Drugi oddech Superba
Drugi oddech Superba
Czescy konstruktorzy sięgnęli po wypróbowane źródła napędu. Miejsce 100-konnego silnika o pojemności 1896 cm³, wycofanego z produkcji w październiku, zajęła jego wersja rozwojowa, znana m.in. z Octavii II, produkująca mniej zanieczyszczeń m.in. dzięki wielofunkcyjnemu katalizatorowi utleniającemu. Uzbrojona w elektronicznie sterowane pompowtryskiwacze, turbosprężarkę o zmiennej geometrii turbiny i chłodnicę powietrza zasysanego, osiąga moc 77 kw (105 KM) przy 4000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 250 N-m przy 1900 obr/min. W efekcie najtańszy wysokoprężny Superb zyskał na osiągach. Z pomocą 5-biegowej skrzyni mechanicznej, przyspiesza do 100 km/h w ciągu 12,3 s. (poprzednik 13,2 s.). Prędkość maksymalna sięga teraz 192 km/h (+3 km/h). Średnie zużycie paliwa wynosi 5,7 dm³/100 km (w ruchu miejskim – 7,4 dm³/100 km, w ruchu pozamiejskim – 4,9 dm³/100 km). Superb 1.9 TDI (130 KM) ustąpił natomiast miejsca wersji 2.0 TDI. Nowa jednostka jest prawie bliźniakiem silników stosowanych w Audi A4 i A6. Nie tylko dlatego zasługuje na uznanie. Silnik o pojemności 1968 cm³ znacząco różni się na korzyść od mniejszego TDI. Dodatkowo posiada 16-zaworową głowicę i dwa wałki wyrównoważające w kadłubie, kręcące się w kierunku przeciwnym do wału korbowego. W efekcie pracuje efektywniej i ciszej. Odpowiednio niski poziom emisji toksyn, bez problemów spełniający wymagania Euro 4, zapewnia rozbudowany układ oczyszczania spalin, z systemem ich recyrkulacji do układu dolotowego, wstępnym wielofunkcyjnym katalizatorem utleniającym i filtrem cząstek stałych (DPF). Dwulitrowy TDI osiąga moc 103 kw (140 KM) przy 4000 obr/min i maksymalny moment obrotowy 320 N-m przy 1900 obr/min. Seryjnie współpracuje z 6-biegową skrzynią mechaniczną. Superb 2.0 TDI przyspiesza do 100 km/h w czasie 9,9 s. (poprzednik 10,4 s.) i rozwija prędkość maksymalną 215 km/h (+10 km/h). W ruchu miejskim spala 8,4 dm³/100 km, w ruchu pozamiejskim 5,0 dm³/100 km, przeciętnie 6,3 dm³/100 km.