Škoda liderem rynku - miękkie hybrydy w ofercie czeskiego producenta imponują płynnością i atrakcyjną ceną 2025-09-16 Škoda kompleksowo elektryfikuje swoją gamę modelową na różnych poziomach, zgodnie z potrzebami i preferencjami klientów. Wyraźny wzrost zainteresowania rozwiązaniami hybrydowymi sprawił, że Škoda została liderem rynku w segmencie MHEV non-premium – do końca sierpnia udział w rynku wynosił 16,93%, co stanowi znaczący sygnał rosnącej popularności tego typu technologii wśród nabywców. Obok cenionych elektrycznych SUV-ów oraz hybryd plug-in (PHEV) z możliwością zewnętrznego ładowania oferta obejmuje przystępnie wycenione miękkie hybrydy (MHEV), dostępne dla Octavii, Superba i Kodiaqa. Wsparcie jednostki spalinowej przez niewielki silnik elektryczny zapewnia bardzo dobre rezultaty – może obniżyć zużycie paliwa, zwiększać osiągi oraz komfort jazdy. A to wszystko w przystępnej cenie. Škoda opiera swoje portfolio na zróżnicowanej gamie napędów, od efektywnych silników spalinowych przez częściową elektryfikację aż po samochody w pełni elektryczne. To odpowiedź na wyzwania obecnych czasów: producent skutecznie redukuje emisję CO2 swojej gamy, w każdym przypadku wprowadzając zaawansowane rozwiązania z zakresu efektywności, a jednocześnie odpowiada na życzenia i potrzeby swoich klientów. Ta strategia doskonale się sprawdza: Enyaq i Elroq należą do bestsellerów wśród aut elektrycznych sprzedawanych w Europie, nabywcy doceniają też imponujący zasięg „na prądzie” nowych generacji Superba i Kodiaqa z hybrydowym napędem plug-in. Równocześnie wizytówką Škody w przypadku praktycznie każdego modelu pozostaje niezwykle szeroka gama wydajnych napędów na jedną lub obie osie, która zapewnia im niesłabnące powodzenie i wiodące pozycje w swoich segmentach zarówno w skali Starego Kontynentu, jak i na polskim rynku. Elektryfikacja „smart”: mimo nieskomplikowanej konstrukcji MHEV zapewnia znaczące korzyści Obok daleko idącej elektryfikacji w przypadku modeli w pełni elektrycznych oraz hybryd plug-in Škoda oferuje również rozwiązanie pośrednie – miękkie hybrydy 1.5 TSI mHEV, dostępne dla modeli Octavia, Superb i Kodiaq. Oferują one realne obniżenie zużycia paliwa, a przy tym wyróżniają się wyjątkową płynnością działania napędu. Jak to działa? Niewielki silnik elektryczny generuje zaskakująco wysoki moment obrotowy, zapewniając wsparcie jednostce spalinowej podczas przyspieszania, zastępuje rozrusznik, umożliwiając bardzo gładki rozruch i pozwala na żeglowanie (poruszanie się z wyłączonym silnikiem spalinowym). Energię do pracy pozyskuje z rekuperacji, podczas hamowania; jest ona magazynowana w niewielkim akumulatorze litowo-jonowym. W praktyce układ miękkiej hybrydy ma same zalety: nie podnosi znacząco ceny samochodu, jest lekki i nie zabiera przestrzeni, nie wymaga dodatkowej obsługi serwisowej ani sprzętu dla instalacji wysokiego napięcia, dodatkowo wykorzystuje potencjał efektywności napędu spalinowego dzięki rekuperacji, zapewnia dodatkowy zastrzyk momentu obrotowego w kluczowych momentach – podczas przyspieszania w pośrednim zakresie obrotów i częściowym obciążeniu, a przy tym ogranicza wibracje. Doskonałym przykładem skuteczności tej technologii jest 150-konna Octavia 1.5 TSI mHEV z 7-biegową przekładnią DSG, która z nadwoziem Liftback przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 8,5 s. Odznacza się przy tym niezwykle harmonijną charakterystyką napędu, z odczuwalnym przypływem dodatkowej siły napędowej z jednostki elektrycznej przy niskich obrotach, a także niemal niewyczuwalną pracą układu start-stop. To napęd uniwersalny, zaskakująco dynamiczny, kulturalny i odpowiedni nawet do podróży z większym obciążeniem – a jednocześnie zwinny i bardzo oszczędny. Jak pokazują niezależne testy, taka Octavia w realnych warunkach potrafi zużywać ok. 4,5 l paliwa na 100 km podczas jazdy pozamiejskiej drogami jednopasmowymi i ok. 6,5 l w ruchu miejskim – co w przybliżeniu odpowiada wynikom w cyklu mieszanym WLTP. A potencjał efektywności jest nawet większy: umiejętne korzystanie z funkcji żeglowania, gdy samochód odłącza silnik spalinowy, może dodatkowo obniżyć zużycie paliwa. Szeroka oferta dla trzech modeli Škoda oferuje zespół napędowy 1.5 TSI mHEV, standardowo łączony z przekładnią DSG, dla modeli Octavia (115 i 150 KM), Superb (150 KM) oraz Kodiaq (150 KM). Ceny 115-konnej Octavii 1.5 TSI mHEV DSG rozpoczynają się od 114 500 zł, a już za 115 200 zł dostępna jest promocyjna, jubileuszowa wersja Edition 130 Essence ze wzbogaconym wyposażeniem, stworzona z okazji 130. urodzin Škody. Superb 1.5 TSI mHEV dSG (150 KM) w bazowej wersji Essence kosztuje obecnie od 152 000 zł, a najtańszy Kodiaq 1.5 TSI mHEV DSG (150 KM) w odmianie Selection – 170 150 zł.