Osiem skarbów ŠKODY na starcie Sachsen Classic 2014-08-21 W prestiżowym rajdzie samochodów klasycznych Sachsen Classic czeska marka wystawia silną reprezentację: osiem wyjątkowych okazów ze swojej bogatej, 119-letniej historii. Podczas trwającej w dniach 21-23 sierpnia imprezy widzowie będą mieli okazję zobaczyć cały przekrój modeli tej czeskiej marki: od modelu Laurin & Klement 110 z 1925 roku po legendarną ŠKODĘ 110 R sports coupé z 1978 roku. Trasa dwunastej edycji Sachsen Classic w tym roku znów wiedzie przez Czechy. Na tę okoliczność, w miejscowości Karlowe Wary jednym z elementów rajdu będzie prezentacja kolejnych czterech, unikalnych modeli marki pochodzących z muzeum ŠKODY. Wśród nich znajdzie się wierna reprodukcja pierwszego pojazdu czeskiej marki - słynnego Voiturette A. „Ze wspaniałą historią motoryzacji Saksonii i tysiącami podekscytowanych widzów, Sachsen Classic jest jednym z najważniejszych wydarzeń każdego sezonu klasycznej motoryzacji” - mówi Frank Welsch, członek Zarządu ŠKODY ds. rozwoju technicznego.   „Wydarzenie to ma szczególne znaczenie dla ŠKODY w tym roku, jako że jednodniowy przejazd przez Republikę Czeską sprawia, że przez część trasy będziemy się czuć niemal jak gospodarze. To daje nam powód, by wysłać na ten szczególny rajd jeszcze więcej zabytkowych samochodów naszej marki, niż kiedykolwiek wcześniej” - dodaje Frank Welsch. Jednym z najstarszych samochodów na linii startowej rajdu będzie dostarczony przez ŠKODĘ okaz Laurin & Klement 110 z 1925 roku. Samochód ten reprezentuje kamień milowy w historii czeskiego producenta: jego produkcja rozpoczęła się w roku połączenia firmy założonej przez Václava Laurina i Václava Klementa ze specjalizującą się do tej pory w innych gałęziach przemysłu firmą ŠKODA. Pomiędzy rokiem 1925 a 1929 zbudowano około trzech tysięcy takich samochodów. Egzemplarz uczestniczący w Sachsen Classic pochodzi z pierwszej serii produkcyjnej, dlatego znaleźć na nim można wyłącznie logo L&K. Późniejsze egzemplarze nosiły już oznaczenia obydwu firm.   Elegancka ŠKODA 645 prezentuje z kolei samochodowy luksus lat trzydziestych. Tylko 758 pojazdów tego typu zostało wybudowanych w latach 1929-1934. W Saksonii poprowadzi ją siedmiokrotny rajdowy Mistrz Niemiec, Matthias Kahle. ŠKODY 1101 Tudor oraz 440 z roku 1957 po niedawno zakończonym procesie restauracji będą kolejnymi ważnymi uczestnikami rajdu. Druga z nich, popularnie nazywana „Spartak”, była w tamtym czasie odpowiedzią producenta na wzrastające zapotrzebowanie na rozsądnie wyceniony, przyziemny, ale jednocześnie nowoczesny samochód. Tę popularną w przeszłości ŠKODĘ poprowadzi kierowca rajdowy Sepp Wiegand. Młody niemiecki zawodnik jeździ na co dzień ŠKODĄ Fabią Super 2000 i utrzymuje rewelacyjną drugą pozycję w Rajdowych Mistrzostwach Europy, ale już nie może się doczekać rajdu Sachsen Classic: „To doskonała okazja do połączenia motorsportu z cenioną motoryzacją klasyczną. Niezwykle cieszę się z możliwości bycia częścią tego wspaniałego wydarzenia wraz ze ŠKODĄ 440 Spartak w mojej ojczyźnie. To mocne zderzenie z historią: ten samochód jest prawie trzy razy starszy ode mnie!”. Następny start zawodnika ŠKODY w Rajdowych Mistrzostwach Świata będzie miał miejsce także w Czechach: na Barum Rally w dniach 29-31 sierpnia.   ŠKODA Popular Monte Carlo z 1937 roku nazwą nawiązuje do już wtedy bogatej, pełnej sukcesów historii startów ŠKODY w motorsporcie. W 1936 roku ŠKODA Popular osiągnęła imponujące drugie miejsce w legendarnym Rajdzie Monte Carlo. Aby uczcić to osiągnięcie, producent zaprezentował wyjątkową serię siedemdziesięciu egzemplarzy ŠKODY Popular nazwanych tak, jak rajd: Monte Carlo. Jeden z nich może być podziwiany już od startu rajdu w Saksonii, tak samo jak rewelacyjnie utrzymany egzemplarz wyścigowej konstrukcji ŠKODA 110 R sports coupé z 1978 roku. Uczestnictwo czeskiej marki w Sachsen Classic wieńczy obecność modelu ŠKODA 1200 Sedan z roku 1955. W piątek 22 sierpnia startujący w saksońskim rajdzie dotrą do Karlowych Warów, gdzie ŠKODA przygotuje ekskluzywny pokaz kolejnych czterech historycznych modeli marki. Uczestnicy i widzowie będą mogli zachwycić się wiernie odtworzonym egzemplarzem Voiturette Type A.   W 1905 roku był to pierwszy samochód stworzony przez założycieli marki Laurin & Klement. Uwagę będzie na siebie zwracać niewątpliwie także Laurin & Klement Type S. Egzemplarz ten pochodzi z 1911 roku, lecz dzięki dużemu zainteresowaniu i licznym unowocześnieniom utrzymywał się w produkcji seryjnej aż do 1924 roku. Samochód ten, pochodzący z pierwszej serii produkcyjnej Typu S, wyposażony jest w silnik o pojemności 1771 centymetrów sześciennych i mocy 14 KM. Kolekcję tę uzupełni okazała ŠKODA 645 i odtworzona wnikliwie, z wielką dbałością o szczegóły ŠKODA 966 Supersport. Sachsen Classic to jedno z najpopularniejszych wydarzeń motoryzacji klasycznej w Europie, cieszące się z roku na rok coraz większym zainteresowaniem właścicieli i miłośników zabytkowych samochodów. Rajd rozpocznie się w czwartek 21 sierpnia dokładnie o godzinie 12:01 na głównym rynku Zwickau. Drugiego dnia z Zwickau dotrze przez niemiecko-czeską granicę do Karlowych Warów. Trzeci i ostatni etap odbywający się 23 sierpnia będzie prowadził przez aż 258 kilometrów malowniczych dróg, ponownie z rynku Zwickau ku Augustusplatz w Lipsku. Samochody zaczną docierać tam od godziny 15:30.