Nowa Octavia - przekładnie zmiany biegów
Nowa Octavia - przekładnie zmiany biegów
Silniki o mocy 75 kW lub wyższej mogą być na zamówienie wyposażone w sześciostopniową przekładnię automatyczną, przy czym dla silników benzynowych przewidziano standardową przekładnię ze sprzęgłem hydrokinetycznym, a dla silników wysokoprężnych - nową, dwusprzęgłową przekładnię typu DSG.
Przekładnia automatyczna typu DSG Skrzynia biegów typu DSG (Direct Shift Gearbox) stanowi przełom w dziedzinie przekładni do samochodów osobowych, znakomicie łącząc zalety przekładni manualnej i standardowej przekładni automatycznej, jednocześnie minimalizując ich wady. Przekładnia DSG umożliwia szybką i precyzyjną zmianę biegów. Posiada korzystny współczynnik sprawności, co oznacza, że ma niewielki wpływ na zużycie paliwa. Zapewnia także wysoki komfort i wygodę. Przekładnię DSG opisać można jako mechanizm złożony z dwóch standardowych przekładni - posiada dwa sprzęgła połączone dwoma wałami wejściowymi. Jedna sekcja przekładni obsługuje biegi o numerach nieparzystych oraz wsteczny, a druga - biegi o numerach parzystych. Działanie przekładni opisać można na następującym przykładzie. Podczas jazdy samochodu na trzecim biegu inteligentny układ sterowania przekładnią identyfikuje, na podstawie prędkości jazdy i innych parametrów, następny bieg do wybrania i zazębia go. Bieg ten (np. czwarty) jest zatem zazębiony, ale jeszcze nie włączony, ponieważ wyłączone jest sprzęgło obsługujące biegi parzyste. Układ sterowania przekładnią czeka ze zmianą biegu na optymalny moment, następnie dokonuje zmiany odłączając sprzęgło biegów nieparzystych i jednocześnie włączając sprzęgło biegów parzystych. Zmiana jest całkowicie płynna, bez najmniejszego szarpnięcia, a także szybka, trwa około trzy do czterech setnych sekundy. Ponadto podczas zmiany nie następuje przerwa w przeniesieniu mocy z silnika na koła. Automatyczna przekładnia DSG dla nowej Octavii posiada dwa tryby wybierania przełożeń: w pełni automatyczny lub manualny Tiptronic. Wyboru trybu pracy dokonuje się poprzez ustawienie dźwigni w odpowiednim położeniu: prawym dla trybu manualnego, lewym dla automatycznego. Samochody z automatyczną skrzynią biegów wyposażone są także standardowo w duży wyświetlacz tekstowy w zestawie wskaźników (Maxi-Dot). Na wyświetlaczu tym podawane są między innymi informacje o aktualnie wybranym przełożeniu oraz trybie pracy. W trybie sportowym biegi zmieniane są przy wyższych prędkościach obrotowych, co pozwala na wykorzystanie pełnej mocy silnika. Natomiast w trybie ekonomicznym przełożenia zmieniane są przy niższych obrotach, co zmniejsza zużycie paliwa. W trybie manualnym zmiana biegów nadzorowana jest przez elektroniczny układ zapobiegający możliwości uszkodzenia skrzyni biegów w wyniku włączenia zbyt niskiego biegu przy zbyt dużej prędkości. Oprócz funkcji nadzoru układ ten ułatwia niektóre czynności, np. włącza pierwszy bieg po zatrzymaniu się na skrzyżowaniu. Dzięki szybkiej zmianie biegów przekładnia DSG zapewnia lepsze przyspieszenie niż przekładnia manualna. Elektroniczny układ sterujący przekładnią oraz silnikiem umożliwia ograniczenie zużycia paliwa - wybierając optymalne przełożenie oraz utrzymując optymalne warunki pracy silnika w trybie jazdy ekonomicznej. Ponadto znakomite właściwości drogowe i łatwa obsługa zapewniają przekładni DSG niekwestionowaną przewagę nad zwykłą przekładnią automatyczną. Wreszcie, jazda z przekładnią DSG może dostarczyć kierowcy z zacięciem sportowym nieznanych dotąd doznań. Wszystko za sprawą bardzo szybkiej zmiany przełożeń bez konieczności zdejmowania nogi z pedału przyspieszenia.
Przekładnie manualne Nowa koda Octavia standardowo wyposażona jest w pięcio- lub sześciostopniową, w pełni zsynchronizowaną przekładnię manualną. Dźwignia zmiany biegów połączona jest ze skrzynią biegów za pomocą dwóch linek, co ułatwia płynne i precyzyjne zmiany położenia dźwigni krótkimi ruchami oraz ogranicza przenoszenie wibracji od silnika. Sprzęgło jest suche, jednotarczowe, ze sterowaniem hydraulicznym. Przekładnie sześciostopniowe umieszczone są w skrzyni wykonanej ze stopu aluminium (w przypadku silnika 2.0 FSI/110 kW) lub z magnezu (w przypadku silnika 2.0 TDI/103 kW) - celem zmniejszenia masy.
Przekładnia automatyczna Nowa koda Octavia z silnikiem benzynowym (z wyjątkiem silnika 1.4 MPI/55 kW) może być na zamówienie wyposażona w sześciostopniową przekładnię automatyczną. Jest to nowa, automatyczna przekładnia planetarna ze sprzęgłem hydrokinetycznym, które w zależności od warunków jazdy może być mechanicznie blokowane. Duża liczba przełożeń oraz - w szczególności - ich łączny zakres pozwalają na dobranie optymalnego przełożenia do aktualnych warunków jazdy, co zapewnia lepszą dynamikę, oszczędność i niższy poziom hałasu. Działaniem przekładni steruje układ elektroniczny ze złożonym programem opartym na zasadzie Fuzzy Logic, dostosowujący sposób zmiany przełożeń do aktualnych warunków jazdy (jazda pod górę, ciągnięcie przyczepy, itp.) oraz do stylu jazdy kierowcy. Oprócz trybów automatycznych (ekonomicznego D i sportowego S) kierowca ma do dyspozycji możliwość ręcznej, sekwencyjnej zmiany przełożeń typu Tiptronic.