OCTAVIA WRC – nowy kierunek w motorsporcie 2017-02-23 Początki historii w sportach motorowych dla zespołu ŠKODA Motorsport sięgają roku 1925, gdy firma Laurin&Klement została przejęta przez koncern ŠKODA z siedzibą w czeskim Pilźnie. Jednym z milowych kroków podjętych przez zespół ŠKODA Motorsport było wprowadzenie do rywalizacji w Rajdowych Mistrzostwach Świata samochodu „królewskiej” kategorii, jakim była ŠKODA OCTAVIA WRC. Po raz pierwszy zaprezentowany w 1998 roku 5-drzwiowy „wurc” był jedynym w tamtym okresie samochodem z silnikiem z pięcioma zaworami na cylinder. Charakteryzował się on także najdłuższym skokiem tłoka, a 2-litrowy czterocylindrowy silnik zapewniał moc rzędu 300 koni mechanicznych. Samochód zadebiutował w Rajdowych Mistrzostwach Świata podczas Rajdu Portugalii 1999, którego niestety nie udało się ukończyć. Najbardziej udanym sezonem dla OCTAVII WRC był rok 2001 - wówczas Armin Schwarz stanął na najniższym stopniu podium w morderczym Rajdzie Safari, a kilka miesięcy wcześniej w kultowym Rajdzie Monte-Carlo niemiecki kierowca zajął 4. miejsce w klasyfikacji generalnej. ŠKODA OCTAVIA WRC mimo braku spektakularnych sukcesów w Rajdowych Mistrzostwach Świata była dla czeskiego producenta bardzo ważną konstrukcją. To właśnie dzięki OCTAVII inżynierom z Mlada Boleslav udało się zebrać cenne doświadczenie, które pozwoliło na stworzenie następcy w postaci ŠKODY FABIA WRC. Ta z kolei dała początek genialnej FABII S2000, która podbiła światowy rynek rajdowy. Mimo bolesnej i cennej lekcji odebranej w Rajdowych Mistrzostwach Świata, ŠKODA OCTAVIA WRC do dziś z powodzeniem podróżuje po odcinkach specjalnych całej rajdowej Europy, jednak zdecydowanie najczęściej można spotkać ją u naszych południowych sąsiadów. W samym roku 2016 zawodnicy zgłaszający do rywalizacji OCTAVIĘ WRC wzięli udział w 43 rajdach, aż 12 razy stając na podium. W całej swojej (już niemal 20-letniej!) historii OCTAVIA WRC wzięła udział w 1278 rajdach, wygrywając aż 15% z nich. 341 razy zawodnicy OCTAVII WRC stawali na podium.   ŠKODA OCTAVIA WRC - dane techniczne Silnik - R4 2,0l (1999cm3), 5 zaworów na cylinder, DOHC - Turbodoładowanie Garett TR30R - Układ zasilania: elektroniczny wtrysk paliwa - Średnica cylindra x skok tłoka: 82,5 x 93,5 mm - Stopień sprężania: 8,7:1 - Moc maksymalna: 300 KM (221 kW) przy 5500 obr./min - Maksymalny moment obrotowy: 600 Nm od 3250 obr./min Przeniesienie napędu - Permanentny napęd na cztery koła - Rozdział mocy (tył/przód): 50/50 - Skrzynia biegów: 6-biegowa manualna sekwencyjna, dwutarczowe sprzęgło węglowe Pozostałe - Hamulce przód: wentylowane hamulce tarczowe, zaciski 6-tłoczkowe, śr. tarcz 376 mm - Hamulce tył: wentylowane hamulce tarczowe, zaciski 4-tłoczkowe, śr. tarcz 304 mm - Hamulec pomocniczy: hydrauliczny - Zawieszenie przód: kolumny McPhersona