Nowa KODA Fabia: praktyczna i pełna emocji
Nowa KODA Fabia: praktyczna i pełna emocji
Główny projektant KODY Jozef Kabaň mówi o oczekiwaniach wobec formy i funkcji nowej KODY Fabia.
Parę miesięcy temu KODA VisionC dała nam pierwsze wskazówki, jak wyobrażać sobie wygląd przyszłych modeli KODY. W jaki sposób nowa KODA Fabia odzwierciedla rozwój stylistyki marki?
Nowy kierunek designu to kolejny krok w rozwoju naszej marki, a nowa KODA Fabia to pierwszy model komunikujący ten język stylistyczny. Inspirowana projektem KODY VisionC, nowa Fabia jest bardziej charyzmatyczna, dynamiczna i sportowa.
Czemu zdecydowano się zaszczepić w projekt więcej emocji?
Jozef Kabaň: Oczekiwania wobec marki i jej produktów z czasem zmieniają się, rozwijają. W ostatnich latach KODA zapracowała sobie na wizerunek bezkonkurencyjnej w zakresie funkcjonalności i ilości miejsca we wnętrzu - zdecydowanie jest ponadprzeciętna. Jesteśmy przekonani, że teraz jest właściwy moment, by stworzyć silniejszą więź pomiędzy funkcjonalnością naszych samochodów a ekspresywnym, przejmującym wyglądem. Można powiedzieć, że tym sposobem wracamy do naszych korzeni: KODA ma bogate tradycje w tworzeniu efektownych, wywołujących emocje samochodów, takich jak legendarna KODA Popular Monte Carlo z lat trzydziestych. Dziś chcemy powrócić do tamtych sukcesów.
Czy większe skupienie się na emocjach przy projektowaniu nowej Fabii odbywało się kosztem ograniczenia praktycznych zalet?
Przy bardziej dynamicznym designie udało się nam zwiększyć ilość dostępnej przestrzeni w wielu ważnych miejscach. Bagażnik jest jeszcze większy - ma największą pojemność w swojej klasie. Kabina jest i szersza, i dłuższa. W dodatku, oferujemy teraz nawet dziesięć nowych przemyślanych rozwiązań, obejmującej technologię MirrorLink, umożliwiającą połączenie funkcjonalności smartfona i samochodu. Ponadto, ten kompaktowy model jest nawet o 17% ekonomiczniejszy niż poprzednik i został wyposażony w innowacyjne systemy bezpieczeństwa, znane dotychczas tylko z samochodów wyższych klas. Nasza nowa Fabia dowodzi, że emocje i praktyczność doskonale się uzupełniają.
Z punktu widzenia designu, co takiego szczególnego ma w sobie nowa KODA Fabia?
Jozef Kabaň: Podczas opracowywania trzeciej generacji modelu Fabia chcieliśmy stworzyć bardziej sportowy samochód o wyrazistszym designie. Osiągnęliśmy młodzieńczy, świeży i nowoczesny samochód, który wyznacza nowe standardy w swoim segmencie na wielu polach.
Jakie techniki zostały wykorzystane, by osiągnąć tak imponujący efekt?
Jozef Kabaň: Po pierwsze, nadaliśmy nadwoziu bardziej zwartych proporcji. Nowa KODA Fabia jest bardziej płaska i szersza niż wcześniej, dzięki czemu na ulicy wygląda dynamiczniej. Zwraca uwagę ostrymi krawędziami, czystymi liniami i krystalicznymi motywami designerskimi. To pozwoliło nam na uzyskanie większych kontrastów i efektownej gry świateł oraz cieni. Wszystko to składa się na bardziej śmiały, prawdziwie unikatowy samochód.
Fabia wydaje się dużo bardziej pewna siebie niż do tej pory. Czy to zasługa tylko tych nowych proporcji?
Coraz więcej Klientów pragnie, by ich samochody były niepowtarzalne. Co nowa KODA Fabia ma im do zaoferowania?
Jozef Kabaň: Oferujemy teraz najwięcej możliwości indywidualizacji KODY Fabia w historii tego modelu. Dostępnych jest aż piętnaście kolorów karoserii, które dodatkowo można urozmaicać wybierając niepowtarzalną kombinację kolorystyki dachu, kół i lusterek. Oferujemy trzy linie wyposażenia i niezliczoną ilość opcji wyposażenia wnętrza.
Jakie znaczenie mają krystaliczne motywy dla designu nowej Fabii?
Jozef Kabaň: KODA jest bardzo dumna ze swojego czeskiego pochodzenia. Ostro wyrysowane linie, czyste kontury i precyzyjnie wycięte światła składają swoją formą hołd czeskim tradycjom sztuki wykonanej ze szkła. Od pierwszego spojrzenia na samochód, wybija się tu bardzo duża precyzja, z jaką został zrobiony, jak i wysoka jakość jego wykończenia. Szczególne wrażenie robią tutaj tylne światła.