20 lat KODA Muzeum w historycznej siedzibie
20 lat KODA Muzeum w historycznej siedzibie
Upływające od powołania przedsiębiorstwa Laurin & Klement stulecie, zaakcentowano w sezonie 1995 wyjątkowo. Prócz szeregu uroczystości, jubileuszowych publikacji i odczytów, w podkreśleniu tej szacownej rocznicy, szczególny wydźwięk miały dwa wydarzenia. Pierwszym było położenie w dniu 14 lutego kamienia węgielnego pod budowę nowego zakładu produkcyjnego, w którym już w kolejnym roku ruszył montaż modelu nowej generacji – Octavii A4 (1996-2011). Drugim natomiast, dokonane we wrześniu przeniesienie zbiorów fabrycznego muzeum do historycznego budynku marki.
Ten sam, którego rozległą renowację (bez mała) zakończono w bieżącym sezonie, prezentując jej bliski finalnemu efekt, podczas siódmej edycji prestiżowej imprezy Schloss Bensberg Classics, zorganizowanej w lipcu.
Przez dłuższy czas trzon historycznej ekspozycji stanowiły pojazdy wyprodukowane w zakładach pod szyldem Laurin & Klement. Budowały ją dwa motocykle, sześć samochodów osobowych, jeden wyczynowy i jeden pożarniczy, prezentowane do 1975 roku w mladobolesławskim Zborze braci czeskich, w formie wystawy stałej. Zresztą do dnia dzisiejszego, ta XVI wieczna budowla, wznosząca się zaledwie jeden kilometr od fabryki, pełni podobne, wystawienniczo-koncertowe funkcje – choć ekspozycji o tematyce motoryzacyjnej raczej już w jej wnętrzach nie napotkamy. Równocześnie intensywnie poszukiwano nowego miejsca dla zbiorów, powiększonych w międzyczasie nie tylko o kilka nowych pojazdów, ale także silników, podzespołów, fabrycznych urządzeń i drobniejszych pamiątek. Jako jedną z potencjalnych, przyszłych siedzib muzeum firmowego, rozważano zamek w Mladá Boleslav, tak często uwieczniany jako tło na starszych fotografiach reklamowych samochodów KODA.
Jest nim najstarsza część dawnej fabryki, stojącej symbolicznie na styku terenów fabrycznych i miejskich, przy Alei Václava Klementa 294. Nowy kompleks, prócz zasadniczej ekspozycji pomieścił także warsztat renowacyjny, fabryczne archiwum i restaurację – a niedługo później – także rozległą salę konferencyjną, noszącą nazwę Laurin & Klement Forum. Muzealny depozyt znalazł swe miejsce w bezpośredniej bliskości głównej ekspozycji. Siedzibę muzeum poddano rozległej modernizacji w sezonie 2012 i właśnie z dnia uroczystego otwarcia odnowionego obiektu pochodzą fotografie towarzyszące temu materiałowi.
Niezwykle interesujący jest także zbiór 24 pojazdów, w pełni funkcjonujących i nieprzerwanie uczestniczących w szeregu imprez i rajdów weterańskich, a także w licznych prezentacjach w warunkach dalekich od muzealnej sterylności.
KODA Muzeum jest w chwili obecnej uważane za jeden z najciekawszych obiektów tego typu na motoryzacyjnej mapie Europy. Jego odwiedziny, a przy często zmieniającej się ekspozycji – cykliczne odwiedzanie, jest obowiązkiem każdego miłośnika historii motoryzacji. Tym bardziej, że istnieje możliwość rozszerzenia wycieczki o wizytę w muzealnym depozycie, samej fabryce, a w wybranych okresach także w warsztacie renowacyjnym. Zwieńczeniem całości może być świetny posiłek w klimatycznych wnętrzach kawiarnio-restauracji Václav.
dla KODA PR Portal - Tomasz Orlik, Automobilista, grudzień 2015
Fotografie: archiwum KODA