Europejski sukces Škody 2009-05-29 Škoda utrzymuje mocną pozycję w Europie Środkowej i Wschodniej będąc najchętniej wybieraną marką w regionie. Škoda Octavia to najlepiej sprzedający się model. JATO Dynamics, światowy lider w zakresie dostarczania danych i informacji z branży motoryzacyjnej, ogłosił dane dotyczące sprzedaży nowych samochodów w Europie Środkowej i Wschodniej w pierwszym kwartale tego roku.Škoda przewodzi stawce najbardziej popularnych w regionie marek samochodów, osiągając sprzedaż 25 012 sztuk w 1. kwartale. Na drugiej pozycji znajduje się Volkswagen, następnie Ford, Opel oraz Renault.Škoda Octavia to najlepiej sprzedający się w regionie model - w 1. kwartale sprzedano 11 900 sztuk. Škoda Fabia uplasowała się pod względem popularności na drugim miejscu, a za nią Opel Astra, Dacia Logan oraz Ford Focus. Polska nadal jest wyraźnie największym rynkiem zbytu, na którym w 1. kwartale sprzedano 76 040 aut (spadek o 9,2%), z dużą przewagą nad Czechami, gdzie sprzedano 36 820 sztuk (-13,9%). Rumunia (spadek o 56,0%), Węgry (-43,5%) oraz Słowenia (-22,1%) to kolejne trzy kraje w czołowej piątce. Łotwa najdotkliwiej odczuła procentowy spadek sprzedaży, który wyniósł aż 74,7%. Z kolei Rumunia odnotowała największy w regionie spadek liczby sztuk sprzedanych pojazdów - o 37 747 aut mniej w 1. kwartale 2009 r. w porównaniu z rokiem 2008. - Pomimo, że ten region pod względem sprzedaży pozostaje w cieniu Europy Zachodniej, w ostatnich kilku latach prężnie się rozwijał dzięki wejściu wielu rynków do Unii Europejskiej - mówi David Di Girolamo, Dyrektor JATO Consult. - Bardzo mocno uwidocznił się kryzys w branży samochodowej - na niektórych rynkach sprzedaż spadła o 74% w porównaniu z ubiegłym rokiem. Spadek sprzedaży samochodów o trzy czwarte w ciągu zaledwie dwunastu miesięcy to bez wątpienia ogromny przeskok.