Kontynuacja sukcesu 2016-03-03 Po sześciu latach i 50 mistrzowskich tytułach zarówno w rozgrywkach międzynarodowych, jak i krajowych, zespół ŠKODA Motorsport otrzymał od Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA homologację na następcę bardzo udanej ŠKODY Fabia S2000. Nowe dziecko z Mladej Bolesław miało za zadanie nie tylko ukrócić dominację popularnego konkurenta, ale także udźwignąć na barkach schedę po swojej starszej siostrze. Przed Państwem nowa rajdowa broń ŠKODA Motorsport: Fabia R5. Inżynierowie w Mladej Bolesław zasiedli po raz pierwszy do desek kreślarskich jeszcze w 2013 roku. Wtedy też zespół poinformował rajdowy świat o zamiarze wprowadzenia modelu R5. Kolejne miesiące to intensywne przygotowania za zamkniętymi drzwiami, by podczas lipcowego Rajdu Bohemia uchylić rąbka tajemnicy - Czesi zdecydowali się wówczas wysłać nowe auto w starym nadwoziu na testy jako „zerówkę". Po raz pierwszy nową karoserię mogliśmy podziwiać pod koniec listopada 2013 roku, jednak włodarze ŠKODA Motorsport nie zdecydowali się jeszcze na porzucenie maskującego malowania.   Oficjalna prezentacja ŠKODY Fabia R5 miała miejsce nieco ponad pół roku później, na początku kwietnia. Podczas ceremonii odsłonięcia nowej rajdówki zespół zapowiedział również program startów w mistrzostwach Czech oraz Rajdowych Mistrzostwach Świata w kategorii WRC 2.   Na pierwsze sukcesy nowej maszyny nie trzeba było czekać długo - już podczas pierwszej rundy czempionatu rozgrywanego na trasach naszych południowych sąsiadów Fabia R5 świętowała swoje pierwsze zwycięstwo. Zanim Jan Kopecky i spółka podnieśli pierwszy puchar, ŠKODA Motorsport sprawdziła swoje nowe auto na ponad dziesięciu tysiącach kilometrów tras testowych. Oprócz rodzinnych stron jeżdżono także w Austrii, Niemczech, Francji, Grecji, Hiszpanii, Finlandii i Włoszech. Warto również nadmienić, że ŠKODA od początku rozwijała program przy współpracy najważniejszych klientów, a więc za kierownicą testowego egzemplarza oprócz Kopecky'ego, czy Lappiego, zasiadali także Freddy Loix i Raimund Baumschlager, którzy szybko dorzucili do woreczka ŠKODY kolejne zwycięstwa.   Kolejne miesiące to okres panowania ŠKODY w Czechach, a także dominacja w WRC. Od pierwszego zwycięstwa w Rajdzie Sumava Jan Kopecky nie schodził z najwyższego stopnia podium w trakcie trwania całego sezonu, pewnie sięgając po mistrzowski tytuł.     Debiut w WRC 2 zakończył się dla ŠKODY miejscem na podium, a pierwsze zwycięstwo było tylko kwestią czasu, rozstrzygniętą podczas Rajdu Polski. Fabia R5 w swoim debiutanckim sezonie zdobyła także mistrzowskie tytuły w Austrii i Belgii oraz zwycięstwa w Niemczech, Wielkiej Brytanii czy Węgrzech.   Miniony sezon pokazał dobitnie, że Czesi jak zwykle odrobili swoje zadanie domowe i odnieśli wiele sukcesów już w pierwszym roku startów nowym samochodem. W sezonie 2016 czeka ich niełatwe zadanie, choć historia pokazuje, że zespół z Mladej Bolesław radził sobie z każdym wyzwaniem.   ŠKODA Fabia R5 - dane techniczne Długość: 3994 mm Szerokość: 1820 mm Masa: 1230 kg Silnik: turbodoładowany, czterocylindrowy, z bezpośrednim wtryskiem paliwa Pojemność: 1620 cm3 Moc: ok. 280 KM Moment obrotowy: 420 Nm Przeniesienie napędu: na cztery koła Skrzynia biegów: sekwencyjna, pięciobiegowa Zawieszenie: kolumny McPhersona z przodu i z tyłu Pojemność baku: 82,5 l Spalanie: 0,6 l/km oes Koła: asfalt 8'x18'/szuter 7'x15