Lokalni czempioni
23 marca 2016

Lokalni czempioni

Lokalni czempioni

W sezonie 2016 zespół ŠKODA Motorsport świętuje 115 lat swojej obecności na torach wyścigowych i odcinkach specjalnych rozsianych po całej kuli ziemskiej. W tym czasie ekipa z Mladá Boleslav była obecna na 24-godzinnym wyścigu Le-Mans ze swoją kultową ŠKODĄ 1101 Sport zbudowaną po II Wojnie Światowej i świętowała triumfy w Mistrzostwach Europy Samochodów Turystycznych z jednym z najbardziej utyułowanych samochodów w historii motorsportu – ŠKODĄ 130 RS, która nazywana była mianem „Porsche ze Wschodu”.

Czeskiego zespołu nie mogło oczywiście zabraknąć na ich domowym podwórku, na którym od wielu lat udowadnia on prędkość i niezawodność rajdówek, wychodzących spod piór inżynierów z Mladá Boleslav.

Po raz pierwszy w krajowym czempionacie, zespół spod znaku indiańskiej strzały wystartował w 1967 roku jeszcze pod szyldem AZNP ŠKODA Mladá Boleslav. Już wtedy za kierownicą ŠKODY 1000 MB jej kierowcy na trzy rozegrane rundy aż dwukrotnie stawali na podium, w tym raz na najwyższym jego stopniu.

 
Sezon 1993 to przemianowanie zespołu na dobrze nam znaną ŠKODĘ Motorsport. Niecałe 2 lata później nastąpił pierwszy start w Rajdowych Mistrzostwach Świata z nową ŠKODĄ Felicia Kit Car. Kultowy samochód zaprezentowano na odcinkach specjalnych u naszych południowych sąsiadów podczas 30. Rajdu Szumawy, a pierwsze podium nowej rajdówce zapewnił legendarny Stig Blomqvist nieco ponad 4 miesiące później, na 22. Rajdzie Bohemia.

Najlepszym sezonem Felicii był bezsprzecznie rok 1996, w którym do ostatniego rajdu w kalendarzu, czeski zespół walczył o tytuł mistrzów świata z SEAT-em. Z fabryki wyjechało 48 Felicii Kit Car, a w 1997 roku pojawiła się jej następczyni: Octavia Kit Car, która w Mistrzostwach Czech zadebiutowała rok później i ścigała się z powodzeniem z takimi samochodami jak Subaru Impreza WRC czy Ford Escort WRC.

Prawdziwy rozkwit ŠKODY Motorsport na swoim lokalnym podwórku rozpoczął się w roku 2000 wraz z pojawieniem się ŠKODY Octavia WRC, która pozwoliła Romanowi Kreście stanąć na najwyższym stopniu podium aż trzykrotnie i zgarnąć tytuł mistrza Czech. Nie inaczej było rok później, jednak tym razem Octavia wygrała aż 5 razy.
 

W połowie sezonu 2003 do zespołu dołącza Jan Kopecky i już rok później rozpoczyna swój marsz po mistrzowski tytuł w klasyfikacji generalnej za kierownicą Fabii WRC. W latach 2006–2008, zgodnie z duchem przepisów, w myśl których zaczęto wycofywać się z korzystania z „wurców” w lokalnych czempionatach, ŠKODA pracuje nad Fabią Super 2000.

Jej prototyp został zaprezentowany podczas 77. Salonu Samochodowego w Genewie w 2007 roku, a dzięki poświęceniu aż trzech lat na testy i dopracowaniu najmniejszych szczegółów, Fabia S2000 stała się najbardziej utytułowanym samochodem w całej historii ŠKODY.

 
Sportowy oddział z Mladá Boleslav wyprodukował niemalże 100 sztuk Fabii, które w ciągu tylko pięciu lat wywalczyły łącznie 712 miejsc na podium i 297 zwycięstw na całym świecie, a liczba ta dzięki świetnej obsłudze Klientów prywatnych wciąż będzie rosła.

Sezon 2015 to już najlepszy debiut nowego samochodu w historii Mistrzostw Czech – Jan Kopecký za kierownicą najnowszej Fabii R5 wygrywa wszystkie pięć rajdów czempionatu i pewnie sięga po mistrzowski tytuł, do którego obrony przystąpi już pod koniec kwietnia, w trakcie 51. Rajdu Szumawy.

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 3,54 kB
Pobierz
Proszę czekać...