Historyczne pojazdy Škody na paryskiej wystawie Retromobile 2011 2011-02-07 Škoda Auto, ze swoją ponad 110-letnią historią, jest jednym z najstarszych przedsiębiorstw samochodowych na świecie. Na wystawie w Paryżu marka zaprezentowała sześć pojazdów, podkreślając tym samym swoje długoletnie tradycje motoryzacyjne. Wśród nich jest legendarny Voiturette A – pierwszy samochód zbudowany w Mladá Boleslav w 1905 roku. Škoda 1100 OHC (1958 r.) Na tegorocznych targach Paris Retromobile 2011, trwających od 2 do 6 lutego, Škoda Auto zaprezentowała sześć swoich historycznych modeli. Wśród nich znalazł się legendarny Voiturette A z 1906 roku. Firma pokazała też pojazdy Laurin & Klement Škoda 110 (1928 r.), Škoda Superb 3000 (1939 r.), Škoda 1100 OHC (1958 r.), Motocyclette typu B (1903 r.), jak również replikę roweru wyścigowego (oryginał został zbudowany około 1900 roku). Wszystkie zaprezentowane eksponaty pochodzą z Muzeum Škody w Mladá Boleslav. Voiturette A wzbudzał wyjątkowe emocje wśród miłośników klasycznych samochodów i zwiedzających wystawę Škody. Zabytkowy pojazd został w ostatnich latach przebudowany ze szczególną dbałością o detale. W 1905 roku Voiturette A dał początek produkcji samochodów w siedzibie firmy Škoda w Mladá Boleslav, kiedy ta działała jeszcze pod marką Laurin & Klement. Zainteresowanie opinii publicznej "małym samochodem" z Mladá Boleslav w 1905 roku było ogromne i to nie tylko ze względu na jego stosunkowo przystępną w tamtych czasach cenę – 3600 koron. Voiturette A "Naszym ekspertom udało się, za pomocą fragmentów nadwozia, krok po kroku, część po części, zrekonstruować w pełni sprawny samochód. Przebudowa zajęła sześć lat. Nasi technicy wykonali świetną robotę: dawna świetność Voiturette'a A została przywrócona. W ten sposób założenia techniczne oryginału zostały zachowane, choć wiele części musiało być skonstruowanych ponownie lub zastąpionych.", wyjaśnia Eckhard Scholz, Członek Zarządu ds. Rozwoju Technicznego firmy Škoda Auto. Laurin & Klement Škoda 110 została również zrekonstruowana ze zdemontowanego pojazdu. Po trzech latach intensywnej pracy, samochód można teraz uruchomić ponownie. Rower wyścigowy, zbudowany pierwotnie przez Laurin & Klement w 1900 roku, został całkowicie odtworzony na podstawie oryginalnych odbitek i rysunków technicznych. Replika jest w pełni sprawna. Škoda regularnie prezentuje swoje zabytkowe pojazdy na tego typu targach i rajdach samochodów zabytkowych. Dzięki temu, wielbiciele marki mogą poznać jej długoletnią historię. Laurin & Klement Škoda 110 (1928 r.), Motocyclette typu B (1903 r.), replika roweru wyścigowego (1900 r.)