Monte po raz siedemdziesiąty!
Monte po raz siedemdziesiąty!
pojazdu marki Turcat-Mery. W tym roku Rajd Monte Carlo odbędzie się już po raz siedemdziesiąty. Na starcie po zmianach regulaminowych RSMŚ stanie tym razem tylko 57 załóg. Wśród siedmiu zespołów fabrycznych na liście startowej widnieje także koda Motorsport. Tym razem Octavie WRC Evo2 w walce o mistrzowskie punkty poprowadzą: Szwed Kenneth Eriksson pilotowany przez Marię Kristinę Thorner (numer startowy 14.), Fin Toni Gardemeister i Paavo Lukander ( nr 15.) oraz obiecujący czeski kierowca Roman Kresta i jego stały partner Jan Tomanek ( nr 16.). Na liście startowej widnieje także prywatna czwarta koda Octavia WRC, której załogę stanowią Włosi - Riccardo Errani i Stephano Casadiato (nr 33.). Tradycyjnie z nr 1. pojedzie aktualny Mistrz Świata, Richard Burns, który w tym sezonie zasiądzie za kierownicą samochodu marki Peugeot 206 WRC. Pierwszy zawodnik na trasę tegorocznego RMC wyruszy w piątek 18 stycznia o godzinie 6.00. Trasa rajdu obejmuje dystans 1461,28 km, w tym łączna długość 15 odcinków specjalnych 406,72 km. Warto przypomnieć, iż po raz pierwszy na trasie Rajdu Monte Carlo samochody z Mlada Boleslav pojawiły się w 1936 roku. Wówczas to, Zdenek Pohl i Jaroslav Hausmann jadąc roadsterem koda Popular Sport zajęli drugie miejsce w swojej klasie. Rok później załoga w tym samym składzie, ale jadąca już Popularem Sport w wersji coupe zajęła 3. miejsce w swojej klasie i 26. w klasyfikacji generalnej. Natomiast po II wojnie światowej pierwszym startem był udział w 1949 roku załogi Mrazek-Kohlik samochodem koda Tudor 1101, który zakończył się 10. miejscem w klasie oraz 84. w klasyfikacji generalnej. W 1960 roku koda Octavia norweskiej załogi Gjolberg-Martinsen ukończyła rajd na 21. pozycji w klasyfikacji generalnej, a rok później na znakomitej 6.pozycji. kody okazały się najlepsze także w swojej klasie. W 1962 roku Finowie Keinanem-Vainsila tym samym samochodem wygrali swoją klasę i uzyskali 10. pozycję w klasyfikacji generalnej. Lata 1977 i 1978 były kolejnymi sukcesami w klasie czeskich załóg Blaha-Hlavka i Zapadlo-Motal jadących samochodami koda 130 RS. W 1994 roku koda Favorit załogi Sibera-Gross okazała się najlepsza w swojej klasie. Najnowsza era startów kody w Rajdzie Monte Carlo rozpoczęła się w styczniu 1999 roku, kiedy to na starcie po raz pierwszy zaprezentowana została Octavia WRC. Dwie załogi: Schwarz-Hiemer i Sibera-Gross z przyczyn technicznych wycofały się jednak z rajdu tuż po starcie. Rok później Armin Schwarz był szósty w klasyfikacji generalnej, a Luis Climent dziesiąty. Natomiast największym dotychczasowym sukcesem było ubiegłoroczne czwarte miejsce Armina Schwarza w klasyfikacji generalnej oraz ósme Bruno Thiry. Jak będzie w tym roku, przekonamy się za kilka dni.