Škoda Elroq z pięcioma gwiazdkami Euro NCAP. Enyaq i Octavia utrzymują najwyższe wyniki 2025-11-19 Niezależna organizacja European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) przetestowała nową Škodę Elroq, przyznając jej maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę bezpieczeństwa. Modele Enyaq i Octavia utrzymały swoje najwyższe noty, potwierdzając, że nawet przy zaostrzonych kryteriach testowych Euro NCAP na rok 2025 nadal należą do najbezpieczniejszych samochodów na rynku. Podkreśla to niezmiennie silną pozycję Škody – każdy nowo opracowany model marki od 2008 roku zdobył najwyższą, pięciogwiazdkową ocenę. Wysokie wyniki w każdej kategorii testów bezpieczeństwa W kategorii ochrony dorosłych pasażerów, pierwszej z czterech ocenianych, Škoda Elroq uzyskała 90%, wyraźnie przekraczając wymagany dla pięciu gwiazdek próg 80%. Ocena obejmuje cztery testy zderzeniowe: zderzenie czołowe przy prędkości 50 km/h z odkształcalną ruchomą barierą, zderzenie przy tej samej prędkości z przeszkodą stałą, uderzenie boczne z ruchomą barierą przy 60 km/h oraz test uderzenia w słup przy 32 km/h. Dodatkowo analizowano ochronę przed urazami kręgosłupa w odcinku szyjnym przy uderzeniu od tyłu oraz skuteczność systemów bezpieczeństwa powypadkowego, takich jak hamulec wielokolizyjny czy automatyczne opuszczanie szyb w symulacji zanurzenia pojazdu. W kategorii ochrony dzieci model Elroq uzyskał wynik 87%. W testach zderzenia czołowego i bocznego manekiny dziecięce odnotowały bardzo niski poziom obciążeń, co przełożyło się na najwyższe noty. Samochód zdobył również maksymalną liczbę punktów za łatwość montażu i kompatybilność z szeroką gamą fotelików dziecięcych dostępnych na rynku. W trzeciej kategorii – ochrony użytkowników niechronionych (VRU), obejmującej pieszych, rowerzystów i motocyklistów – Elroq uzyskał 77%. Testy odwzorowywały różnorodne sytuacje drogowe, takie jak przechodzenie pieszych, przejazd rowerzystów wzdłuż lub w poprzek drogi oraz zbliżanie się do przeszkód podczas skrętu czy cofania, zarówno w dzień, jak i po zmroku. Ważnym elementem była również skuteczność systemu ostrzegającego pasażerów przy otwieraniu drzwi o nadjeżdżających rowerzystach lub motocyklistach. Tam, gdzie zderzenie było nieuniknione, testy z użyciem specjalistycznych urządzeń pomiarowych pozwalały określić potencjalne skutki dla poszczególnych części ciała, zarówno u dzieci, jak i dorosłych. Zdobyte informacje umożliwiają dalsze udoskonalanie konstrukcji pojazdu. Elroq uzyskał również wysoki wynik - 78% - w kategorii Safety Assist, która skupia się na ocenie działania systemów wspierających kierowcę. Testy potwierdziły wysoką skuteczność unikania kolizji z innymi pojazdami w różnych scenariuszach oraz działanie asystenta utrzymania pasa ruchu, w której to części model zdobył maksymalną liczbę punktów. Enyaq i Octavia również potwierdzają trwałość standardów Škody Škoda Enyaq i Škoda Octavia również pomyślnie przeszły tegoroczne, bardziej rygorystyczne testy, utrzymując pięciogwiazdkowe oceny. Enyaq powtórzył swój wynik z 2021 roku, a Octavia, po zdobyciu 5 gwiazdek w 2019 i 2022 roku, ponownie potwierdziła swój wysoki poziom bezpieczeństwa, który będzie teraz utrzymywać przez następne sześć lat. Wszystkie trzy modele razem wzmacniają reputację Škody jako marki, która konsekwentnie utrzymuje najwyższe standardy bezpieczeństwa w Europie, zarówno w pojazdach elektrycznych, jak i spalinowych. Euro NCAP to konsorcjum ministerstw transportu, automobilklubów, stowarzyszeń ubezpieczeniowych oraz instytutów badawczych z dziesięciu krajów europejskich. Organizacja powstała w 1997 roku i ma siedzibę w Leuven w Belgii. Prowadzi testy bezpieczeństwa aktualnych modeli, oceniając ochronę dorosłych i dzieci, bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów oraz skuteczność systemów wspomagających kierowcę. Modele oceniane są w wersjach wyposażonych w standardowe systemy bezpieczeństwa dostępne na rynkach UE27, Wielkiej Brytanii i Norwegii. Od 2020 roku Euro NCAP zaostrza swoje kryteria co trzy lata, co realnie przyczynia się do spadku liczby wypadków i ich skutków na europejskich drogach.