40 lat zakładów BAZ
40 lat zakładów BAZ
Bratislavské automobilové závody miały stanowić istotne wzmocnienie mocy produkcyjnych już funkcjonujących fabryk KODA i zarazem miejsce wytwarzania nowoczesnej rodziny pojazdów, wywodzących się w linii prostej z programu prototypów 720. Wielkość produkcji bratysławskich zakładów określono wstępnie na 150 tysięcy samochodów rocznie.
Już wiosną 1972 roku pracownie BAZ opuściły dwa w pełni funkcjonujące prototypy 720, które poddawano długotrwałym próbom na drogach w pobliżu Bratysławy.
W późniejszym okresie, w omawianym miejscu, zrodziło się wiele świetnie przemyślanych opracowań pojazdów osobowych i użytkowych, a także pojedynczych podzespołów. W latach 1982-87 bramy BAZ opuszczały seryjne modele Garde, jednak skala produkcji zakładów, stanowiła zaledwie niewielki ułamek tej zakładanej.
12 marca 1991 roku BAZ parafował porozumienie z VW, zakończone ostatecznie włączeniem fabryki w struktury niemieckiego koncernu. Już w lutym 1992 roku wyprodukowano w niej pierwszego VW Passata. Z czasem portfolio produkowanych w Bratysławie samochodów rozrosło się o kolejne modele produkowane przez marki wchodzące w skład Grupy Volkswagen.
Przez równe dwa lata wyprodukowano w nich około 47 tysięcy egzemplarzy tych pojazdów, które w znacznej części znalazły nabywców w Polsce.
Od roku 2009 zakłady intensywnie przygotowywały produkcję samochodów z rodziny New Small Family. Tym samym, od 13 października 2011 roku, stały się wyłącznym miejscem produkcji najmniejszego modelu KODY - Citigo. Z liczbą pracowników przekraczającą 7000, dawne zakłady BAZ zaliczają się obecnie do największych pracodawców na Słowacji. I największych eksporterów - wysyłając poza granice prawie 99% swej produkcji.
Dla KODA PR Portal opracował Tomasz Orlik, „Automobilista”