Cichy bohater samochodu: czego nie wiesz o zawieszeniu?
Cichy bohater samochodu: czego nie wiesz o zawieszeniu?
Choć zawieszenie może wydawać się stosunkowo prostym podzespołem, którego stadium ma za sobą długą drogę, nadal na tym polu prowadzone są intensywne prace rozwojowe i wprowadzane cenne innowacje. Zawieszenie stanowi jedno z największych wyzwań dla konstruktorów, ponieważ musi spełniać wiele funkcji często sprzecznych z sobą. To jedna z kluczowych części składowych samochodu, mająca decydujący wpływ na komfort jazdy i prowadzenie, ale także na bezpieczeństwo – jego ustawienie i stan techniczny decydują o długości drogi hamowania, skuteczności skręcania i poprawności pracy elektronicznych systemów wspomagających jazdę.
Jednocześnie zawieszenie musi zapewniać odpowiednie ustawienie kół i panować nad kinetyką całego samochodu, eliminując czynniki mające wpływ na zaburzenie stabilności: ograniczać przechyły podczas skręcania, gwałtownego hamowania czy też dynamicznego przyspieszania.
KODA zawsze przodowała w rozwiniętych konstrukcjach zawieszenia – dowodem na to jest model Superb z 1934 roku z podwójnymi wahaczami trójkątnymi z przodu oraz półosiami wahliwymi i dwoma resorami z tyłu, czy też wyczynowa KODA 992 Junior z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół.
Z wszystkimi tymi zadaniami musi sobie radzić w możliwie identyczny sposób w bardzo zróżnicowanych warunkach obciążenia, prędkości jazdy, temperatury i przyczepności podłoża. Dlatego też największym wyzwaniem, z którym nieustannie mierzą się konstruktorzy, jest właściwie ustawienie zawieszenia: konflikt pomiędzy skutecznością radzenia sobie z wyżej wymienionymi czynnikami a komfortem podróży oznacza, że wypadkowa jest zawsze do pewnego stopnia kompromisem.
Amortyzator już sam w sobie jest złożonym mechanizmem, którego zadaniem jest – jak sama nazwa wskazuje – amortyzowanie ruchów zawieszenia, czyli rozproszenie energii towarzyszącej jego pracy. To pośrednik pomiędzy podwoziem, na którym wspiera się samochód, a wahaczem, który trzyma koło. Wyróżnia się szereg typów amortyzatorów ze względu na substancję tłumiącą ruch. Samochody marki KODA korzystają z nowoczesnych amortyzatorów hydropneumatycznych, czyli gazowo-olejowych. Zapewniają one optymalne połączenie skuteczności i precyzji pracy niezależnie od obciążenia i temperatury, przy zapewnieniu długotrwałej, bezproblemowej eksploatacji.
Stosowana w modelach KODY belka skrętna to nowoczesny, nieustannie rozwijany element. W samochodach o mniejszym obciążeniu tylnej osi to wystarczające rozwiązanie, zapewniające dobry komfort i stabilność jazdy przy jednoczesnym zachowaniu bardzo przystępnej ceny zakupu samochodu i niskich kosztów późniejszej eksploatacji – to stosunkowo prosty pod względem mechanicznym zespół. Belka skrętna tylnej osi montowana jest w modelach Citigo, Fabia, Rapid, Roomster i części wersji silnikowych modelu Octavia. Pozostałe modele marki ze względu na swoje bardziej specjalistyczne przeznaczenie (jazda terenowa czy jazda sportowa) lub większą masę, korzystają z bardziej zaawansowanego układu wielowahaczowego. To doskonalsze zawieszenie niezależne gwarantuje bardzo wysoki komfort, większe bezpieczeństwo przy zwiększonym obciążeniu oraz niezaburzoną dynamikę jazdy dzięki kombinacji wahaczy wzdłużnych i poprzecznych. KODA stosuje wysokiej jakości, nowoczesny układ wielowahaczowy w tylnej osi modeli Superb, Yeti oraz wybranych wersjach modelu Octavia (np. wersji RS).
Wszystkie modele KODY na osi przedniej korzystają obecnie z najpopularniejszego typu zawieszenia niezależnego, jakim są kolumny MacPhersona z dolnymi wahaczami trójkątnymi, co stanowi optymalny wybór z powodów konstrukcyjnych: kolumny te zajmują stosunkowo mało miejsca, zostawiając więcej przestrzeni na resztę podzespołów samochodu zlokalizowanych pod maską. Największą korzyścią jest tu możliwość obniżenia pozycji silnika, co przekłada się na niższy środek ciężkości całego samochodu.
ZAWIESZENIE NA MIARĘ – DOPASOWANE DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB
Dla specjalnych linii modelowych marki opracowano różne odmiany zawieszeń. Na szczególne rozwiązania mogą liczyć wersje przygotowane na bezdroża: Fabia Scout, Octavia Scout, Roomster Scout, Yeti oraz Superb Outdoor. Stosowany jest w nich często prześwit zwiększony o 15–20 milimetrów. W takim zawieszeniu występują inne amortyzatory i sprężyny śrubowe oraz dodatkowe osłony chroniące przewody i cięgna hamulcowe, wahacze tylne, spód silnika i skrzyni biegów. Odmiany modeli KODY o charakterze sportowym (Citigo Monte Carlo, Fabia Monte Carlo, Fabia RS, Rapid Monte Carlo, Octavia RS, Yeti Monte Carlo) są z kolei wzbogacone o zawieszenie o bardziej dynamicznej naturze: skalibrowane na twardsze tłumienie, mające bardziej dynamiczne właściwości jezdne oraz obniżające prześwit o 10–15 milimetrów, jeszcze bardziej zbliżając środek ciężkości samochodu ku drodze.
Bardzo daleko idące zmiany modeli GreenLine obejmują w niektórych przypadkach nawet zawieszenie. Ma to miejsce w modelu Superb GreenLine – dowiedz się o nim więcej z zestawu prasowego.