15 lat KODY SUPERB: flagowy model marki osiąga kamień milowy produkcji
15 lat KODY SUPERB: flagowy model marki osiąga kamień milowy produkcji
Swoim przełomowym, ekspresyjnym designem i innowacyjną technologią najnowsza KODA SUPERB wprowadziła czeską markę w nową erę: dzięki wyrazistemu stylowi nadwozia, wyszukanym systemom wspomagającym bezpieczeństwo i komfort jazdy, dynamicznym i oszczędnym zarazem jednostkom napędowym, największej dostępnej przestrzeni w segmencie oraz licznym rozwiązaniom „Simply clever”, obecna generacja modelu zapracowała sobie na miano jednej z najbardziej atrakcyjnych pozycji rynkowych klasy średniej.
Najpełniej błyskotliwy sukces tego modelu oddają jednak liczby: od momentu rynkowego debiutu trzeciej generacji w marcu 2015 roku wyprodukowano go już w ponad 100 000 egzemplarzy. Łącznie czeski producent wyprodukował już blisko 900 000 pierwszej, drugiej i trzeciej odsłony modelu.
Początki dużych, reprezentacyjnych limuzyn KODY sięgają pionierskich czasów przemysłu samochodowego. W roku 1907 model Laurin & Klement FF stał się pierwszym automobilem napędzanym silnikiem ośmiocylindrowym w całej Europie Środkowej. W latach 20. niezwykle luksusowa KODA HISPANO-SUIZA była jednym z wozów wożących pierwszego prezydenta Czechosłowacji Tomasza Garrigue’a Masaryka.
Napęd w formie wału Cardana był poprowadzony przez ramę rurową. Zamiast nadal popularnych wtedy amortyzatorów ciernych wykorzystano znacznie bardziej zaawansowane zawieszenie niezależne przedniej i tylnej osi. Zastosowane rozwiązania przyczyniły się do uzyskania znacznie sztywniejszej konstrukcji przy ograniczeniu sił działających na nadwozie. Hale produkcyjne KODY opuściło zaledwie około 200 egzemplarzy tego historycznie ważnego modelu.