ABC napraw powypadkowych
ABC napraw powypadkowych
„W pierwszej kolejności musimy podjąć decyzję, jak i gdzie auto naprawiać. Odpowiedni wybór miejsca naprawy i technologii, w której ta naprawa będzie wykonywana, to nie tylko gwarancja przywrócenia wyglądu pojazdu sprzed zdarzenia, ale przede wszystkim przywrócenie cech konstrukcji samochodu, które zapewnią ten sam poziom bezpieczeństwa” - mówi Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto KODA.
Przeprowadzone przez Dekra niezależne testy pokazały, jak ważna jest odpowiednia naprawa pojazdu. Do testu wykorzystane były dwa nowe samochody KODA Octavia. Przeprowadzono na nich dwa identyczne testy zderzeniowe. Symulowano silne uderzenie boczne z prędkością 30 km/h. Samochody zostały później naprawione w dwóch różnych procedurach naprawczych. Pierwsza Octavia – zgodnie z instrukcją warsztatową producenta, została naprawiona w autoryzowanym centrum serwisowym KODA, w drugiej naprawa odbywała się w nieautoryzowanym serwisie i odbiegała od instrukcji producenta. Naprawione pojazdy poddano ponownie symulacji uderzenia bocznego. Tym razem prędkość zwiększono do 50 km/h.
Wynik symulacji pokazał, jak ważne jest przestrzeganie instrukcji warsztatowej i realizacji naprawy w zalecanej technologii. Uderzone samochody miały różne stopnie uszkodzeń nadwozia. Nie będzie zaskoczeniem, że bezpieczniejsza dla kierowcy okazała się Octavia naprawiana według instrukcji producenta. Uderzenie spowodowałoby mniejsze obrażenia u kierowcy, stłuczenie klatki piersiowej lub nieskomplikowane złamanie 1-2 żeber. Pozostałe części ciała pozostałyby bez większych znaczących urazów. W przypadku drugiej Octavii, kierowca miałby mniej szczęścia. Groziłby mu poważny uraz klatki piersiowej, złamania wielu żeber i stłuczenie organów wewnętrznych.
Dla wytrzymałości pojazdów kluczowa okazała się technologia naprawy. Centrum serwisowe dokonało naprawy w oparciu o oryginalne części, wymieniając słupek drzwiowy, próg, ścianę boczną, dach i drzwi, a punkt nieautoryzowany dokonał naprawy uszkodzonych części, wymieniając i uzupełniając te najbardziej zniszczone. Ten system naprawy obniżył wytrzymałość całej platformy oraz dolnej części słupka drzwiowego.
Wynik testu pokazał, że samochód po naprawie dokonanej w autoryzowanym centrum serwisowym zachował wysoką jakość i parametry bezpieczeństwa, nawet w przypadku poważnych uszkodzeń powypadkowych.
Decydując się na sposób naprawy trzeba wziąć pod uwagę nie tylko czas poświęcony na jej dokonanie i koszty z nią związane, ale przede wszystkim należy myśleć o przywróceniu konstrukcji pojazdu cech bezpieczeństwa sprzed wypadku. Wybierając serwis decydujmy się na autoryzowanego partnera serwisowego marki KODA. Niefachowa naprawa to mniejsze bezpieczeństwo pasażerów, ograniczenie działania czynnych i biernych systemów bezpieczeństwa.
Pamiętajmy, aby naprawiając pojazd nie rezygnować ze swojego bezpieczeństwa!