100 lat tworzenia samochodów
1 czerwca 2005

100 lat tworzenia samochodów

100 lat tworzenia samochodów

Na 2005 r. przypadają dwa niezwykle ważne dla Škody jubileusze – 100 lat tworzenia samochodów i 110 lat istnienia koncernu z Mlada Boleslav. W czerwcowym serwisie prezentujemy drugą część historii samochodów marki Škoda – kalendarium obejmujące lata 1959-2005.
1959
We wszystkich modelach Škody montuje się zawieszenie sprężynowe z amortyzatorami wstrząsów, które zastąpiło sprężyny starszego typu (resory paraboliczne). Numeryczne nazwy modeli zostają zastąpione: - Škoda 440 to od teraz Octavia - Škoda 445 to teraz Octavia Superb - Škoda 450 to teraz Felicia.
1964
Na rynek wchodzi Škoda 1000 MB. Zagraniczni dziennikarze zgadzają się co do tego, że Škoda zbudowała jeden z najlepszych samochodów jednolitrowych. Model 1000 MB wyznaczył trend, który towarzyszy samochodom Škoda po dzień dzisiejszy – zachowanie równowagi pomiędzy praktycznością samochodu a jego ceną i kosztami użytkowania.
1965
Terenowe auta Škody, Trekka i Skopak (Škoda Pakistan) powstają w Nowej Zelandii, Indonezji, Australii, na Fidżi, w Samoa, Pakistanie i Turcji. Części pochodzą z Mladá Boleslav, montaż odbywa się na miejscu z pomocą techników Škody.
1966
Škoda 100 (odnowiona Škoda 1000 MB).
1970
Škoda 110 R Coupé.
1975
Powstaje sportowa Škoda 130 RS, legenda sportów motoryzacyjnych, zdobywająca niezliczone trofea. Škoda zawdzięcza swój największy powojenny sukces właśnie temu modelowi – na przykład w rajdzie Monte Carlo w 1977 r. Škoda 130 RS zajęła pierwsze i drugie miejsce w kategorii do 1300 cm3. Między innymi dlatego, ten model staje się najpopularniejszy w swojej klasie.
1976
Powstaje model Škoda 105/120, solidny i umiarkowany cenowo rodzinny sedan. Wspaniały, umieszczony z tyłu silnik i konkurencyjna cena są bardzo przekonywujące dla kierowców. Te cechy przyczyniają się do sukcesu eksportowego w wielu krajach.
1981
Škoda bierze udział w Rajdzie Mistrzostw Europy. Škoda 130 RS zdobywa maksymalną liczbę punktów we wszystkich sześciu rajdach w swojej klasie, co czyni ten model porównywalnym z BMW 635.
1987
Na międzynarodowej wystawie w Brnie (Czechosłowacja) następuje pierwsza prezentacja Škody Favorit. Nadwozie zostało stworzone przez włoskiego projektanta Nuccio Bertone.
1988
Škoda Favorit wchodzi na rynek i od razu staje się bestsellerem – zarówno w Czechosłowacji jak i za granicą.
1989
W listopadzie upada reżim komunistyczny.
1990
Škoda poszukuje partnera zagranicznego z kapitałem i wiedzą praktyczna. Wśród faworytów są Renault i VW.
1991
16 kwietnia Škoda przyłącza się do grupy VW.
1992
Wszystkie auta są wyposażone w jednopunktowy wtrysk paliwa i regulowany katalizator.
1993
Czechosłowacja rozpada się na Republikę Czech i Słowację.
1994
Z taśmy montażowej zjeżdża milionowy egzemplarz Škody Favorit.
1995
Kończy się produkcja modelu Favorit, natomiast rozpoczyna się seryjna produkcja Škody Felicia. Felicia spełnia międzynarodowe standardy jakościowe i stylistyczne; w okresie od 1994 do 2001 powstaje 1,4 miliona egzemplarzy. Škoda Felicia zajmuje pierwsze i drugie miejsce w Formule 2 w Rajdzie Monte Carlo. 14 lutego zostaje położony kamień węgielny pod nową, większą fabrykę, gdzie będzie produkowany całkowicie nowy model – Škoda Octavia.
1996
W testach porównawczych pod względem jakości i satysfakcji Klientów fabryka Škody zajmuje pierwsze miejsce wewnątrz grupy VW.
1997
Na rynek wchodzi zaprezentowana rok wcześniej Octavia i zostaje Samochodem Roku w Danii.
1998
1 stycznia Škoda zmienia nazwę firmy na Škoda Auto a.s. Na międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie Škoda prezentuje pierwszą Octavię Combi.
1999
Prezentacja Škody Octavii Laurin&Klement, najbardziej luksusowej wersji ze wszystkich modeli, jest jednym z najważniejszych wydarzeń podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Na 58. Salonie IAA we Frankfurcie, Škoda prezentuje małą kompaktową Fabię w wersji hatchback, która wyznacza nowe standardy w swojej klasie. Jej sukces odzwierciedlony zostaje w licznych nagrodach, między innymi "Golden 1" – nagrodzie austriackiego czasopisma motoryzacyjnego "Auto Bild". Škoda rozpoczyna starty w rajdach samochodów WRC.
2000
Škoda zostaje wybrana Producentem Roku przez brytyjski magazyn "Autocar". Debiut Fabii Combi podczas Salonu Samochodowego w Paryżu. Po raz pierwszy Škoda ma samochód kombi w kategorii małych aut. Škoda zakłada swoją pierwszą i jedyną firmową szkołę wyższą w Czechach.
2001
Škoda przedstawia najszybszy do tej pory samochód produkowany seryjnie – Octavię RS. Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Genewie zaprezentowano nowe modele: Fabię Sedan, Octavię 4x4 i projekt luksusowego coupé Montroux.
2001
Na międzynarodowej wystawie IAA we Frankfurcie Škoda przedstawia nowego, luksusowego sedana noszącego tradycyjna nazwę Superb. W ten sposób marka Škoda powraca do wyższej klasy.
2002
Jednym z ważniejszych wydarzeń Międzynarodowego Salonu Samochodowego jest prezentacja projektu stylistycznego Tudor, sportowego coupé opartego na modelu Superb.
2003
Premiera Fabii WRC podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie. W tym samym roku, na międzynarodowej wystawie IAA we Frankfurcie Škoda pokazuje zadziwiający projekt stylistyczny Roomster. Roomster jest bazą stylistyczną kompaktowego auta rodzinnego, a jednocześnie wyrazem nowego kierunku dla projektantów Škody.
2004
Podczas Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego, Škoda przedstawia Nową Octavię o odświeżonej stylistyce, większej przestrzeni wnętrza i bagażnika oraz najnowszymi innowacjami technologicznymi. Prezentacja nowej Octavii Combi podczas wystawy w Paryżu.
2005
Przedstawienie projektu Yeti na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Genewie.

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 5,95 kB
Pobierz
Proszę czekać...