Kamień milowy w dziejach KODA AUTO: 15 milionów samochodów wyprodukowanych w głównej fabryce marki w Mladá Boleslav
Kamień milowy w dziejach KODA AUTO: 15 milionów samochodów wyprodukowanych w głównej fabryce marki w Mladá Boleslav
KODA AUTO świętuje wydarzenie, które stanowi kamień milowy w historii marki. Od 1905 roku wyprodukowano 15 milionów samochodów w fabryce w Mladá Boleslav. Jubileuszowy egzemplarz to KODA ENYAQ iV w kolorze Arctic Silver Metallic. W 1905 roku pionierzy mobilności Václav Laurin i Václav Klement wyjechali z fabryki pierwszym samochodem, Voiturette A. Od tego czasu marka nieustannie inwestuje w przyszłość produkcji pojazdów, a jej siedziba jest stale modernizowana. W ostatnim czasie wprowadzono innowacyjne rozwiązania z zakresu digitalizacji, automatyzacji i Przemysłu 4.0.
– Z tej wyjątkowej okazji chciałbym pogratulować wszystkim pracownikom fabryki w Mladá Boleslav, w której wyprodukowaliśmy 15 milionów pojazdów. To miejsce jest głównym filarem sukcesu marki KODA. Od dawna ma duże znaczenie również dla całej Grupy Volkswagen ze względu na produkcję komponentów. Przełomowy model, ENYAQ iV, uosabia naszą dalszą drogę: nieustannie digitalizujemy produkcję i konsekwentnie wdrażamy strategię elektromobilności. Jednocześnie wykorzystujemy synergię w ramach Grupy Volkswagen, aby budować najnowocześniejsze, atrakcyjne pojazdy, które inspirują naszych klientów na całym świecie – wyjaśnia Michael Oeljeklaus, członek zarządu KODA AUTO ds. Produkcji i Logistyki.
Produkcja samochodów w Mladá Boleslav rozpoczęła się w czasach działalności firmy Laurin & Klement, która później przekształciła się w KODA AUTO. W 1905 roku jej założyciele Václav Laurin i Václav Klement postanowili zrezygnować z budowy rowerów, by całkowicie skupić się na produkcji motocykli oraz samochodów. Historyczne hale fabryczne, z których wyjechało pierwsze auto firmy, Voiturette A, istnieją do dziś – od kilku lat są siedzibą Muzeum KODY.
Po drugiej stronie drogi znajduje się nowoczesna fabryka samochodów, w której około 29100 pracowników produkuje obecnie sześć modeli aut: FABIA, SCALA i OCTAVIA, a także SUV-y KAMIQ, KAROQ i w pełni elektryczny ENYAQ iV. Aby wyprodukować ten ostatni, marka przekształciła istniejącą linię produkcyjną, dostosowując ją do pojazdów MEB. Oznacza to, że jest to jedyna linia w całej Grupie Volkswagen, która umożliwia jednoczesną produkcję modeli opartych zarówno na modułowej platformie MEB, jak i platformie MQB. Oprócz modelu OCTAVIA i kompaktowego SUV-a KAROQ, od końca listopada 2020 roku budowany jest tu również w pełni elektryczny ENYAQ iV.
Ta innowacja to dowód na to, że fabryki KODY są nieustannie modernizowane. Marka kładzie szczególny nacisk na wprowadzanie kolejnych rozwiązań z zakresu Przemysłu 4.0, digitalizację i automatyzację. Jeszcze przed połączeniem linii produkcyjnej dla modeli MQB i MEB uruchomiono ultranowoczesną lakiernię o pojemności do 168 000 nadwozi, tworząc w ten sposób ponad 650 nowych miejsc pracy. Na początku 2021 roku KODA otworzyła nowoczesne centrum pojazdów testowych i prototypów w swojej głównej siedzibie.
Oprócz samochodów KODA produkuje w Mladá Boleslav również silniki, manualne skrzynie biegów MQ100 i MQ200 oraz osie, a także akumulatory wysokonapięciowe do hybrydowych modeli typu plug-in kilku marek Grupy Volkswagen. W lutym 2021 roku linię produkcyjną fabryki opuścił stutysięczny akumulator trakcyjny.
Historia sukcesu pod patronatem Grupy Volkswagen
Rozwinięcie głównej fabryki KODY i wyprodukowanie 15 milionów pojazdów są ściśle powiązane z wejściem marki do Grupy Volkswagen w 1991 roku. Od tego czasu w Mladá Boleslav zbudowano ponad 10 700 000 samochodów. Partnerstwo z globalnym graczem umożliwiło KODZIE awans z regionalnego lidera rynku na międzynarodową, odnoszącą sukcesy markę.
Dziś fabryka w Mladá Boleslav odgrywa kluczową rolę we wdrażaniu strategii elektromobilności przez markę. ENYAQ iV to jedyny pojazd Grupy Volkswagen oparty na modułowej platformie MEB w Europie, który nie jest produkowany w Niemczech. Oprócz głównej fabryki KODA posiada również zakłady produkcyjne w Kvasinach i Vrchlabí. W Kvasinach producent buduje KODĘ SUPERB i SUPERB iV z napędem hybrydowym plug-in, a także modele SUV – KODIAQ i KAROQ. Najnowocześniejsza fabryka komponentów w Vrchlabí produkuje automatyczną dwusprzęgłową skrzynię biegów DQ200 (DSG). W ubiegłym roku ponad 750 000 pojazdów zjechało z linii produkcyjnych w czeskich fabrykach pomimo przestoju w produkcji spowodowanego pandemią COVID-19. Samochody KODA produkowane są również w Słowacji, Ukrainie, Chinach, Indiach i Rosji. Łącznie od 1905 roku marka wyprodukowała ponad 24 800 000 pojazdów na całym świecie.