Podsumowanie świetnych wyników sprzedaży Škoda Auto w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku 2024-11-04 Škoda utrzymuje się na fali wznoszącej. Dostawy do klientów w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku wzrosły do 671 300 pojazdów (+4,5% r/r). Wzrost ten został wsparty silnym trzecim kwartałem, w którym dostarczono 222 700 pojazdów (+6%). Producent samochodów szczególnie dobrze radzi sobie w Europie. Przychody zwiększyły się do 20,4 miliarda euro (+3,8%), zysk operacyjny wzrósł o 34,8%, do 1,7 miliarda euro, a rentowność sprzedaży (RoS) osiągnęła poziom 8,3% (6,4% w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku). Škoda umocniła swoją pozycję jako czwarta najlepiej sprzedająca się marka w Europie. Firma nie zwalnia tempa – niedawno wprowadzony w pełni elektryczny kompaktowy SUV Elroq już zdobywa uznanie dzięki innowacyjnym rozwiązaniom i wyjątkowej wydajności. Dzięki strategii produktowej, która odpowiada na potrzeby klientów i spełnia wymagania obecnej ery transformacji mobilności, Škoda Auto osiąga nowy poziom. Dwie liczby mówią same za siebie: 4 i 8. Awansowaliśmy w rankingu marek w Europie na 4. pozycję z 7. miejsca w 2023 roku i 10. miejsca rok wcześniej, uzyskując rentowność sprzedaży powyżej 8 procent. Jestem ogromnie wdzięczny wszystkim, którzy projektują, budują i sprzedają nasze samochody, a także naszej sieci dealerów i partnerów. Wielkie podziękowania kieruję do naszych klientów za ich nieustające wsparcie i za to, że wyruszyli z nami w tę podróż. Wspólnie prowadzimy Škoda Auto w sposób zdecydowany i odpowiedzialny. Niedawno wprowadzony w pełni elektryczny Elroq to kolejny krok na tej ścieżce, jako nowy punkt wejścia do e-mobilności, oferujący świetny stosunek ceny do jakości dla szerokiej gamy odbiorców – mówi Klaus Zellmer, prezes Škoda Auto. Wysoki zysk operacyjny i stabilna RoS  Po wysokich wynikach z pierwszej połowy roku Škoda Auto potwierdziła swoją stabilność finansową w trzecim kwartale. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 roku przychody zwiększyły się o 3,8%, do 20,4 miliarda euro rok do roku, zysk operacyjny wzrósł o 34,8%, do 1,7 miliarda euro, a rentowność sprzedaży (RoS) osiągnęła poziom 8,3%. Główne czynniki przyczyniające się do wzrostu zysków to kompleksowa gama modeli oraz efektywna struktura kosztów. Przepływ środków pieniężnych netto wzrósł o 98%, do 2 miliardów euro. Zaktualizowana gama modeli Škody, zróżnicowane opcje napędu i wysoka wartość użytkowa przyczyniły się do wzrostu globalnych dostaw o 4,5% rok do roku, do 671 300 pojazdów. Trzeci kwartał był szczególnie udany. Na całym świecie Škoda Auto dostarczyła 222 700 samochodów, co oznacza wzrost o 6,0% w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego. Wrzesień 2024 okazał się najlepszym miesiącem od ponad trzech lat, z 84 200 dostarczonymi autami. To najwyższy wynik od czerwca 2021 roku, co pozwala z ostrożnym optymizmem spoglądać na resztę roku. Dostawy zbliżają się do rekordów z 2019 roku Škoda notuje lepsze wyniki od średniej na europejskim rynku. W sierpniu i wrześniu osiągnęła najwyższy poziom dostaw w swojej historii. W pierwszych trzech kwartałach Škoda odnotowała w Europie 8,2-procentowy wzrost, umacniając swoją pozycję jako czwarta najlepiej sprzedająca się marka na kontynencie. W okresie od stycznia do września 2024 roku dostarczono tu 552 400 pojazdów, co stanowi powrót do poziomu sprzed pandemii z 2019 roku. 16-procentowy wzrost na polskim rynku Trzy pierwsze kwartały 2024 roku zakończyły się dla marki z imponującym wzrostem zarejestrowanych pojazdów również na polskim rynku, gdzie dostarczono klientom łącznie 43 037 samochodów. Wynik ten oznacza 16-procentowy wzrost w porównaniu do analogicznego okresu w 2023 roku, kiedy to sprzedaż wyniosła nieco ponad 37 tys. pojazdów. Wyniki Škody w Polsce potwierdzają słuszność naszego kierunku – w pierwszych trzech kwartałach nasza dynamika sprzedaży była większa niż całego rynku, a przede wszystkim rośliśmy szybciej niż pozostali liderzy rynku. Bardzo się cieszę, ze polscy nabywcy doceniają nasze liczne nowości. Kompleksowo odnowiliśmy gamę samochodów, wsłuchując się w ich potrzeby – począwszy od zmodernizowanych modeli Kamiq i Scala przez nowe, niezwykle wszechstronne generacje Superba i Kodiaqa aż po bestsellerową Octavię, która jest już dostępna po szeroko zakrojonej aktualizacji. Dziękujemy za to zaufanie. A już niedługo przedstawimy bardzo atrakcyjną propozycję w segmencie elektromobilności – kompaktowego SUV-a Elroq – powiedział Tomasz Porawski, dyrektor marki Škoda w Polsce. W trzecim kwartale bieżącego roku spore zainteresowanie odnotowano w segmencie SUV-ów –  w naszym kraju zarejestrowano w tym czasie łącznie 4 282 egzemplarze modeli Kamiq, Kodiaq i Karoq. Również w pełni elektryczny model Enyaq zyskuje na popularności w Polsce. Mimo że jego segment dopiero się rozwija, od początku roku znalazł już 196 nabywców. Najmłodsza gama modeli w historii marki Popyt na modele Škody pozostaje niezmiennie wysoki. Najmłodsza w historii gama modeli trafia w gusta klientów dzięki atrakcyjnemu wzornictwu, zaawansowanym funkcjom i przekonującemu stosunkowi ceny do wartości. Wiele opcji napędu – od nowoczesnych, oszczędnych silników spalinowych po hybrydy plug-in oraz modele w pełni elektryczne – również przyczynia się do sukcesu. Zmodernizowany bestseller Octavia zanotował w pierwszych trzech kwartałach wzrost sprzedaży o 13,7%. Znacznie wzrosły także dostawy popularnego modelu Fabia (+21,3%). Wysoka liczba zamówień pozwala na optymistyczne prognozy na resztę 2024 roku. Mimo ogólnego spowolnienia sprzedaży pojazdów elektrycznych Enyaq nadal należy do najlepiej sprzedających się samochodów w tym segmencie w Europie, zajmując czołowe pozycje na rynkach takich jak Czechy, Finlandia, Niemcy i Szwajcaria. Elroq jako fundament dalszego wzrostu Škoda kontynuuje budowanie swojego portfolio pojazdów elektrycznych wraz z wprowadzeniem modelu Elroq, który trafia do bardzo popularnego segmentu kompaktowych SUV-ów. Po raz pierwszy w historii marki Škoda sprzedaż na wybranych rynkach rozpoczęła się natychmiast po światowej premierze, która miała miejsce 1 października. Model cieszy się dużym zainteresowaniem, co potwierdza aktywność na konfiguratorach internetowych w 11 krajach, w których uruchomiono sprzedaż. Portfolio w pełni elektrycznych modeli Škody zostanie dodatkowo wzmocnione premierą nowego Enyaqa w 2025 roku, a następnie zupełnie nowej Škody Epiq – kompaktowego miejskiego crossovera – w 2026 roku.