Auto Shanghai 2017
Auto Shanghai 2017: światowa premiera pierwszego w pełni elektrycznego samochodu KODY i prezentacja strategii elektromobilności
Międzynarodowe targi samochodowe w Szanghaju (19-28 kwietnia) będą świadkiem premiery pierwszego modelu w ponad 120-letniej historii KODY napędzanego wyłącznie energią elektryczną. Poprzez model koncepcyjny VISION E czeska marka ujawnia swoją wizję elektromobilności, która będzie implementowana w najbliższych latach. Ponadprzeciętnie przestronna kabina, najnowocześniejsze systemy wspierające kierowcę, usługi KODA Connect jak i liczne udogodnienia „Simply Clever” czynią z modelu VISION E stuprocentową KODĘ. Elektromobilność w rozumieniu czeskiej marki także będzie „Simply Clever”, m.in. dzięki bezkompromisowej wydajności oraz wyjątkowo łatwemu ładowaniu akumulatorów.
“Przy modelu VISION E przenieśliśmy wszystkie tradycyjne cechy KODY na samochód elektryczny o dużym zasięgu”, mówi Bernhard Maier, Dyrektor generalny KODY. VISION E to pierwszy w pełni elektryczny model studialny opracowany przez KODĘ. Bazuje na modularnej platformie Grupy Volkswagen - MEB. Pięciodrzwiowy SUV z opadającym w stylu coupé dachem napędzany jest dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy 225 kW przekazywanej na wszystkie cztery koła. Elektryczny napęd zapewnia wysokie osiągi i prędkość maksymalną 180 km/h przy dużym zasięgu, wynoszącym aż 500 km.
KODA VISION E robi imponujące wrażenie dzięki atletycznej sylwetce połączonej z ponadprzeciętnymi wymiarami: 4688 mm długości, 1924 mm szerokości i 1591 mm wysokości. Nowy język stylistyczny marki zyskuje tu wyjątkowo przejmującą formę. Przedni pas z wyraziście wyrzeźbioną maską ozdobiony jest trójkątnymi światłami o krystalicznej formie wykonanymi w technologii Matrix LED. Lista elementów, robiących piorunujące wrażenie w VISION E jest jednak o wiele dłuższa: dość wspomnieć choćby o imponujących obręczach kół ze stopów metali lekkich. Uwagę zwraca także zestaw kamer, które budują jeszcze dokładniejszy i pełniejszy obraz tego, co się dzieje wokół samochodu.
Wewnątrz auto imponuje obracającymi się o 20 stopni fotelami, ukazując ponadprzeciętnie przestronną i funkcjonalną kabinę. Przy 2851 mm rozstawu osi i radykalnie krótkich zwisach, wymiary zewnętrzne VISION E zostały maksymalnie efektywnie wykorzystane w środku. To powszechnie znana zaleta każdej KODY, która została zinterpretowana w nowym wydaniu: elektryczny układ napędowy pozwolił wygospodarować dodatkowe miejsce dla pasażerów i wyeliminować tunel środkowy. Ultra-nowoczesny charakter VISION E tworzą innowacje technologiczne: wiele ekranów dotykowych dla kierowcy i pasażera siedzącego z przodu oraz Phoneboxy montowane w drzwiach. Niektóre z funkcji systemu infotainment mogą być kontrolowane za pomocą gestów lub komend głosowych. Nowością jest zastosowanie zwiększającej bezpieczeństwo funkcji monitorowania wzroku kierowcy.
Obok napędu elektrycznego VISION E jest też pierwszy modelem KODY wyposażonym w system autonomicznej jazdy trzeciego stopnia, który wprowadza poziom komfortu i bezpieczeństwa na zupełnie nowy poziom. Pozwala on samochodowi w ograniczonym zakresie samodzielnie poruszać się w korku czy na drodze szybkiego ruchu, jak i parkować bez udziału kierowcy.
Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii, ładowanie KODY VISION E może odbywać się w duchu „Simply Clever”, czyli bezprzewodowo (z pomocą specjalnych paneli podłogowych zamontowanych w garażu, ładujących pojazd przy pomocy technologii indukcyjnej).
Wraz z debiutem modelu koncepcyjnego VISION E, KODA przedstawia swoją wizję e-mobilności. Strategicznym celem marki jest posiadanie w swojej ofercie hybryd typu plug-in oraz pięciu modeli elektrycznych do 2025 roku. Od tego momentu jedna na cztery sprzedawane KODY ma być zasilana jednym z dwóch typów alternatywnego napędu. Elektryczne samochody KODY zachowają w pełni pragmatyczny charakter: będą cechowały się dużym zasięgiem, bezkompromisową wydajnością oraz wyjątkowo łatwym ładowaniem.