Napęd na 4 łapy
5 grudnia 2014

Napęd na 4 łapy

Napęd na 4 łapy

W poszukiwaniu idealnego samochodu kierowcy koncentrują uwagę na wyborze rodzaju napędu. Mamy zwolenników samochodów przednionapędowych i zagorzałych miłośników tylnych napędów. Od kilku lat coraz większą popularność zdobywają również samochody z napędem na 4 koła. Ich popularność nie jest przypadkowa - napęd 4x4 nie tylko poprawia prowadzenie pojazdu, szczególnie w trudnych warunkach, ale również umożliwia poruszanie się po bezdrożach.

Napęd na cztery koła przestał być już domeną samochodów terenowych: dziś coraz częściej doceniają go zwykli kierowcy, szczególnie podczas zimy.
O korzyściach wynikających z napędu na cztery koła przekonuje się już coraz więcej kierowców. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa na drodze.

Zalety układu 4x4 są oczywiste: efektywniejsze przekazanie mocy na wszystkie cztery koła zapewnia dużo lepszą przyczepność przy przyspieszaniu oraz pokonywaniu zakrętów, zwiększając bezpieczeństwo i radość z jazdy niezależnie od stanu drogi i pogody.
 

Miejmy świadomość, że dzięki lepszej przyczepności kół auto z napędem 4x4 przyśpiesza w trudnych warunkach lepiej, niż takie z napędem na jedną oś, to jednak oba te samochody hamują tak samo. Pamiętajmy o tym i nie dajmy się ponieść emocjom.

 
Marka ŠKODA może się pochwalić najświeższą i najszerszą ofertą samochodów kompaktowych oraz średniej klasy z napędem na cztery koła w Europie. Marka rozszerza swoją ofertę 4x4 do 7 modeli, wprowadzając do oferty nową Octavię 4x4 w wersji liftback.

Połączenie nadwozia auta osobowego z napędem na 4 koła i podwyższonym podwoziem otworzyło kolejny rozdział w historii motoryzacji. Warto mieć świadomość, że to, co określamy napędem 4x4, może się znacznie różnić w zależności od tego, z jakim samochodem mamy do czynienia.

- Samochody stworzone do jazdy po bezdrożach posiadają napęd na jedną oś (najczęściej tylną), a w terenie, dzięki dźwigni lub specjalnemu pokrętłu dołączana jest druga oś. Napęd ten doskonale sprawdza się w terenie, natomiast na zwykłych drogach o dobrej przyczepności można używać tylko napędu na jedną oś.

- W autach osobowych i terenowych można spotkać stały napęd na 4 koła. W rozwiązaniach tych wykorzystywany jest centralny mechanizm różnicowy. Napęd ten gwarantuje doskonałe właściwości jezdne oraz efektywne przenoszenie napędu, jednak ze względu na koszty produkcji i wyższe zużycie paliwa zarezerwowany jest dla określonej grupy samochodów.

- Elektronicznie załączany napęd na 4 koła jest najpopularniejszym rozwiązaniem stosowanym w SUV-ach.

Stosowany w modelach ŠKODY układ 4x4 rozdziela napęd pomiędzy osie za pomocą jednej z najbardziej nowoczesnych metod. Sterowanie tym systemem odbywa się precyzyjnie i szybko dzięki zastosowaniu elektroniki. Domyślnie napęd skupia się na przedniej osi, minimalizując zużycie paliwa.
 

W sytuacji tego wymagającej moment obrotowy jest płynnie kierowany na tylną oś w sposób niezauważalny dla kierowcy i nienaruszający bezpieczeństwa jazdy.

 
„Dzieje się tak, ponieważ system ten wykorzystuje dane z czujników z innych mechanizmów sterujących, takich jak: czujnik prędkości kół, czujnik prędkości kołowej kół, czy też czujnik przyśpieszenia” - tłumaczy Radosław Jaskulski, instruktor Szkoły Auto ŠKODA.

„Dzięki analizie tych parametrów sprzęgło napędu 4x4 wzmacnia kontrolę trakcji, zwiększa dynamikę samochodu, wzmacnia bezpieczeństwo pojazdu i pasażerów. Co ciekawe większość kierowców nie będzie nawet czuła, kiedy nastąpi załączenie tylnej osi. Pamiętajmy, że napęd 4x4 ułatwi nam ruszanie, jednak droga hamowania będzie taka sama jak w przypadku auta napędzanego na jedną oś” - dodaje Jaskulski.


Rozważając zakup samochodu z napędem na 4 koła warto zastanowić się, w jakich warunkach będziemy go użytkować. Argumentami „za” będą częste wyjazdy na bezdroża, poruszanie się po nierównych drogach i częste starcia z wysokimi krawężnikami. Na pewno będziemy czuli się bezpieczniej w zimowych warunkach, łatwiej pokonamy zaspy i piaszczyste przeszkody, z większym bezpieczeństwem będziemy pokonywać zakręty i ruszać na śliskich nawierzchniach. Argumentów „za” nie brakuje, a przeciw? Nieco wyższa cena i koszty eksploatacji.


Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 4,57 kB
Pobierz
Proszę czekać...