30 lat innowacji: Fundament nowoczesnej hali M13 jako filar produkcji Škody
21 lutego 2025

30 lat innowacji: Fundament nowoczesnej hali M13 jako filar produkcji Škody

30 lat innowacji: Fundament nowoczesnej hali M13 jako filar produkcji Škody

Po dołączeniu Škody Auto do Grupy Volkswagen w 1991 roku rozpoczęto szeroko zakrojony program inwestycyjny. Jednym z jego kluczowych kamieni milowych było wprowadzenie przełomowej serii modelowej Škoda Octavia, która wymagała budowy całkowicie nowej linii produkcyjnej w zakładzie w Mladá Boleslav. Inwestycja wyniosła 11 miliardów czeskich koron, a już we wrześniu 1996 roku rozpoczęła się produkcja w hali M13. Obecnie ta nowoczesna, wysoce elastyczna linia produkcyjna dostosowuje się do zmieniających się potrzeb klientów, produkując obok modelu Octavia z wydajnymi silnikami spalinowymi w pełni elektryczne modele z rodziny Enyaq oraz Elroq.

– Dzięki najnowocześniejszym technologiom, innowacyjnemu modułowemu systemowi produkcji i silnemu naciskowi na zrównoważony rozwój, inwestycja w linię montażową wciąż przynosi korzyści marce Škoda. Z linii M13 wciąż zjeżdża model Octavia, również w wersji mild hybrid, a obok niej także w pełni elektryczne Elroq i Enyaq. Ta elastyczność sprawia, że zakład Škody w Mladá Boleslav pozostaje jednym z najwydajniejszych zakładów produkcyjnych w Europie, z roczną wydajnością wynoszącą około 330 000 pojazdów – powiedział Andreas Dick, członek zarządu Škoda Auto ds. produkcji i logistyki.

Nowoczesny zakład produkcyjny zbudowany w zaledwie 18 miesięcy
Budowa hali została ukończona w zaledwie 18 miesięcy, a oficjalne otwarcie zakładu nastąpiło 3 września 1996 roku. Był to wówczas jeden z najnowocześniejszych zakładów produkcyjnych w Europie i pozostaje w czołówce do dziś, dzięki kolejnym znaczącym inwestycjom oraz transformacji w kierunku e-mobilności.

Dzięki modułowemu podejściu do produkcji proces montażu zoptymalizowano poprzez transport nadwozi na taśmie przenośnikowej przez główną część hali, gdzie na wyznaczonych stacjach – zgodnie z zasadą just-in-time – instalowano kompletne podzespoły i komponenty, takie jak silniki, fotele czy koła. System znacząco zwiększył wydajność i jednocześnie obniżył koszty. Oprócz nowej linii produkcyjnej Škoda zainwestowała również w modernizację tłoczni i spawalni oraz budowę nowej lakierni. Produkując także zespoły akumulatorów w pobliżu – zarówno dla swoich elektrycznych modeli, jak i pojazdów Grupy Volkswagen – Škoda wzmacnia synergie, które przynoszą korzyści klientom i całemu modelowi biznesowemu.

Škoda Octavia – model, który otworzył drogę do globalnego sukcesu
Od samego początku było jasne, że potencjał Škody można osiągnąć tylko poprzez stworzenie całkowicie nowego, nowoczesnego modelu. Przełomem stał się rok 1996, gdy zadebiutowała Škoda Octavia. Produkcja pierwszej generacji modelu rozpoczęła się w nowo wybudowanym zakładzie o powierzchni 32 000 m², którego początkowa roczna wydajność wynosiła 90 000 pojazdów. Jako zupełnie nowy model, Octavia wyznaczyła nowy kierunek dla marki, otwierając drogę do globalnego sukcesu.

Octavia, zbudowana na platformie PQ34 Grupy Volkswagen, korzystała z najnowocześniejszych komponentów, w tym zaawansowanych układów napędowych, doskonałego wyposażenia i nowatorskich systemów bezpieczeństwa. Był to pierwszy model Škody wyposażony w boczne poduszki powietrzne – wcześniej dostępne wyłącznie w pojazdach wyższych segmentów – oraz elektroniczny system stabilizacji toru jazdy (ESP).

Dziś, w swojej zmodernizowanej czwartej generacji, Octavia pozostaje najlepiej sprzedającym się modelem Škody. To wyjątkowy jubileuszowy rok – firma świętuje bowiem 130 lat istnienia, a Octavia nadal jest symbolem jej globalnego sukcesu.

Multimedia

Pobierz paczkę multimediów

Format: zip
Rozmiar: 1,60 MB
Pobierz

Pobierz plik PDF

Format: pdf
Rozmiar: 216,39 kB
Pobierz

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 3,78 kB
Pobierz
Proszę czekać...