2023 rokiem sukcesów: 888 tys. pojazdów, 313 tys. akumulatorów i efektywna internacjonalizacja marki Škoda
24 stycznia 2024

2023 rokiem sukcesów: 888 tys. pojazdów, 313 tys. akumulatorów i efektywna internacjonalizacja marki Škoda

2023 rokiem sukcesów: 888 tys. pojazdów, 313 tys. akumulatorów i efektywna internacjonalizacja marki Škoda

Pomimo poważnych wyzwań, w 2023 roku Škoda wyprodukowała globalnie ponad 888 tys. samochodów. Przeszło 781 tys. powstało w czeskich fabrykach marki, a dodatkowe 107 tys. aut dostarczyły zakłady międzynarodowe. Škoda produkowała również kluczowe komponenty, takie jak: systemy akumulatorów PHEV i MEB, osie oraz silniki, które są wykorzystywane także w pojazdach innych marek Grupy Volkswagen. Ponadto, Škoda poczyniła znaczne postępy w swojej strategii internacjonalizacji. We wrześniu marka weszła na rynek wietnamski, a w połowie października rozpoczęła przygotowania do wznowienia produkcji w Kazachstanie.

– W ciągu ostatniego roku wyprodukowaliśmy ponad 888 000 samochodów na całym świecie. Demonstruje to naszą zdolność do szybkiego i elastycznego dostosowywania się do dynamicznego oraz geopolitycznie wymagającego środowiska. To osiągnięcie odzwierciedla nasze zaangażowanie na rzecz klientów, marki oraz Grupy. Ostatnie wejścia na nowe rynki i zwiększenie liczby lokalnych zakładów to kluczowe kroki w rozszerzaniu globalnych zdolności produkcyjnych – mówi Andreas Dick, Członek Zarządu Škoda Auto ds. Produkcji i Logistyki.

Produkcja w Czechach

W 2023 roku Škoda wyprodukowała w Mladá Boleslav ok. 556 000 egzemplarzy modeli Fabia, Scala, Octavia, Octavia iV, Kamiq, Enyaq i Enyaq Coupé. W zakładzie powstało również 349 021 manualnych skrzyń biegów MQ100 i MQ200, 1 736 815 osi i 469 935 silników EA211, które są montowane również w pojazdach innych marek Grupy Volkswagen. Ponadto, wyprodukowano tam 165 606 systemów akumulatorowych do pojazdów MEB i 147 625 systemów akumulatorowych do modeli hybrydowych typu plug-in. Wraz z uruchomieniem drugiej linii montażowej w grudniu 2023 roku, wydajność fabryki ma wzrosnąć o 50% do 1 500 sztuk dziennie.

W 2023 roku w zakładzie w Kvasinach wyprodukowano łącznie 225 000 sztuk modeli Karoq, Kodiaq, Superb i Superb iV. Najważniejsze wydarzenia obejmowały prezentację Škody Kodiaq drugiej generacji w październiku oraz światową premierę czwartej generacji Škody Superb w listopadzie. Flagowy model ICE marki będzie nadal dostępny zarówno w wersji Liftback i Combi.

W Vrchlabí produkcja koncentrowała się na automatycznych, bezstopniowych skrzyniach biegów DQ200. W sumie wyprodukowano 686 066 egzemplarzy. Są one integralną częścią modeli Škody, a także innych pojazdów w całej Grupie Volkswagen.

Międzynarodowe zakłady produkcyjne

W zakładzie marki Volkswagen w Bratysławie produkcja Škody objęła ponad 36 000 egzemplarzy SUV-a Karoq i pierwszych egzemplarzy nowej generacji modelu Superb. Firma była odpowiedzialna za cały rozwój Škody Superb, jak i Volkswagena Passata, które są montowane na tej samej linii w Bratysławie. Inicjatywa to część projektu Beta+, mającego na celu wykorzystanie synergii w sieci produkcyjnej i dalsze podnoszenie wydajności. Przenosząc montaż modelu Superb do Bratysławy, producent zwiększa możliwości produkcyjne dla dodatkowych egzemplarzy Škody Octavia w zakładzie w Kvasinach (począwszy od lata 2024 roku). Dodatkowo, pozwoli to na budowę większej liczby pojazdów elektrycznych w fabryce w Mladá Boleslav.

W ukraińskim zakładzie w Salomonowie w ubiegłym roku zmontowano 2 580 samochodów Škody z zestawów SKD (semi-knocked-down), które są importowane z czeskich zakładów. Potencjał zwiększenia wielkości produkcji w fabryce zależy od rozwoju sytuacji wojennej w Ukrainie.

Wejście na nowe rynki

W 2023 roku marka skutecznie rozwijała swoją strategię internacjonalizacji. W fabryce w Pune w Indiach wyprodukowano prawie 48 000 sztuk lokalnych modeli Kushaq i Slavia. Dodatkowo, fabryka w Aurangabad dostarczyła około 4 400 samochodów, w tym modele Superb, Octavia i Kodiaq. Łącznie indyjskie zakłady wyprodukowały ponad 52 000 pojazdów.

Firma aktywnie stara się dotrzeć do większej liczby klientów w Indiach, jednocześnie rozszerzając swoją obecność na rynkach międzynarodowych. Zgodnie z tym celem, w październiku 2023 roku Škoda otworzyła nowe Centrum Ekspedycji Części w Pune. Począwszy od tego roku, będzie ono służyć jako centrum logistyczne dla zestawów CKD (completely-knocked-down) modeli Kushaq i Slavia produkowanych w Indiach.

W grudniu ubiegłego roku Indian Parts Expedition Centre jako pierwsze w kraju otrzymało platynowy certyfikat Indian Green Building Council. Certyfikat podkreśla zgodność obiektu z zasadami zielonego budownictwa, koncentrując się na oszczędzaniu wody, efektywności energetycznej, ochronie zasobów naturalnych, redukcji odpadów i tworzeniu zdrowszych przestrzeni dla pracowników. Wysiłki te są zgodne z korporacyjną strategią Škody na rzecz zrównoważonej przyszłości.

Z Pune zestawy CKD mają być eksportowane do Wietnamu, co odzwierciedla ekspansję marki na ten rynek we wrześniu 2023 roku. Wietnam jest częścią regionu ASEAN, w którym Škoda strategicznie przewodzi Brand Group Core i dąży do maksymalizacji wzrostu Grupy Volkswagen.

Ponowne wejście Škody do Kazachstanu w październiku 2023 roku stanowi kolejny znaczący krok na rzecz rozszerzenia globalnej obecności marki.

Produkcja w 2023 r. (*w zaokrągleniu)
Pojazdy888,000*
Silniki469,935
Osie1,736,355
System akumulatora PHEV147,625
System akumulatora MEB165,606
Skrzynie biegów1,035,087
DQ200686,066
MQ200, MQ100349,021

 

 

 

 

 

 

 

Multimedia

Pobierz paczkę multimediów

Format: zip
Rozmiar: 290,39 kB
Pobierz

Pobierz plik PDF

Format: pdf
Rozmiar: 185,62 kB
Pobierz

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 5,67 kB
Pobierz
Proszę czekać...