90-lecie znaku firmowego dedykowanego wyłącznie samochodowej dywizji koncernu koda
90-lecie znaku firmowego dedykowanego wyłącznie samochodowej dywizji koncernu koda
Zastąpienie emblematu L&K z rubinową tarczą, otoczoną laurowym wieńcem przez powszechnie kojarzone logo, wyobrażające skrzydlatą strzałę, nie nastąpiło bowiem w sposób bezpośredni. Ewoluujący do dziś znak miał bowiem swe początki przed fuzją obu przedsiębiorstw i nie był ściśle związany z dedykowaną produkcji samochodów dywizją koncernu. Ta, przypomnijmy, została powołana jeszcze w 1919 roku i początkowo skupiała się na pojazdach licencyjnych, zupełnie odległych od marki Laurin&Klement. Tym samym urodziny obchodzi nie praprzodek współczesnego znaku o tych samych, graficznych założeniach, lecz jeden z tych obecnie bardziej zapomnianych i bodajże najpiękniejszy. Owalne, emaliowane logo z niebieskim tłem i stylizowanym napisem KODA pojawiło się krótko po wchłonięciu firmy L&K przez koncern z Pilzna, znajdując zastosowanie aż do sezonu 1934, przynoszącego ze sobą ekspansję całkowicie nowej, zunifikowanej gamy modelowej. Wspaniały projekt z jednej strony odcinał się od technokratycznego wizerunku ogromnego koncernu, kojarzonego z najcięższymi gałęziami przemysłu, równocześnie – motywem laurowych liści – składając hołd świeżo wcielonej w jego struktury marce. Dla dodatkowego podkreślenia tego związku, do sezonu 1929 prócz wspomnianego znaku, chłodnice pojazdów z Mladá Boleslav zdobił stylizowany zgodnie z tradycją napis Laurin&Klement. Na progu lat 30. napis ostatecznie zniknął – lecz wówczas nikt nie miał już cienia wątpliwości, z dziedzictwem jakiej marki wiąże się historia tej prawdziwej, samochodowej filii koncernu KODA.
Na samochody znak trafił u schyłku 1925 roku, by w ich zasadniczych miejscach wytrwać do roku 1995, a na częściach takich jak szyby, czy odlewy – do dnia dzisiejszego.
W logo powtórzono motyw laurowych liści, sięgający roku 1905. Powtarzające się co pewien czas wskazywanie jako autora tego secesyjnego opracowania słynnego Alfonsa Muchy, nie znajduje jednoznacznego potwierdzenia w archiwach. Znak miał jeszcze inny wariant – stosowany sporadycznie i dziś już zupełnie zapomniany – pozbawiony motywu liści i napisem wkomponowanym w łuk.
dla KODA PR Portal - Tomasz Orlik, Automobilista, wrzesień 2015
Fotografie: archiwum KODA