Narodziny gwiazdy. Testy i prace nad Fabią R5. 2016-05-18 8 kwietnia 2015 roku ŠKODA Motorsport otrzymuje homologację od FIA i rozpoczyna kontynuację sukcesów Fabii S2000. Homologacja to jednak ostatni etap wprowadzania na rynek nowej rajdówki. Jak więc wyglądał cały proces przygotowawczy w przypadku zespołu z Mladá Boleslav? Rozwój nowego samochodu rozpoczął się w już w styczniu 2014 roku – niemal półtora roku przed uzyskaniem homologacji. Każdy krok rozwojowy, każdy test, każdy przejechany kilometr i każdy członek zespołu odegrał ważną rolę w osiągnięciu sukcesu w tym projekcie.   Bardzo ważną rolę pełnili oczywiście kierowcy testowi (Jan Kopecký, Pontus Tidemand, Esapekka Lappi), którzy przekazywali inżynierom wiedzę na temat zachowania samochodu na trasie. Nie wszystko można zmierzyć za pomocą komputera. Odczucie kierowcy rajdowego siedzącego w samochodzie jest bardzo ważne. „W ŠKODZIE wszyscy doskonale współpracują ze sobą – mówił w trakcie testów Jan Kopecký, wielokrotny rajdowy mistrz Czech. – Inżynierowie z wielu krajów tworzą naprawdę zgrany zespół. Jestem więc przekonany, że dzięki pracy tego teamu powstanie wysokiej klasy samochód rajdowy. W każdym razie moje doświadczenie za kierownicą nowej Fabii R5 jest jak dotąd bardzo pozytywne” – dodał popularny Honza. Jak wyglądały testy? Kierowcy testowi ŠKODA Motorsport udali się na trasy w Czechach, Austrii, Niemczech, Włoszech, Francji, Grecji, Hiszpanii i Finlandii. Wszystko po to, by móc sprawdzić nowe dziecko w każdych warunkach – lodowatym chłodzie, ciepłym słońcu, na asfalcie, szutrze i śniegu. Wynik końcowy? 10 000 kilometrów przejechanych właściwie bezproblemowo, co podczas testów jest wręcz niespotykane. Aby łatwiej można było sobie wyobrazić ogrom pracy włożony w ten proces, warto wspomnieć, iż 10 000 km to dystans odpowiadający 50 rundom mistrzostw Europy. Jeszcze podczas etapu deski kreślarskiej inżynierowie ŠKODA Motorsport, oprócz swojego cennego doświadczenia, skorzystali także ze skarbnicy wiedzy, jaką niewątpliwie jest zespół Volkswagen Motorsport. Mistrzowie świata dzięki swojemu udziałowi w WRC zgromadzili potężną ilość danych, głównie na temat pracy z silnikami turbo i chętnie podzielili się nimi z kolegami zza wschodniej granicy.   Ostatnią prostą stanowił proces uzyskania homologacji FIA, który nigdy nie należy do zadań łatwych. Ze względu na bardzo rygorystyczny regulamin inżynierowie musieli dopasować się do wymogów stawianych przez FIA dla kategorii R5. Maksymalny końcowy koszt produkcji samochodu musi zamknąć się w kwocie 180 000 euro – to oznacza, że Czesi musieli wykorzystać bardzo dużo materiałów i sprawdzić je we wszystkich warunkach. Dane techniczne ŠKODY Fabia R5 Długość: 3 994 mm Szerokość: 1 820 mm Masa: 1 230 kg Silnik: turbodoładowany, czterocylindrowy, z bezpośrednim wtryskiem paliwa Pojemność: 1 620 cm3 Moc: ok. 280 KM Moment obrotowy: 420 Nm Przeniesienie napędu: na cztery koła Skrzynia biegów: sekwencyjna, pięciobiegowa Zawieszenie: kolumny McPhersona z przodu i z tyłu Pojemność baku: 82,5 l Zużycie paliwa: 0,6 l/km podczas oes Koła: asfalt 8'x18'/szuter 7'x15