Środkowo-wschodni europejski rynek motoryzacyjny spowalnia w 2009 roku 2009-09-02 JATO Dynamics, jeden z czołowych instytutów badawczych zajmujących się rynkiem motoryzacyjnym, zwraca uwagę na wyraźne wyhamowanie na rynku nowych samochodów w regionie Środkowej i Wschodniej Europy, w pierwszej połowie 2009 roku. Łącznie, w Środkowo-Wschodniej Europie w pierwszych sześciu miesiącach 2009 roku sprzedano 504 641 samochodów. Polska pozostała największym rynkiem w regionie, ze sprzedażą 168 888 pojazdów w tym okresie (wzrost o 0.1% w porównaniu z I półroczem 2008 r.) i zajęła trzecią pozycję spośród wszystkich rynków, mogąc się także poszczycić pozycją jednego z zaledwie dwóch krajów, które odnotowały wzrost sprzedaży od początku roku. To osiągnięcie podziela Słowacja, która uzyskała wzrost sprzedaży od początku roku na poziomie 3,6 %, zakupiono tu 45 728 nowych samochodów. Wszystkie pozostałe rynki odnotowały spadki, najbardziej odczuły je: Łotwa (-73.7%), Litwa (-67.9%), Estonia (-62.4%) i Chorwacja (-48.6%).“Rynki państw Europy Środkowej i Wschodniej wyraźnie zahamowały, jeśli chodzi o sprzedaż nowych samochodów”, powiedział David Di Girolamo, szef JATO Consult. „Niedawny wzrost, jakim mogły cieszyć się rynki z tego regionu, zbliżył je do poziomu Europy Zachodniej, jednak teraz wzrost został zatrzymany głównie przez recesję.” Podsumowanie wyników regionu Kraj I półrocze 2009 I półrocze 2008 Różnica % Zmiana Polska 168,888 168,645 243 0.1% Czechy 85,608 93,765 -8,157 -8.7% Rumunia 70,612 144,988 -74,376 -51.3% Słowacja 45,728 44,118 1,610 3.6% Węgry 39,613 82,003 -42,390 -51.7% Słowenia 29,446 39,070 -9,624 -24.6% Chorwacja 25,302 49,242 -23,940 -48.6% Serbia 17,819 26,918 -9,099 -33.8% Cypr 8,478 11,801 -3,323 -28.2% Estonia 5,725 15,206 -9,481 -62.4% Litwa 4,312 13,416 -9,104 -67.9% Łotwa 3,110 11,847 -8,737 -73.7% Suma całkowita 504,641 701,019 -196,378 -28.0% Zestawienie wyników marekSkoda w pierwszej połowie 2009 roku była najczęściej kupowaną marką w regionie, wyprzedzając Volkswagena i Forda. Takie wyniki pokazują ofensywę marek zachodnioeuropejskich na rynki środkowoeuropejskie. Jednakże wszystkie marki odnotowały straty, poza Kią, która jako jedyna może cieszyć się wynikiem dodatnim (wzrost o 3.5%, z 23 691 sprzedanymi w badanym okresie pojazdami).Top 10 Marka I półrocze 2009 I półrocze 2008 SKODA 62,123 84,714 VOLKSWAGEN 39,019 51,762 FORD 38,768 49,837 RENAULT 35,323 46,852 FIAT 33,028 33,671 OPEL 31,449 55,491 TOYOTA 29,672 43,546 DACIA 27,160 46,050 HYUNDAI 23,815 24,319 KIA 23,691 22,883 Przytaczane powyżej dane dostarczyła firma JATO Consult.