Cenne minuty poza rajdowym samochodem
Cenne minuty poza rajdowym samochodem
Mechanicy rajdowi to wykwalifikowani specjaliści pracujący pod dużym ciśnieniem i presją czasu. Przez cały czas trwania rajdu stacjonują w tzw. parku serwisowym, w którym zespoły rozkładają swoje ciężarówki z narzędziami, a także specjalne „motorhome’y” – to miejsca wydzielone do przyjmowania gości, organizowania konferencji czy spożywania posiłków przez cały weekend. Wyjątkiem są rajdy, w których danego dnia odcinki specjalne są oddalone od parku serwisowego – wtedy zespoły zwijają wszystkie narzędzia i udają się do oddalonego parku serwisowego, pod koniec dnia wracając do centrum akcji.
Ile trwają więc konkretne naprawy? Zmiana opony na każdym z kół trwa niecałą minutę, natomiast wymiana całej skrzyni biegów to już 12 minut. Robi wrażenie. To jednak nie koniec: zmiana amortyzatorów i sprężyn pochłania 3 minuty, natomiast ustawienie układu kierowniczego trwa tylko pół minuty dłużej niż wymiana jednej opony.
Zmiana przedniego zderzaka wynosi jedną minutę, natomiast tylnego zajmuje około 30 sekund więcej. Wymiana wahacza to „koszt” 4 minut, natomiast klocki hamulcowe i tarcze pochłaniają dokładnie 3 minuty. |
Jednym z najbardziej pracowitych dla mechaników rajdów w całym kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata jest Rajd Katalonii, który słynie ze zmiennej nawierzchni, po której wytyczone są odcinki specjalne. Z tego względu zespoły po pierwszym dniu rywalizacji muszą zmienić specyfikację rajdówek z szutrowej na asfaltową, co w przypadku najszybszych samochodów rajdowych pochłania około 75 minut – wymianie ulega w tym czasie ponad 1000 elementów samochodu!