Bezpieczeństwo samochodów: Zupełnie nowe modele koda Kodiaq i Superb z pięcioma gwiazdkami Euro NCAP
Bezpieczeństwo samochodów: Zupełnie nowe modele koda Kodiaq i Superb z pięcioma gwiazdkami Euro NCAP
Nowa koda Kodiaq oraz Nowa koda Superb otrzymały maksymalne pięć gwiazdek w niezależnym teście bezpieczeństwa Euro NCAP. Wynik ten kontynuuje serię najwyższych ocen dla pojazdów czeskiego producenta, mimo wprowadzenia bardziej rygorystycznych kryteriów oceny w 2023 roku.
Najwyższe oceny za ochronę dorosłych i dzieci, wysokie noty za poziom bezpieczeństwa innych uczestników ruchu i systemy wspomagania.
Zgodnie z bardziej rygorystycznymi kryteriami ustanowionymi w 2023 r. przez niezależny Europejski Program Oceny Nowych Samochodów (Euro NCAP), nowa koda Superb wraz z nową kodą Kodiaq, otrzymały pięciogwiazdkowe oceny. Kodiaq uzyskał 84% całkowitej maksymalnej liczby punktów, zdobywając 89% za ochronę dorosłych pasażerów, 83% za ochronę dzieci, 82% za bezpieczeństwo innych uczestników ruchu i 78% za systemy wspomagające bezpieczeństwo. Superb uzyskał 87% całkowitej maksymalnej liczby punktów, zdobywając 93% za ochronę dorosłych pasażerów, 87% za ochronę dzieci, 82% za bezpieczeństwo innych uczestników ruchu i 80% za systemy wspomagające bezpieczeństwo. Ocena ta plasuje kodę Superb jako drugi najbezpieczniejszy samochód w rankingu Euro NCAP 2024.
- Bezpieczeństwo naszych klientów i wszystkich innych użytkowników dróg jest naszym najwyższym priorytetem. Dlatego cieszymy się z pięciogwiazdkowych ocen dla kody Kodiaq drugiej generacji i kody Superb czwartej generacji w teście Euro NCAP. Jesteśmy szczególnie dumni z naszych dobrych wyników w zakresie ochrony dorosłych i dzieci. Fakt, że przedłużyliśmy udany rekord pięciogwiazdkowych ocen dla naszych pojazdów potwierdza nasze wyraźne zaangażowanie w najwyższe standardy bezpieczeństwa. – mówi Johannes Neft, członek zarządu koda Auto ds. rozwoju technicznego.
Wysoki poziom bezpieczeństwa pasywnego w obu modelach
Karoseria obu modeli została zaprojektowana zgodnie z najnowszymi standardami i zawiera formowane na gorąco elementy ze stali o wysokiej wytrzymałości. Stal ta jest wykorzystywana głównie w słupkach A i B, zaporze ogniowej i tunelu środkowym. W razie wypadku pasażerowie obu modeli są chronieni nie tylko przez sztywne nadwozie i obszerne strefy zgniotu, ale także przez dziesięć poduszek powietrznych w kodzie Superb i do dziewięciu w kodzie Kodiaq, w tym centralną poduszkę powietrzną między przednimi siedzeniami, która znalazła się w obu samochodach.
Kompleksowe systemy wspomagające dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo
Liczne najnowocześniejsze systemy wspomagające w obu modelach ostrzegają kierowcę o potencjalnych kolizjach i aktywnie pomagają im zapobiegać lub minimalizować ich skutki. Należą do nich Front Assist z funkcją predykcyjnej ochrony pieszych i rowerzystów, Side Assist, w tym Rear Traffic Alert, a także Collision Avoidance Assist, Turn Assist, Crossroad Assist i Exit Warning. System Travel Assist aktywnie wspiera kierowcę w kontrolowaniu pojazdu, wraz z tempomatem adaptacyjnym (ACC), oraz adaptacyjnym Lane Assist z rozpoznawaniem robót drogowych, Crew Protect Assist, Traffic Jam Assist i Emergency Assist. Nowe czujniki nanoradarowe umieszczone w prawym i lewym rogu przedniego zderzaka dodatkowo zwiększają wydajność systemów wspomagających, takich jak Front Assist czy Crossroad Assist. Nano-czujniki radarowe w tylnym zderzaku zwiększają zasięg systemu Side Assist. Nowy Attention and Drowsiness Assist monitoruje zachowanie kierowcy, ocenia jego potencjalny poziom zmęczenia i w razie potrzeby uruchamia wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia.
Oceny Euro NCAP od 1997 r.
Założony w 1997 roku, z siedzibą w Leuven w Belgii, Europejski Program Oceny Nowych Samochodów (Euro NCAP) jest efektem współpracy ministerstw transportu, automobilklubów, stowarzyszeń ubezpieczeniowych i instytutów badawczych z ośmiu krajów europejskich.
Od 2020 r. co trzy lata wprowadzane są poprawki do kryteriów, rozszerzając zakres o dodatkowe aspekty bezpieczeństwa, takie jak funkcja połączenia alarmowego i przesyłanie informacji o uszkodzeniach pojazdu na potrzeby prowadzenia działań ratowniczych.