20 lat KODY Octavia: jubileusz ikony marki
20 lat KODY Octavia: jubileusz ikony marki
KODA Octavia świętuje kolejne ważne osiągnięcie. Przez dwadzieścia lat od debiutu pierwszej generacji modelu Octavia po różne wersje kompaktowego modelu czeskiej marki sięgnęło w sumie pięć milionów Klientów z całego świata.
Prace nad nowym modelem rozpoczęto w roku 1992, rok po wejściu KODY w ramy Grupy Volkswagen. Samochód opracowywano wokół zupełnie nowej platformy, rozwijanej przez Grupę równolegle z założeniami leżącymi u podstaw Octavii. Z pomocą nowoczesnych technologii komputerowych CAD inżynierowie zaprojektowali sztywne nadwozie, podczas gdy zespół stylistów KODY z Mladá Boleslav kierowany przez Dirka van Braeckela nakreślił ponadczasowy, charakterystyczny kształt modelu, nie do pomylenia z żadnym innym samochodem.
Podczas rozwoju Octavii ogromną wagę przyłożono do kwestii aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa. Obok znanych już wcześniej, z modelu Felicia, czołowych poduszek powietrznych, marka po raz pierwszy zaoferowała równolegle boczne poduszki powietrzne, umieszczone w oparciach foteli.
Rozwiązaniem wyróżniającym ten model była praktyczna tylna pokrywa typu liftback, gwarantująca doskonały dostęp do dużego bagażnika o pojemności 528 litrów (rozrastającego się do aż 1 328 litrów po złożeniu oparć tylnych siedzeń).
KODA Octavia zadebiutowała na rynku w roku 1996 z dwoma czterocylindrowymi jednostkami benzynowymi i jedną wysokoprężną. Gamę otwierał motor 1.6 MPI o mocy 75 KM, powyżej pozycjonowana była wersja 1.8 20V o mocy 125 KM.
Pierwsza Octavia Combi dołączyła do gamy w maju 1998 roku po debiucie na marcowym Geneva Motor Show. Nowa wersja nadwozia szybko stała się ulubioną odmianą Klientów, zwłaszcza w krajach europejskich. W 1999 roku wzbogacono ją o opcję napędu na cztery koła.
Dla współczesnej Octavii KODA wybudowała nową linię produkcyjną zajmującą halę o powierzchni 37 500 m2 w centralnych zakładach marki w Mladá Boleslav oraz nową lakiernię o wydajności 1 800 samochodów na dzień. Nowa fabryka rozpoczęła swoją działalność 3 kwietnia 1996 roku. Zdolności produkcyjne placówki zwiększały się stopniowo z 90 000 do 350 000 samochodów rocznie, dając KODZIE tytuł największego wytwórcy przemysłowego w całych Czechach.
Ostatni egzemplarz pierwszej generacji modelu zjechał z taśmy fabryki w Vrchlabí w listopadzie 2010 roku. Przez czternaście lat produkcji KODA dostarczyła do Klientów na całym świecie 970 000 limuzyn i 470 000 egzemplarzy wersji kombi.
Druga generacja Octavii okazała się godnym następcą czeskiego bestsellera: pomiędzy rokiem 2004 a 2013 KODA sprzedała aż 1,6 miliona limuzyn i 900 000 sztuk kombi tego modelu. W tym czasie Octavia zanotowała debiut wielu ważnych innowacji technologicznych, jak dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej DSG i bezpośredniego wtrysku paliwa w silnikach benzynowych.
Łącznie czeska marka zbudowała przez dwadzieścia lat aż pięć milionów swojego najbardziej znanego modelu. Obok zakładów w Mladá Boleslav, model Octavia produkowany jest także w Chinach, Indiach, Rosji i Kazachstanie.