bezpieczne pokonywanie zakrętów z wyższymi prędkościami, posiada zdolność do pokonywania bardziej stromych wzniesień i co najważniejsze nienagannie sprawuje się podczas jazdy po ośnieżonym czy też piaszczystym terenie. O zaletach napędu 4x4 na pewno zaświadczą Ci, którzy mieli okazję obserwować bezproblemowa wspinaczkę tego typu aut pod zasypane śniegiem strome podjazdy niedostępne dla aut z napędem na jedną oś. Napęd 4x4 pozwala także na bezpieczniejsze podróżowanie z holowana przyczepą, a także skuteczniejszą „obronę” stabilności auta w sytuacjach wystąpienia aquaplaningu czyli w momencie wjechania w większą kałużę. Jedne z najlepszych walorów trakcyjnych, napęd 4x4 to nie wszystkie elementy wpływające na bezpieczeństwo czynne w Octavii Adventure 4x4 – wersja ta standardowo jest także wyposażona w jeden z najbardziej zaawansowanych elektronicznych systemów bezpieczeństwa – ESP. System ten jest dodatkowo uzupełniony o następujące systemy elektroniczne: ABS – system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania; EBV – elektroniczny rozdzielacz siły hamowania na oś przednią i tylną; HBA – hydrauliczny system wspomagania awaryjnego hamowania; MSR – funkcja optymalizacji przyczepności podczas hamowania silnikiem; EDS – elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego; ASR – funkcja optymalizacji przyczepności podczas przyspieszania; Wszystkie te systemy to nieoceniona pomoc w codziennym użytkowaniu auta znacznie podnoszące poziom bezpieczeństwa. I tak wspomniany już ESP pozwoli nam np. na bezpieczne pokonanie gwałtownego manewru omijania na śliskiej nawierzchni, EBV – w taki sposób dystrybuuje siłę hamowania pomiędzy osie aby auto zachowało się w trakcie tego manewru w jak najbardziej stabilny sposób, HBA – wykorzystując cały potencjał hamulców, pomoże bezpiecznie zatrzymać się przed przeszkodą, która nagle pojawiła się na drodze, MSR – nie dopuści do uślizgu kół gdy przy zbyt dużej prędkości zredukujemy bieg, a EDS wraz z ASR umożliwią podjazd pod górę niedostępną dla aut bez systemów kontroli trakcji.