ŠKODA mierzy się z wyzwaniami związanymi z pandemią koronawirusa i opracowuje plan na przyszłość 2020-04-08 Sytuacja, w której aktualnie znajduje się świat jest nadzwyczajna. Walka z koronawirusem, ograniczanie jego rozprzestrzeniania się oraz troska o zdrowie są priorytetem nie tylko rządów, ale także firm, w tym przedstawicieli branży motoryzacyjnej. Ponadto rynek samochodowy staje w obliczu globalnego kryzysu. ŠKODA opracowała strategię na najbliższe miesiące związaną z zapewnieniem pracownikom bezpieczeństwa i jednoczesnym utrzymaniem płynności firmy, a także zangażowała się w pomoc w zwalczaniu negatywnych skutków pandemii.   Szybka reakcja i plan działania Produkcja w fabrykach ŠKODY w Czechach została wstrzymana w drugiej połowie marca. Głównym powodem decyzji było zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim pracownikom. Wpływ na decyzję miały również ograniczenia wprowadzone na większości rynków, których konsekwencją był brak ciągłości łańcucha dostaw. W wielu krajach zamknięte zostały salony samochodowe i punkty dystrybucji pojazdów ŠKODY. Producent natychmiastowo utworzył zespół ds. zarządzania kryzysowego, dzięki któremu proces wstrzymywania produkcji i logistyki dostaw odbył się bez przeszkód.   Aktualnie ŠKODA opracowuje plan ponownego uruchomienia produkcji oraz koncentruje się na nadzorowaniu prac, które nie zostały wstrzymane, takich jak działanie  elektrowni czy dostawa części zamiennych. Jednocześnie producent kontynuuje prace nad projektami, które mogą być prowadzone zdalnie, np.: nad rozwojem produktu.   ŠKODA opracowała również projekty o nazwach Bezpieczna produkcja i Bezpieczne biuro, które zapewnią najlepszą możliwą ochronę wszystkim zatrudnionym po powrocie do pracy. Koncepcje obejmują szerokie zastosowanie środków ochronnych, takie jak maski ochronne i produkty dezynfekujące. Środki te są również stale zapewniane wszystkim pracownikom, którzy wykonują obowiązki na terenie zakładów produkcyjnych.   Globalna ocena sytuacji Globalny rynek samochodowy został poważnie osłabiony z powodu pandemii koronawirusa. ŠKODA, jak wielu innych producentów, generuje obecnie niewielkie przychody przy utrzymaniu kosztów na poziomie sprzed epidemii. Producent może jednak liczyć na wsparcie czeskiego rządu, który oferuje pomoc dla gospodarki, m.in.: w formie specjalnego pakietu pomocowego.   - Jesteśmy wdzięczni za rządową pomoc, ale wiemy, że nie jest to rozwiązanie długofalowe. Dlatego w nadchodzących tygodniach zasadnicze znaczenie będzie miało znalezienie równowagi między zapewnieniem najlepszej możliwej ochrony obywateli przed wirusem a zabezpieczeniem gospodarki i miejsc pracy – ocenia Bernhard Maier, dyrektor generalny ŠKODA AUTO   - Na ocenę i podsumowanie konsekwencji ekonomicznych globalnej pandemii koronawirusa jest jeszcze za wcześnie. ŠKODA pracowała z sukcesami, osiągając zyski, dzięki czemu utrzymuje płynność finansową. W ostatnich latach odnotowywaliśmy rekordowe wyniki sprzedaży a nasza produkcja była maksymalnie wydajna, by sprostać olbrzymiemu popytowi. Prawdopodobnie nie uda nam się do końca bieżącego roku zrekompensować strat, ale mamy nadzieję, że pandemia zostanie szybko opanowana i będziemy mogli znów dostarczać nasze samochody do klientów. Mimo tej trudnej sytuacji jestem pewien, że nasza firma wyjdzie z niej silniejsza, zwłaszcza dlatego, że w obliczu kryzysu jednoczymy się i działamy wspólnymi siłami. Chciałbym wyrazić moje szczere podziękowania dla wszystkich pracowników ŠKODA – uzupełnia Bernhard Maier.   Istnieje życie po koronawirusie ŠKODA, mimo trudnej sytuacji, pracuje nad realizacją wcześniej założonych planów i podtrzymuje, że do końca 2022 roku będzie miała w ofercie dziesięć modeli częściowo lub całkowicie elektrycznych. Jeszcze w tym roku ŠKODA zaprezentuje zupełnie nowy model ENYAQ iV, pierwszy całkowicie elektryczny SUV marki, zbudowany na platformie MEB.   - Nikt nie jest jeszcze w stanie dokładnie oszacować skutków pandemii na globalną gospodarkę; ale straty będą większe, niż podczas innych kryzysów w ostatnich dziesięcioleciach. Im dłużej życie publiczne i gospodarka są zawieszone, tym większe ryzyko erozji ogólnego dobrobytu, który zbudowaliśmy w ostatnich latach. Dlatego jedynym sposobem na pokonanie tego wyzwania jest skoordynowany wysiłek międzynarodowy. Teraz jeszcze ważniejsza jest jedność Europy, abyśmy mogli powrócić do działania po kryzysie. Myślę, że słuszne jest na przykład omówienie euroobligacji lub alternatywnych rozwiązań, które wzmocnią Unię Europejską w perspektywie długoterminowej. Jestem przekonany, że silna, zjednoczona Europa jest niezbędna, aby zrealizować projekt odbudowy gospodarki. Myślę tutaj choćby o swobodnym przepływie towarów oraz wzmacnianiu demokratycznego społeczeństwa - komentuje Bernhard Maier, dyrektor generalny ŠKODA AUTO.   ŠKODA angażuje się w walkę z koronawirusem Producent angażuje się w zwalczanie negatywnych skutków pandemii na kilku płaszczyznach. Dział Rozwoju Technicznego ŠKODY produkuje profesjonalne maski wielokrotnego użytku z filtrem FFP3 korzystając ze specjalnej drukarki 3D, która na co dzień służy do opracowywania najnowszych prototypów aut. ŠKODA udostępniła także flotę 150 skuterów elektrycznych i  ponad 200 samochodów do dyspozycji medyków i ratowników medycznych oraz osób pilnie potrzebujących transportu. Również w Indiach, gdzie ŠKODA jest odpowiedzialna za prowadzenie działań grupy VW, pracownicy fabryki w Pune produkują osłony twarzy, które są następnie przekazywane lekarzom.