Škoda na linii startowej. Debiut w Gran Turismo 7 2024-05-10 Škoda dołącza do grona producentów samochodów obecnych w legendarnej grze wyścigowej Gran Turismo. Pierwszym pojazdem czeskiej marki w grze jest Škoda Vision Gran Turismo. Wskocz za jego stery i poznaj ten futurystyczny samochód koncepcyjny.   Po tym jak Škoda dołączyła do Fortnite, firma postanowiła zwiększyć zakres  swojej obecności w grach wideo. Kolejna produkcja, w której można spotkać czeskiego producenta to Gran Turismo 7 – najnowsza odsłona popularnej serii symulacji wyścigowych na platformę PlayStation, której początki sięgają 1997 r. Na przestrzeni lat w serii pojawiło się wiele legendarnych marek i samochodów, a teraz do rywalizacji o pierwsze miejsca w wirtualnych wyścigach dołącza również Škoda. Po aktualizacji gry, która pojawi się 25 kwietnia, gracze będą mogli ścigać się siadając za kierownicą Škody Vision Gran Turismo. To futurystyczny samochód koncepcyjny, który nawiązuje swoją stylistyką zarówno do Modern Solid, czyli języka projektowania stosowanego przez Škodę, jak i przede wszystkim do bogatej historii producenta w motosporcie. Projektanci, którzy stworzyli ten wirtualny samochód wyścigowy, inspirowali się modelami Škoda 1100 OHC oraz 130 RS.   Wirtualne wyrafinowanie Chociaż Vision Gran Turismo to samochód wirtualny, projektanci musieli wziąć pod uwagę szereg ograniczeń podczas jego tworzenia. Wynika to z wymagań gry. – Atrakcyjność Gran Turismo nie polega wyłącznie na pierwszorzędnej grafice, gra szczyci się również realistycznym odwzorowaniem modelu jazdy, a my musieliśmy dostosować się do tych wymagań projektując samochód. Pojazd i jego charakterystyka w grze są zdefiniowane przez ponad sto parametrów technicznych, z których część jest specyficzna dla naszego projektu – mówi Martin Porteš, który kierował zespołem stojącym za Škoda Vision Gran Turismo.   Od samego początku było jasne, że będzie to samochód elektryczny z napędem na wszystkie koła. Projektanci wyposażyli go w baterie litowo-jonowe umieszczone w podłodze oraz cztery silniki elektryczne, po dwa na każdej osi, o łącznej mocy 800 kW. Wirtualny samochód wykorzystuje architekturę 800-woltową i aktywną aerodynamikę. –Chcieliśmy, aby nie tylko świetnie wyglądał, ale był również w stanie konkurować z najlepszymi pojazdami w swojej klasie. Samochód nie wybacza błędów, dlatego będzie prawdziwym sprawdzianem umiejętności kierowców – mówi Porteš.   Projektanci przyjęli nowatorskie podejście do pracy przy projekcie wirtualnego samochodu. –Pracowaliśmy nad Škoda Vision Gran Turismo inaczej niż przy projektowaniu pojazdów produkcyjnych. Zwykle zaczynamy od stworzenia projektu wnętrza i dopracowania jego szczegółów, ale w tym przypadku zaczęliśmy od tego, co jest najbardziej widoczne z kokpitu: kierownicy. Kierownica ma wszystkie niezbędne elementy gamingowe, a projekt całej reszty kokpitu powstał pod jej dyktando – mówi projektant wnętrz Julien Petiteigneur.   Minimalistyczne detale oraz wyrafinowane powierzchnie nawiązują do języka projektowania Modern Solid i innych pojazdów koncepcyjnych, takich jak Vision 7S. Petitseigneur dodaje, że linie kokpitu zostały zaprojektowane tak, aby pomóc skupić uwagę kierowcy-gracza na torze wyścigowym. Wdzięcznie poprowadzone linie nadwozia zostały zainspirowane Škodą 1100 OHC. –To samochód, który został pozbawiony szansy na własną karierę wyścigową, a my chcemy to nadrobić oddając mu hołd właśnie w taki sposób – mówi projektant nadwozia Franck Le Gall. –Chcieliśmy również upamiętnić bogatą historię Škody w motosporcie - dodaje.   Bogata tradycja Škoda Motosport jest również przywoływana w jednym z wariantów kolorystycznych samochodu wyścigowego dla Gran Turismo. Podczas gdy elegancka zieleń nawiązuje do koncepcji Vision 7s i nowej stylistyki Škody, tradycyjne biało-niebieskie barwy z czerwonymi detalami są ukłonem w stronę ikon wyścigów, takich jak Škoda 130 RS. Są to dokładnie te same kolory, które nosiły zwycięskie samochody podczas podwójnego triumfu w Rajdzie Monte Carlo w 1977 r.   Spełnienie marzeń Dla projektantów pracujących nad Škoda Vision Gran Turismo było to w pewnym sensie spełnienie marzeń. Praktycznie wszyscy członkowie zespołu dobrze znają serię Gran Turismo. Franck Le Gall i Julien Petitseigneur pamiętają, jak wiele lat temu grali w pierwszą odsłonę serii. –Ta gra rozbudziła moją pasję do samochodów i chęć zostania projektantem samochodów – podkreśla Petitseigneur. –Z biegiem czasu zdałem sobie sprawę, że to wstyd i duże zaskoczenie, marka o tak znakomitej historii w motosporcie jak Škoda nie była częścią tej legendarnej gry – dodaje Le Gall. Wraz z Martinem Portešem i kilkoma innymi kolegami postanowili więc coś z tym zrobić. Projekt rozpoczął się jako swoista zabawa, pomysł, który rozwijali w czasie przerw obiadowych. Ale kiedy powstały już szkice i wirtualne modele, pokazali je głównemu projektantowi Olivierowi Stefani. –Byłem zdumiony pomysłowością i szczegółowością. Natychmiast zdałem sobie sprawę, że nie możemy na tym poprzestać, że musimy pójść dalej i zdecydowanie stać się częścią tej gry – mówi Stefani. Dzięki jego entuzjazmowi i współpracy z twórcami gry z Polyphony Digital projekt został zrealizowany.   Teraz każdy może zobaczyć rezultat i wypróbować go, samemu siadając za kierownicą pojazdu.