Pierwsze szkice Škody Enyaq RS Race: Koncept łączy DNA motorsportu i zrównoważony rozwój 2024-05-10 Dzięki pracom nad nowym modelem koncepcyjnym Enyaq RS Race, Škoda odkrywa nowe możliwości zrównoważonego rozwoju w motosporcie, jednocześnie wciąż zwiększając atrakcyjność marki. Enyaq RS Race wznosi sportowe DNA Škody na jeszcze wyższy poziom, charakteryzując się agresywnym designem, dodatkowo podkreślonym przez masywny tylny spoiler. Ta koncepcja oferuje wgląd w to jak technologia ze sportów motorowych może pomóc przyśpieszyć przejście w kierunku dynamicznej i zrównoważonej przyszłości motoryzacji. Służy również jako idealna platforma do opracowywania i rygorystycznego testowania najnowocześniejszych technologii elektrycznych dla przyszłych pojazdów  z napędem akumulatorowo-elektrycznym.   Michal Hrabánek, szef Škoda Motorsport, tłumaczy: „Zrównoważony rozwój jest podstawą strategii Škoda Motorsport. Już w 2021 roku odważyliśmy się wkroczyć w świat elektrycznych samochodów rajdowych z modelem Škoda Fabia RE-X1. Zdobyte wtedy spostrzeżenia i doświadczenie przełożyły się na wyjątkową nową Škoda Enyaq RS Race. Ten fascynujący samochód udowadnia, że motosport, który jest głęboko zakorzeniony w DNA Škody, nie tylko wzmacnia wpływ marki na emocje, ale także daje cenne doświadczenia i technologie do zastosowania w przyszłości.”   Badania koncepcyjne oparte na Enyaq Coupé RS Model Enyaq RS Race bazuje na modelu Škoda Enyaq Coupé RS. Wyposażona w napęd na wszystkie koła, nowa Škoda Enyaq RS Race demonstruje szeroki zakres możliwości, jakie modułowa matryca napędu elektrycznego Grupy Volkswagen oferuje pod względem osiągów. Dzięki agresywnej stylistyce Enyaq RS Race przyciąga wzrok. Jego szerokie podwozie zapewnia jeszcze bardziej stabilne prowadzenie, a wydatny spoiler zapewnia niezbędną siłę docisku. Celem badań jest zdobycie praktycznej wiedzy poprzez konkretne modyfikacje techniczne i projektowe pojazdów elektrycznych o wysokich osiągach. Te rozwiązania potencjalnie mogą zostać wdrożone w przyszłych modelach produkcyjnych.   Daniel Petr, starszy specjalista ds. projektowania w Škoda Auto dodaje: „Škoda Enyaq RS Race to nie tylko koncept, który zostanie jedynie na papierze; to będzie prawdziwy samochód. Będzie niższy, szerszy, lżejszy i, co najważniejsze, bardziej dynamiczny. Tak więc od samego początku było jasne, że projekt musi być agresywny z silnym rajdowym DNA. Patrząc od strony aerodynamiki, zaprojektowaliśmy ją podobnie do obecnej Škoda Fabia RS Rally2. Ma ostro wyrzeźbiony przód, poszerzone błotniki i masywny tylny spoiler. Wygląda szybko, nawet na papierze, a to zawsze dobry początek.”   Od gier po tory rajdowe – Škoda promuje zrównoważony rozwój w motosporcie Enyaq RS Race to kolejna innowacyjna koncepcja pojazdu z napędem akumulatorowo-elektrycznym opracowana przez Škoda Motosport, po zaprezentowanym niedawno modelu Škoda Vision GT. Wprowadzona w 2021 roku Škoda Fabia RE-X1 została zbudowana na podwoziu Škoda Fabia Rally2 evo i wyposażona w 860 woltowy silnik elektryczny o maksymalnej mocy 260 kW. Homologacja Austriackiego Stowarzyszenia Sportów Motorowych AMF (ÖAMTC) umożliwiła zespołowi Baumschlager Rallye&Racing rywalizację w Rajdowych Mistrzostwach Austrii. Wraz z Vision GT, Škoda przyjęła ostatnio zupełnie inne podejście: Spektakularny, w pełni elektryczny jednomiejscowy samochód został zaprojektowany wyłącznie na potrzeby gry Gran Turismo 7 na PlayStation. Koncept zainspirowany modelem 1100 OHC Spider z 1957 roku, rozszerza obecność Škody w cyfrowym świecie.   Wszystkie te pojazdy koncepcyjne podkreślają zaangażowanie Škody w zrównoważony rozwój sportów motorowych. Fabia Rally2 już teraz jeździ na w 100% zrównoważonym paliwie powstającym bez udziału paliw kopalnych w WRC2, zapewniając idealne pole testowe do oceny technicznej wykonalności, odporności i trwałości nowych innowacji w zakresie elektromobilności w ekstremalnych warunkach. Więcej informacji na temat Enyaq RS Race można znaleźć na stronie Škoda Storyboard. Ponadto ten film zapewnia interesujący wgląd w rozwój projektu.