Dobre wyniki w trudnych warunkach
Dobre wyniki w trudnych warunkach
Marka koda odnotowała dobre wyniki sprzedaży w 2008 r. zarówno na świecie, jak i w Polsce, pomimo trudnych warunków zewnętrznych. W drugiej połowie ubiegłego roku w całej branży motoryzacyjnej wystąpiły silne sygnały obniżenia koniunktury w związku z rozwijającym się kryzysem na światowych rynkach finansowych.
– Pomimo istniejących trudności udało nam się utrzymać pozytywne trendy sprzedaży zwłaszcza na niektórych rynkach. W przyszłości przewidujemy, że bardzo obiecujące będą dla nas przede wszystkim takie rynki, jak rosyjski, chiński i indyjski. Obecnie trudno jest przewidzieć przyszłe trendy sprzedażowe, jednak z pewnością utrzyma się popyt na mniejsze modele, takie jak nasza koda Fabia. Klienci wybierają samochody z tego segmentu ze względu na niskie koszty kupna i eksploatacji. Taki wybór pozostaje także w zgodzie z rosnącą świadomością ekologiczną kierowców – mówi Fred Kappler, Członek Zarządu koda Auto a.s. odpowiedzialny za sprzedaż. – Naszym atutem w 2009 r. będą zeszłoroczne premiery – nowa generacja Superba i odświeżona koda Octavia – dodaje Kappler.
Sprzedaż koncernu z Mladá Boleslav wzrosła głównie za sprawą rynku chińskiego i rynków wschodnioeuropejskich. Jednak nawet w Europie Zachodniej udało się uniknąć spadków sprzedaży – udział marki koda wzrósł do 2,3%, choć rynek samochodów osobowych w tym regionie zanotował spadek o 8,4%.
Sprzedaż koda Auto w Europie Wschodniej wzrosła o 30,1%, do 123 630 pojazdów. Najdynamiczniej rozwijającym się rynkiem w 2008 r. była Rosja, gdzie firma sprzedała 50 733 auta, co stanowi wzrost o 84,2% w stosunku do roku poprzedniego.
W 2008 r. największy czeski producent samochodów dostarczył do Chin łącznie 59 284 auta, czyli o 117% więcej niż rok wcześniej. Kolejnych 16 051 pojazdów, 31,9% więcej w porównaniu z 2007 r., trafiło do Klientów w Indiach.
Najsilniejszym rynkiem zachodnioeuropejskim dla koda Auto pozostają Niemcy. W 2008 r. koncern zwiększył swój udział w tym regionie do 3,9%, pomimo ogólnego spadku na rynku samochodów osobowych o 1,8%. Klienci niemieccy zarejestrowali w tym okresie 121 277 pojazdów marki koda, co stanowi wzrost o 2% względem 2007 r.
Łącznie najlepiej sprzedającym się modelem w 2008 r. była koda Octavia, która odnotowała wzrost o 11,3%, tj. 344 857 więcej sprzedanych samochodów niż w roku 2007. Drugie miejsce pod względem wielkości sprzedaży zajęła koda Fabia (246 561 pojazdów na całym świecie i wzrost o 5,9%). Natomiast samochodem, który odnotował największy wzrost procentowy, była nowa generacja kody Superb – 24,9%, sprzedaż na poziomie 25 645 aut. Ponadto koncern sprzedał 57 467 sztuk modelu koda Roomster.
W Polsce samochody kody, pomimo narastających z biegiem roku problemów w branży motoryzacyjnej, sprzedawały się w 2008 r. bardzo dobrze – do rąk Klientów trafiło 32 887 aut, zatem sprzedaż ukształtowała się na poziomie podobnym do 2007 r. Najpopularniejszym modelem była koda Fabia, która po raz kolejny zdobyła tytuł najchętniej kupowanego samochodu w Polsce (13 258 sprzedanych aut nowej generacji Fabii). Nowa koda Octavia zanotowała sprzedaż na poziomie 10 601 szt. (wzrost o 20,5%) – kolejna generacja tego najpopularniejszego w skali globalnej modelu cieszy się w Polsce systematycznie rosnącym zainteresowaniem. Z kolei Nowy Superb, który jest w sprzedaży na polskim rynku od sierpnia 2008 r., zakupiło 751 kierowców. Sprzedaż modelu Roomster wyniosła 2738 sztuki – co oznacza wzrost o 3,6% w porównaniu z rokiem poprzednim.