ŠKODA: 120 lat pasji do mobilności 2015-12-23 W grudniu mija 120 lat od powstania firmy, która dziś jest jednym z najdłużej istniejących na świecie producentów samochodów. Václav Laurin i Václav Klement założyli spółkę, która po dziś dzień wyprodukowała ponad 17 milionów samochodów. W najbliższych latach czeska marka planuje jeszcze intensywniejszy rozwój poprzez debiut w kolejnych segmentach, tak by utrzymać silną tendencję wzrostową wyników sprzedaży. Początki ŠKODY przypadają na pionierskie czasy motoryzacji. Kompetencje i reputacja marki bazują na dwunastu dekadach tradycji i doświadczenia w przemyśle samochodowym i sztuce inżynieryjnej. Od samych początków firmy, ŠKODĘ zawsze pchała do przodu pasja do mobilności, która przez kolejne lata wydała na świat wiele ikon motoryzacji. Przez ostatnie ćwierć wieku, w ramach Grupy Volkswagen, ŠKODA awansowała do czołówki globalnego przemysłu motoryzacyjnego. W latach 2010–2015 marka przeprowadziła największą kampanię modelową w swojej historii. W kolejnych latach planuje kontynuować swoją udaną strategię, debiutując w kolejnych segmentach. Z odwagą, determinacją i wielkim pionierskim duchem, dwaj założyciele Václav Laurin i Václav Klement zbudowali w grudniu 1895 roku w Mladá Boleslav fundamenty 120-letniego, globalnego sukcesu ŠKODY. Ich pierwsze marzenia o niezależnej mobilności wyrosły z ich pasji do technologii i bezkompromisowego dążenia do doskonalenia. Wartości te pozostają po dziś dzień aktualne dla czeskiej marki, która awansując do globalnej czołówki przemysłu motoryzacyjnego rywalizuje z najlepszymi producentami samochodów na świecie. „ŠKODA to wielka marka samochodowa z pasjonującą historią, która była świadkiem imponującego rozwoju, szczególnie w ostatnim ćwierćwieczu” – opowiada Prezes Zarządu ŠKODY, Berhnard Maier. „Wszyscy w ŠKODZIE jesteśmy dumni z poruszającej i bogatej przeszłości naszej firmy. Od samego jej założenia, głównymi siłami stojącymi za jej rozwojem i drogą na szczyt był entuzjazm i pasja do mobilności. Pamiętając o naszym unikalnym dziedzictwie i opierając się o naszą konkurencyjną gamę modelową, planujemy podążać tą ścieżką sukcesu przez następne lata, ściągając do marki jeszcze więcej nowych Klientów.” W ciągu 120 lat fascynującej historii, ŠKODA wydała na świat szereg wyjątkowych ikon motoryzacji. Firma powstała w pionierskich czasach początków przemysłu samochodowego, rozwijając w sercu Europy pasję do motoryzacyjnego rzemiosła i inżynierii. Czasy się zmieniały, ale ŠKODA niezmiennie budowała samochody, które były szczególnym osiągnięciem, spełniały motoryzacyjne marzenia kolejnych pokoleń. Ten sam duch jest żywy także w dzisiejszych produktach marki. Historia tej niesamowitej firmy rozpoczyna się w grudniu 1895 roku, gdy mechanik rowerowy Václav Laurin i biznesmen Václav Klement zakładają firmę Laurin & Klement (L&K), będącą z początku skromnym warsztatem rowerowym. Szybko rozwinął się on jednak w uznanego producenta rowerów. Produkowane pod marką „Slavia”, stały się hitem zarówno rynku krajowego, jak i eksportowego. Firma nie ustawała w rozwoju: już cztery lata później zaprezentowała swój pierwszy motocykl. W roku 1905 nastąpił przełomowy moment: rozpoczęła się produkcja Voiturette A, a L&K stał się producentem samochodów. Pierwszy czterokołowy pojazd marki miał dwucylindrowy silnik o mocy 7 KM, co pozwalało na osiągnięcie 40 km/h. Pierwsza wojna światowa i jej pokłosie oraz kryzys lat 20. ograniczyły rozwój firmy L&K. Dla wzmocnienia rynkowej pozycji w 1925 roku L&K połączył się z zakładami ŠKODA z Pilzna, wówczas największym producentem samochodów w Czechosłowacji. Po połączeniu sił ze ŠKODĄ, z fabryki w Mladá Boleslav znów mogły wyjeżdżać samochody. Lata 30. przyniosły legendarne modele ŠKODY. Pierwszym „samochodem ludu”, przystępnym cenowo dla czechosłowackich mas, była ŠKODA 420 Popular. Po niej przyszły na świat kolejne motoryzacyjne kamienie milowe, takie jak ucieleśniający ówczesny prymat marki, sześciocylindrowy model flagowy ŠKODA 640 Superb. Druga wojna światowa zadała kres planom dalszego rozwoju. Po drugiej wojnie światowej ŠKODA została znacjonalizowana. Nawet w trudnych warunkach socjalistycznej, centralnie planowanej gospodarki, ŠKODA jako zakłady państwowe stworzyła około czterdzieści modeli samochodów. Wśród nich pojawiły się tak lubiane i popularne modele jak ŠKODA 1101 „Tudor”, ŠKODA 440 „Spartak” i legendarny kabriolet, ŠKODA Felicia. Kolejny przełom nastąpił w 1964 roku za sprawą ŠKODY 1000 MB, która była pierwszym modelem marki z nadwoziem samonośnym i z napędem na tylną oś poprzez silnik zamontowany z tyłu – jako pierwszy w przemyśle z blokiem odlanym z aluminium. W 1987 roku kolejnym hitem marki stał się przednionapędowy kompakt ŠKODA Favorit, zaprojektowany przez studio stylistyczne Bertone we Włoszech, co samo w sobie było rewolucją wśród krajów z Bloku Wschodniego. Dwa lata później socjalistyczny ustrój gospodarczy upadł. Po Aksamitnej Rewolucji w 1989 roku ŠKODA potrzebowała silnego strategicznego partnera. Włączenie do Grupy Volkswagen w 1991 było decydującym krokiem ku jednej z najbardziej udanych przemian w przemyśle motoryzacyjnym ostatnich dekad. Między rokiem 1991 a 2014 produkcja ŠKODY wzrosła sześciokrotnie. W zeszłym roku czeska marka po raz pierwszy przekroczyła próg miliona samochodów wyprodukowanych w jednym roku kalendarzowym. Oferta bazująca tylko na jednym modelu zmieniła się nie do poznania: dziś ŠKODA oferuje aż około czterdzieści wersji modelowych swoich samochodów. Równolegle z ekspansją modelową, zakłady produkcyjne ŠKODY zostały gruntownie zmodernizowane i rozbudowane. Prócz trzech fabryk w Czechach, samochody czeskiej marki zjeżdżają także z linii produkcyjnych zlokalizowanych w innych krajach, między innymi Rosji, Chinach i Indiach. ŠKODA planuje równie silny rozwój w następnych latach. Będzie to wiązało się z rozszerzeniem gamy modeli, przede wszystkim w ciągle przybierającym na popularności segmencie SUVów.