Historyczny dzień KODY w WRC 2: załoga Lappi/Ferm rajdowymi mistrzami świata
Historyczny dzień KODY w WRC 2: załoga Lappi/Ferm rajdowymi mistrzami świata
Rajdowy samochód KODY był w tym sezonie wręcz bezkonkurencyjny w swojej klasie: wygrał aż 10 z 13 rund WRC 2 rozegranych w tym sezonie. Także KODA Motorsport okazała się najlepsza wśród zespołów w WRC 2, co wraz z podwójnym sukcesem załogi zapisuje się jako jedno z największych osiągnięć czeskiej marki w jej 115-letniej historii aktywności w sporcie motorowym.
„To jest nasz wielki dzień! Jestem niezwykle dumny z całego zespołu KODA Motorsport. Oczywiście, najbardziej z Esapekki Lappiego i Janne Ferma, którzy w tym australijskim skwarze wynagrodzili całej naszej załodze wszystkie wysiłki i wyzwania, z którymi się mierzyła przez cały ten sezon. Wielkie podziękowania należą się naszym inżynierom i mechanikom, bez których osiągnięcie tego sukcesu nigdy nie byłoby możliwe” – powiedział Michal Hrabánek. Dyrektor KODA Motorsport zauważa, że wynik ten potwierdza jakość pracy działu rozwoju czeskiej marki: „W tym sezonie 10 z 13 rund Rajdowych Mistrzostw Świata WRC 2 zostało wygranych przez naszą KODĘ FABIA R5. To mówi wszystko o jakości i osiągach naszej konstrukcji.”
Drugie miejsce w klasyfikacji WRC 2 i tytuł Wicemistrza powędrował do rodaka Lappiego, Fina Teemu Suninena (120 punktów), który w tym sezonie jeździł KODĄ FABIA R5, zgłoszoną przez prywatny zespół. Tytuł Rajdowego Mistrza Świata WRC 2 jest kolejnym historycznym dokonaniem KODY: Fin Juno Hänninen za kierownicą modelu FABIA SUPER 2000 zdobył w 2011 roku tytuł w poprzedzających tę serię mistrzostwach S-WRC.
Zwycięstwo załogi Lappi/Ferm było wręcz pewne przez wszystkie 280 kilometrów wymagających szutrowych dróg, które złożyły się na odcinki specjalne tegorocznego Rajdu Australii. Z najlepszym czasem osiągniętym już na pierwszym odcinku w piątek, fiński duet objął prowadzenie na samym początku rajdu i stopniowo powiększał swoją przewagę wraz z kolejnymi etapami.
Pomimo kurzu i wysokich temperatur, Lappi nie popełnił żadnego błędu i w wielkim stylu wygrał aż 22 z 23 odcinków specjalnych, dojeżdżając do mety z przewagą aż 4 minut i 35,8 sekundy nad Peruwiańczykiem, Nicolásem Fuchsem, który ostatecznie zajął drugie miejsce w rajdzie, jadąc kolejną KODĄ FABIA R5 (zgłoszoną przez prywatny zespół). |
Swoim zwycięstwem w Australii Esapekka Lappi przedłużył swoją dobrą passę, była to dla niego już czwarta wygrana z rzędu. To także dziesiąte zwycięstwo i dwudzieste piąte podium dla fabrycznego zespołu KODY, odkąd zaczął on korzystać z nowej rajdowej FABII R5 od momentu jej debiutu w maju zeszłego roku.
Dla 25-letniego Esapekki Lappiego to największy sukces w jego karierze od czasu zdobycia tytułu Rajdowego Mistrza Europy w 2014 roku. „Nie mógłbym być szczęśliwszy! To jeden z najważniejszych dni w mojej karierze kierowcy rajdowego! Stres przed startem w Australii był ogromny, ale razem z Janne potrafiliśmy zachować zimną krew przez cały rajd i zdobyliśmy tytuł, na który zasługiwała cała nasza załoga. Mam ogromną wdzięczność i uznanie dla wszystkich w KODA Motorsport, którzy zawsze zapewniali nam perfekcyjny pod każdym względem samochód. Teraz jest czas, byśmy razem świętowali ten sukces” – powiedział Lappi.
Oficjalne wyniki Rajdu Australii (WRC 2):
1. Lappi/Ferm (Finlandia/Finlandia) KODA FABIA R5 2 godz. 53 min 38 s
2. Fuchs/Mussano (Peru/Argentyna) KODA FABIA R5 + 4 min 35,8 s
3. Ptaszek/Szczepaniak (Polska/Polska) Ford Fiesta R5 + 6 min 42,9 s
Liczba Rajdu Australii: 4
Esapekka Lappi i Janne Ferm świętowali po Rajdzie Australii swoje czwarte z rzędu zwycięstwo w startach w Rajdowych Mistrzostwach Świata FIA WRC 2, które dało im tytuły mistrzowskie wśród kierowców i pilotów. Spektakularna passa wygranych rozpoczęła się pod koniec lipca w ich ojczyźnie, na szutrach Finlandii. Kolejny tryumf nadszedł w asfaltowym Rajdzie Niemiec. Lappi i Ferm okazali się bezkonkurencyjni także na błotnistych trasach Rajdu Wielkiej Brytanii, który był ostatnim etapem przed wielkim finałem w Australii. Początek sezonu nie zapowiadał tak doskonałego wyniku: po zajęciu trzeciego miejsca w Rajdzie Szwecji, załoga zajęła dziewiąte miejsce w rozgrywanym na Sardynii Rajdzie Włoch i trzecie w Rajdzie Polski. Od kolejnej rundy w Finlandii Lappi i Ferm stanowili już jednak klasę samą dla siebie.