Butelki PET, włókna buraka a może łupiny orzechów – z jakich ekologicznych materiałów korzysta ŠKODA?
30 września 2022

Butelki PET, włókna buraka a może łupiny orzechów – z jakich ekologicznych materiałów korzysta ŠKODA?

Butelki PET, włókna buraka a może łupiny orzechów – z jakich ekologicznych materiałów korzysta ŠKODA?

Strategia rozwoju ŠKODY kładzie nacisk na e-mobilność, zrównoważony rozwój oraz pokazuje kierunek ewolucji marki. Producent, kierując się jej wytycznymi, przywiązuje coraz większe znaczenie do wykorzystania ekologicznych materiałów przy produkcji samochodów. ŠKODA dba także o recykling części z wytworzonych już pojazdów. Eksperci pracują nad możliwością ponownego wykorzystania nawet 95% masy samochodu. Opony, pokrowce na siedzenia, zderzaki – jakie części auta mogą być jeszcze bardziej zrównoważone?

Niedawno zaprezentowane studium koncepcyjne samochodu VISION 7S prezentuje nowy język projektowania ŠKODY, a także wskazuje drogę do bardziej zrównoważonej przyszłości marki. W modelu koncepcyjnym przednie i tylne zderzaki, okładziny nadkoli i podłoga wewnątrz są wykonane z opon pochodzących z recyklingu. Tkaninę na drzwiach, deskę rozdzielczą i część siedzeń wyprodukowano z przetworzonej przędzy poliestrowej. Warto zaznaczyć, że również sam napęd w pełni elektrycznym SUV-ie jest wydajny i energooszczędny, przez co zaoferuje zasięg w granicach nawet 600 kilometrów.

Studium zrównoważonego wnętrza

Wykorzystanie zrównoważonych materiałów nie będzie domeną tylko koncepcyjnego modelu VISION 7S. Takie materiały wykorzystywane są również w obecnych modelach marki. ŠKODA stworzyła ponadto specjalne studium wnętrza IVET, które pozwala zapoznać się ze zrównoważonymi materiałami mogącymi kształtować wnętrza produkcyjnych pojazdów producenta. Wykończenia słupków A, B, C i D samochodu pokazowego oraz dolna część paneli drzwiowych wykonane są z kompozytu polipropylenu i miskantu. Do produkcji ozdobnych listew na drzwiach, desce rozdzielczej i konsoli środkowej służy z kolei kompozyt tworzywa ABS i włókna buraka cukrowego (są one produktem ubocznym z produkcji cukru). W samochodzie pokazowym tkanina na desce rozdzielczej i w środkowej sekcji siedzeń powstała z naturalnej wełny alpaki i wełny dziewiczej, połączonych ze zrecyklingowanymi butelkami PET. Dział Rozwoju ŠKODY testuje także naturalne wypełniacze do tworzyw kompozytowych – włókna i łupiny kokosowe, łupiny orzechów, ryż, korek i chmiel, a także fusy z kawy.

Schowek w drzwiach samochodu pokazowego zawiera mały pojemnik z uchwytem i pokrywą wykonaną z kompostowalnego plastiku. Do wykonania kierownicy użyto wegańskiego materiału o wysokiej zawartości surowców wtórnych, natomiast tkanina wykorzystana do produkcji podsufitki powstała w 100% z przetworzonych butelek PET. Co ciekawe, w pokazowym modelu IVET zderzaki zostały wyprodukowane w całości ze starych, zużytych poprzedników. Ścisła współpraca ŠKODY z firmą recyklingową z okolic Mlady Boleslav zapewnia niezbędną jakość i stabilność dostaw w tym zakresie.

Recykling aż 95% masy pojazdu

ŠKODA w ramach strategii pracuje nad jeszcze większą możliwością ponownego wykorzystania części użytych w swoich pojazdach. Zgodnie z dyrektywą Unii Europejskiej co najmniej 85% masy pojazdu musi podlegać recyklingowi, a kolejne 10% powinno być odzyskiwane przynajmniej pod względem energetycznym. ŠKODA, razem z Grupą Volkswagen, pracuje nad odzyskaniem ponad 95% materiałów, które następnie wykorzysta we własnym zakresie.

- Możliwość niemal całkowitego recyklingu samochodu to idealny scenariusz dla producenta zorientowanego na zrównoważony rozwój. W ŠKODZIE i Grupie Volkswagen postawiliśmy sobie za cel odzyskanie ponad 95% materiałów z naszych samochodów. To znacznie więcej niż jest wymagane zgodnie z dyrektywą UE. Chcemy utrzymywać w cyklu jak najwięcej materiałów, dlatego nieustannie badamy procesy recyklingu i nowe surowce, pochodzące z naturalnych i odnawialnych źródeł, a nawet z produktów odpadowych – mówi Johannes Neft, członek zarządu ŠKODA AUTO ds. rozwoju technicznego.

Pojazd, pod koniec swojego życia, zostaje rozebrany na części, które można poddać recyklingowi. Pozyskane z niego fragmenty metalowe wykorzystywane są do produkcji nowej stali, a aluminiowe do odlewów. Odpady szklane przetwarzane są w nowe tafle lub materiał izolacyjny. Tworzywa sztuczne przeobraża się w nowe produkty codziennego użytku, takie jak wieszaki na ubrania czy doniczki. Obecnie około połowa materiału wydobywana jest za pomocą technologii pirometalurgicznej we współpracy z firmami zewnętrznymi. ŠKODA w coraz większym stopniu wykorzystuje surowce wtórne również do budowy nowych pojazdów. W modelu OCTAVIA recyklingowi poddawana jest obecnie prawie jedna trzecia materiałów.

Coraz mniej skóry zwierzęcej we wnętrzach samochodów

Skóra zwierzęca to materiał tradycyjnie używany we wnętrzach samochodów. Aby zmniejszyć jej ślad środowiskowy, ŠKODA wprowadziła zrównoważone procesy jej obróbki. Do garbowania skóry używanej w modelu ENYAQ iV firma wykorzystuje ekstrakt z liści drzewa oliwnego. Ponadto projektanci wnętrz ŠKODY coraz częściej zastępują elementy ze skóry naturalnej tapicerką tekstylną, np. na desce rozdzielczej. W zależności od modelu pojazdu, używana jest ona wyłącznie w środkowej części siedzeń, na kierownicy, a czasem na drążku zmiany biegów i hamulcu ręcznym.

Tkaniny z butelek PET i włókna buraka jako materiał wypełniający

Nowy ENYAQ iV wykorzystuje już 13,1 kg tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Są one używane głównie na zewnątrz pojazdu, np. przy osłonach podwozia. Potrzebny do tego materiał jest odzyskiwany ze starych obudów akumulatorów i zderzaków. Udział stali pochodzącej z recyklingu, wykorzystanej w nadwoziu wynosi 40%, a w przypadku aluminium nawet 60%. 20% bocznych szyb okiennych modelu ENYAQ iV jest poddawanych recyklingowi.

Dla modeli ENYAQ iV i KAROQ dostępne są już tkaniny wykonane w 70% z przetworzonych butelek PET. Po recyklingu są one przetwarzane w przędzę. Pokrowce na siedzenia w modelu ENYAQ iV (w wersji wyposażenia Lodge Design Selection) są wykonane z połączenia przędzy i naturalnej wełny dziewiczej.

ŠKODA pracuje również nad rozwojem zrównoważonych materiałów zawierających składniki naturalne, które w przyszłości wejdą do produkcji seryjnej. Należą do nich włókna buraczane, powstające jako produkt uboczny w cukrowni w Dobrovicach, która znajduje się niedaleko siedziby marki. Zostaną one wykorzystane do stworzenia materiału wypełniającego części z tworzyw sztucznych. Inżynierowie ŠKODY będą eksploatować także wysłodki buraczane. Po zabarwieniu w specjalnym procesie mogą one tworzyć ozdobniki wewnątrz aut. ŠKODA złożyła już wniosek o patent na ten proces.

Czy opony mogą być ekologiczne?

Warto także przyjrzeć się zrównoważonemu wykorzystaniu opon – ŠKODA przykłada do tego szczególną wagę. W przyszłości w modelach marki mogą być wykorzystywane opony o wysokim udziale materiałów ekologicznych lub te z certyfikatem FSC. Stanie się to możliwe pod warunkiem, że spełnią one rygorystyczne wymagania dotyczące jakości i bezpieczeństwa. W tym celu firma prowadzi ścisłe rozmowy z partnerami. Opony o wyższej zawartości materiałów pochodzących z recyklingu oferuje m.in. firma Continental, która prowadzi badania nad wykorzystaniem naturalnego kauczuku z mniszka lekarskiego. Natomiast lżejsze opony o niższym oporze toczenia, stosowane w modelu ENYAQ iV, dostarczane są ŠKODZIE przez markę Bridgestone.

Multimedia

Pobierz paczkę multimediów

Format: zip
Rozmiar: 9,84 MB
Pobierz

Pobierz plik PDF

Format: pdf
Rozmiar: 382,41 kB
Pobierz

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 7,63 kB
Pobierz
Proszę czekać...