Napęd na obie osie: 4x4 nie tylko w teren
4 grudnia 2014

Napęd na obie osie: 4x4 nie tylko w teren

Napęd na obie osie: 4x4 nie tylko w teren

Napęd na cztery koła przestał być już domeną samochodów terenowych: dziś coraz częściej doceniają go zwykli kierowcy, szczególnie podczas zimy. ŠKODA ma szeroką paletę modeli 4x4, które odpowiedzą na potrzeby podróżujących.
Standardowo wszystkie modele ŠKODY wyposażone są w napęd na przednią oś, gwarantujący satysfakcjonującą jakość prowadzenia przy zachowaniu niskiego zużycia paliwa oraz kompaktowych wymiarów podzespołów, które nie zajmują cennego miejsca użytkownikom samochodu.

Niemniej jednak, jeszcze niedawno kojarzone przede wszystkim z samochodami terenowymi układy napędu 4x4 dzisiaj coraz chętniej są wybierane także przez kierowców samochodów o miejskim przeznaczeniu. Okazują się dla nich zbawienne na przykład podczas prób wyjechania z zaśnieżonego parkingu bądź jazdy na mokrej nawierzchni.

Pod hasłem „Kiedy musisz, wtedy możesz”, trwa kampania reklamowa modeli 4x4 marki ŠKODA. Aby poznać tajniki wspomagania ruszania, skutecznego hamowania, czy trybu off-road, wystarczy odwiedzić stronę www.skoda-auto.pl/4x4 lub obejrzeć spot reklamowy.

ŠKODA ma bogate doświadczenie w stosowaniu układów 4x4 – oferuje je już od 1999 roku, odkąd wzbogaciły ofertę modeli Octavia, a później także Superb i Yeti. Dzięki popularności tych modeli czeska marka dziś należy do grona największych producentów samochodów z napędem na obie osie w Europie.

Układy 4x4 cieszą się na świecie bardzo dużą popularnością wśród Klientów ŠKODY. Obecnie prawie co piąta sprzedawana na świecie Octavia Combi wyposażona jest w taki napęd, a na niektórych rynkach, jak Szwajcaria czy Norwegia, stanowi ona nawet ponad połowę całkowitej sprzedaży.

Od 2008 do 2013 roku ŠKODA potroiła liczbę sprzedanych samochodów z napędem 4x4. Tylko w minionym roku sprzedała około 60 000 sztuk tej wersji napędowej. W sumie po świecie jeździ już ponad czterysta tysięcy samochodów marki ŠKODA z napędem na cztery koła. Więcej danych sprzedażowych znajduje się tutaj.

Stosowany w modelach ŠKODY układ 4x4 rozdziela napęd pomiędzy osie za pomocą jednej z najbardziej nowoczesnych metod – sprzęgła najnowszej, piątej generacji. Najważniejszą cechą tego rozwiązania jest prostsza i efektywniejsza konstrukcja, która z jednej strony jeszcze bardziej zwiększa jej niezawodność, a z drugiej pozwoliła zmniejszyć masę.

Sterowanie tym systemem odbywa się precyzyjnie i szybko dzięki zastosowaniu elektroniki. Domyślnie napęd skupia się na przedniej osi, minimalizując zużycie paliwa. W sytuacji tego wymagającej moment obrotowy jest płynnie kierowany na tylną oś w sposób niezauważalny dla kierowcy i nienaruszający bezpieczeństwa jazdy.

Niezależnie od układu 4x4 każdy model ŠKODY wyposażony jest w mechanizm różnicowy. Zadaniem mechanizmu różnicowego jest reagowanie na różnicę w prędkości obrotowej napędzanych kół, wynikającą z jazdy po łuku bądź nierównościach. Podstawowy typ mechanizmu różnicowego składa się z czterech stożkowych kół zębatych obracających się w dwóch płaszczyznach prostopadle względem siebie.

To efektywne rozwiązanie, ale ma jedną wadę – gdy jedno koło jezdne straci zupełnie przyczepność, drugie obraca się wtedy w miejscu. By zapobiec takiej sytuacji, ŠKODA stosuje nowoczesną, elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS oraz XDS+, pracującą na podstawie danych zbieranych przez czujniki ABS. To kolejne bardzo efektywne i bezawaryjne rozwiązanie, które gwarantuje doskonałe właściwości jezdne i pewność prowadzenia nawet w trudnych warunkach. Dzięki nim żadnej ŠKODZIE niestraszne nadchodzące zimowe poranki!

Wszystkie niezbędne informacje na temat układów 4x4 w modelach ŠKODY zgromadzone są w przystępnej formie na stronie internetowej.

Pobierz plik tekstowy

Format: txt
Rozmiar: 4,01 kB
Pobierz
Proszę czekać...