2006 najlepszym rokiem w historii Škody
27 lutego 2007

2006 najlepszym rokiem w historii Škody

2006 najlepszym rokiem w historii Škody

Wyniki finansowe Škoda Auto i Grupy Škoda Auto odpowiadające Międzynarodowym Standardom Raportowania Finansowego (IFRS) zostały ogłoszone 22 lutego 2007 r., podczas corocznej konferencji prasowej koncernu w Mlada Boleslav.

Rekordowe wyniki sprzedaży – 549 667 pojazdów dostarczonych do Klientów (+11,7%) Rekordowa wielkość produkcji – łącznie 556 433 samochodów (+12,5%) Zysk Grupy przed opodatkowaniem na poziomie 14,2 miliarda CZK (+40,6%) Grupa Škoda Auto została stworzona przez Škoda Auto, w jej skład wchodzą zależne od koncernu z Mlada Boleslav podmioty: ŠkodaAuto Deutschland GmbH, ŠKODA AUTO Slovensko, s.r.o., Škoda Auto Polska S.A. oraz Škoda Auto India Private LTD. OOO Volkswagen RUS jest firmą współpracującą. Czynniki wpływające na pozytywny trend w wynikach finansowych osiąganych przez Grupę Škoda Auto to przede wszystkim udana polityka modelowa i dobra organizacja produkcji, na które składają się zwiększenie wolumenu sprzedaży oraz wprowadzane z sukcesem programy optymalizacji procesów i kosztów. Pomimo stagnacji panującej na rynkach Centralnej i Zachodniej Europy, 2006 rok okazał się bardzo dobry dla Škody. Marka zwiększyła swoje udziały na strategicznych rynkach i osiągnęła większy wolumen sprzedaży oraz lepsze wyniki finansowe. Dochody wzrosły o 8,7%, do poziomu 203,7 miliarda CZK, zysk operacyjny koncernu zwiększył się o 34,5% (14,6 miliardów CZK, opłacalność na poziomie 7,2%). Zysk Grupy Škoda Auto przed opodatkowaniem w 2006 r. wyniósł 14,2 miliarda CZK (+41%, w porównaniu do 2005 r.). Jednym z rezultatów ciągłego rozwoju Grupy Škoda Auto jest zwiększenie płynności finansowej sieci (21,1 miliarda CZK, stan na 31 grudnia 2006 r.). Holger Kintscher, Członek Zarządu Škoda Auto odpowiedzialny za finanse, komentując rezultaty z 2006 r. powiedział: „2006 był najlepszym rokiem w historii Grupy Škoda Auto, jesteśmy niezwykle zadowoleni z pozytywnego trendu, jeśli chodzi o poziom zysku przed opodatkowaniem. Jego wartość wzrosła o 41% (w porównaniu do 2005 r.), do 14,2 miliarda CZK. Dynamiczny wzrost naszych wskaźników finansowych pokazuje, że dobrze radzimy sobie w kategoriach ilościowych. Zwiększająca się wielkość sprzedaży i ciągle polepszająca się jakość naszych produktów pozwalają patrzeć z optymizmem w przyszłość marki Škoda. Niepokoją nas jednak niektóre koszty ponoszone w Czechach, głównie związane z tendencjami na rynku walutowym i silną pozycją Czeskiej Korony. Tak jak inne firmy eksportujące dużą cześć swoich towarów, Škoda, której udział zysków z eksportu w przychodach firmy jest dominujący, odczuła negatywny wpływ tych czynników. Także ciągłe opóźnianie wprowadzenia Euro w Republice Czeskiej nie pomaga w planowaniu naszych działań.” Koncern Škoda Auto wyeksportował w 2006 r. pojazdy, oryginalne części zamienne oraz inne komponenty o łącznej wartości 164,2 miliardów CZK. Co stanowiło 7,7% łącznego wolumenu eksportu Republiki Czeskiej i pozwoliło utrzymać pozycję największego eksportera w tym kraju. Grupa Škoda Auto daje pracę 27 680 osobom. Liczba pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze godzin przez koncern Škoda Auto wzrosła w 2006 r. o 2,1%, do 23 034 osób. Średnia ilość personelu dostarczanego dla Škoda Auto przez agencje pracy nieznacznie spadła (3 593 w 2005 r., do 3 358 w 2006 r.). Komentując ostatni rok i nakreślając przyszłość koncernu, Detlef Wittig, Prezes Zarządu Škoda Auto powiedział: „Rok 2006 był wyjątkowy pod wieloma względami. Wprowadziliśmy na poszczególne rynki Škodę Roomster, naszą czwartą linię modelową. Przekroczyliśmy magiczną wartość 500 000 wyprodukowanych i sprzedanych samochodów i zamknęliśmy rok z rekordowymi wynikami. W kontekście ciągłego rozwoju naszego koncernu, rok 2007 będzie rokiem Škody Fabia. Mamy głębokie przekonanie, że nowy model osiągnie również duży sukces, co jego poprzednik. Chcemy skoncentrować się na wzmocnieniu naszej pozycji na rynkach europejskich oraz w Chinach, w Rosji i w Indiach. Potwierdziliśmy nasze ambicje do bycia silną i renomowaną marką motoryzacyjną. Oczekując dalszego wzrostu ustaliliśmy również jasne cele, jeśli chodzi o nasze całościowe wyniki finansowe.” Dostarczając Klientom w 2006 r. łącznie 549 667 modeli Škoda Octavia, Škoda Fabia, Škoda Superb i Škoda Roomster, Škoda Auto zwiększyła sprzedaż o 11,7%. Po raz pierwszy w historii koncernu najlepiej sprzedającym się modelem była Škoda Octavia (270 274 sprzedanych pojazdów, włączając wersję Combi, wzrost o 15,8%). Najpopularniejsza dotychczas Škoda Fabia (Hatchback, Sedan i Combi) była druga z wynikiem 243 982 kupionych aut (więcej o 3,1%, w porównaniu do poprzedniego roku). Poza tym koncern sprzedał 20 989 Superbów i 14 422 Roomsterów. W roku swojej rynkowej premiery Roomster został wybrany samochodem roku w Estonii, w Finlandii i w Bułgarii oraz rodzinnym samochodem roku w Szwecji i w Belgii. Škoda zwiększyła swoją sprzedaż w Europie Zachodniej o 9,1% (łącznie 301 342 aut). Najlepsze wyniki koncern osiągnął w Niemczech, w Wielkiej Brytanii, w Hiszpanii i w Austrii. Także wolumen sprzedaży i wskaźniki rynkowe, w porównaniu do poprzednich lat, wzrosły. W Niemczech, najważniejszym rynku dla Škody, zarejestrowano 118 527 nowych samochodów tej marki (udział w rynku na poziomie 3,4%). W Europie Centralnej i Wschodniej (wyłączając Republikę Czeską), Škoda dostarczyła Klientom 146 612 samochodów (wzrost o 21,6%, w porównaniu do 2005 r.). Najlepszymi rynkami w tym regionie była Polska, gdzie Škoda potwierdziła pozycję lidera oraz Słowacja, kraj w którym pozycja Škody jest silna od wielu lat. Škoda zanotowała również znaczący wzrost w Rumunii, na Ukrainie i w Rosji. Łącznie w Republice Czeskiej Škoda sprzedała 65 171 pojazdów (wynik porównywalny z rezultatem osiągniętym w 2005 r.). Škoda Auto zdołała również przekonać do swoich produktów 36 541 kierowców (wzrost o 21,1%) w Azji i w krajach zamorskich, gdzie głównymi dla Škody rynkami są Indie, Turcja i Egipt.

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 6,28 kB
Pobierz
Proszę czekać...